Investície do obchodnej siete na Slovensku poľský reťazec Merkury Market s krízou neutlmil. V súčasnosti prevádzkuje 15 obchodov, v každom kraji s výnimkou Žilinského má po dva, pričom v Bratislavskom kraji sú dva obchody len v samotnej metropole.

Popri štandardnej sieti s cenovo dostupným sortimentom rozvíja priestory aj kvôli náročnejším zákazníkom v rámci schémy tzv. Merkury Design. Začal najprv v hlavnom meste, pokračoval po rozšírení prevádzok v Košiciach a v Michalovciach, i v najnovšom obchodnom dome vo Zvolene.

V Leviciach dostavali zhruba pred dvoma mesiacmi k existujúcej prevádzke nový objekt, v ktorom bude sekcia nábytku a v pôvodnom sa rozšíria stavebniny a bytové doplnky. Aj v Poprade ešte v tomto roku pribudne predajná plocha, bezprostredne vedľa existujúcej prevádzky, podobne ako v Košiciach, kde však obe budovy spája tunel pre zákazníkov.

Ten pod Tatrami zatiaľ neplánujú, ale s ďalšími reťazcami z iných segmentov, ako sú napríklad Tesco, či Nay by radi spoločným menom zastrešili obchodnú zónu v Poprade-Západ, v ktorej prevádzky stoja. Vo zväčšených priestoroch hodlá reťazec pridať sortiment podľa regionálnych potrieb.

Merkury Market pristavuje a rastie

Úplne nový obchod stavajú v Komárne, otvárať by sa mal ešte v tomto roku, začiatkom jesene. Tohtoročný termín otvorenia však s určitosťou Merkury Market nevie zaručiť pre tretí bratislavský obchod, vo vznikajúcej mestskej štvrti Bory na severozápade Bratislavy.

S výstavbou pravdepodobne začnú v blízkom termíne, ale s ohľadom na rozsah projektu a veľkosť objektu sa dokončenie i otvorenie obchodu môže posunúť aj do ďalšieho roka. Postavia ho v tesnej blízkosti nemeckého hobby marketu Hornbach, ktorý otváral v apríli a neďaleko zatiaľ najväčšieho slovenského obchodu rakúskeho rodinného koncernu bauMax.

Konkurencie sa neobávajú

V blízkosti konkurencie vidí Merkury Market benefit pre zákazníkov, ktorí si tak v krátkom čase zmapujú sortiment i ceny u viacerých predajcov a rýchlejšie nakúpia vybraný tovar. Kým stavebniny a tovar pre záhradu majú všetky tri siete, zónu drive in pre naloženie nákupu priamo z regálu do auta štandardne buduje iba Hornbach, bauMax s ňou ráta hlavne pri väčších obchodoch a Merkury Market ju zatiaľ nerobí vôbec.

Nové obchody môže Merkury Market pridávať ešte rok-dva takým tempom ako doteraz, tj. zhruba tri ročne, ak sa chce etablovať napríklad v mestách, podobne veľkých ako Komárno, ktoré má bezmála 35-tisíc obyvateľov.

V Nitrianskom kraji mu tak po otvorení Komárna budú chýbať už len Nové Zámky, v Trenčianskom Považská Bystrica, v Žilinskom Martin, či Liptovský Mikuláš.

V Prešovskom, odkiaľ expanziu začínal ešte môže stavať v Humennom, či Bardejove a v Košickom kraji sa núka Spišská Nová Ves. Práve tu chcel budovať nový obchod, na ploche s rozlohou 14-tisíc m2 a ešte ďalších 1 500 m2 malo zaberať záhradné centrum, a to v rámci 4. etapy výstavby tamojšieho obchodného centra Madaras. Podľa jeho webovej stránky mal byť otvorený už koncom minulého roka, ale zatiaľ nestojí.

Výstavbu obslužných komunikácií a spevnených plôch povolilo v polovici marca tohto roku pre nový Merkury Market aj mesto Liptovský Mikuláš, kde poľský reťazec pridá prevádzku v rámci obchodného centra Liptov.

Kým napríklad Hornbach buduje obchody s plochou 20-tisíc m2, Merkury Market takúto štandardnú veľkosť plochy zadefinovanú nemá. Spočiatku trh testoval v halách menších rozmerov, spravidla uvoľnených po iných obchodoch (napríklad maďarský Interfruct), teraz buduje najmä vlastné nové priestory.

Kritériá pre veľkosť predajní sa menia a vo všeobecnosti plocha nových obchodov rastie, hoci existujú regionálne rozdiely vyplývajúce v odlišných preferenciách a sile lokálneho dopytu.

Ilustračné foto - Merkury Market