V hlavnom meste čoskoro otvoria novú veľkú obchodnú zónu. Komplex pomenovaný Pharos Business Park pri bratislavskom letisku oproti nákupnej časti Avion zažíva prvé kolaudácie ciest. Ide o oneskorenie oproti pôvodným plánom.

Po niekoľkých rokoch rozsiahlej výstavby po pravej strane diaľnice D1 smerom von z mesta tak môžu prísť prví návštevníci. Zatiaľ sú však v zóne vybudované len cesty a dopravné napojenia, konkrétne obchody začnú pribúdať až postupne.

„Do konca októbra by sme mali mať cesty definitívne skolaudované,“ hovorí výkonný riaditeľ investorskej firmy Development 4, s.r.o., Matej Ceconík. Podľa neho je na také rozsiahle územie potrebných viacero rôznych povolení.

Zóna na 4,7-hektárových pozemkoch bude mať tri hlavné prístupové body – jedným je zjazd z diaľnice na úrovni Hradskej, predĺženie Galvaniho a predĺženie ulíc z Ivanskej cesty a od letiska. Perspektívne sa počíta aj s peším prechodom popod diaľnicu do Avionu.

Megazóna pri letisku Pharos ožíva

Pharos Business Park - vizualizácia Zdroj: Development 4

Jednotlivé pozemky sú na predaj obchodným reťazcom. „Čo najskôr začne svoj obchod stavať predajca nábytku Sconto,“ hovorí šéf firmy. Nábytkári chcú obchod s predajnou plochou 14 900 m2 kolaudovať do konca budúceho roka.

Nasledovať má nemecký predajca stavebnín Bauhaus s objemom 10 500 štvorcami a francúzsky obchodník so športovými potrebami Decathlon s 3 009 m2. Oba majú otvorenie plánované taktiež na záver budúceho roka.

V starších plánoch figuroval aj ďalší predajca nábytku, slovenská spoločnosť Albero, tá však podľa M. Ceconíka svoje zámery prehodnocuje a plánuje si postaviť menšiu prevádzku.

Okrem samostatne stojacich prevádzok, pre ktoré investor ešte oslovuje obchodníkov, je v pláne aj menší nákupný park s desiatkami tisíc m2. „Do tohto priestoru zatiaľ nemáme konkrétnych záujemcov,“ vysvetľuje M. Ceconík.

Megazóna pri letisku Pharos ožíva

Pharos Business Park - aktuálny stav (1) Zdroj: Philip Darázs

V podobnom stave sú aj ďalšie zámery v rámci územia, kde sú k dispozícii ďalšie pozemky. Tu mali podľa plánov vyrásť obchody i administratívne budovy. Investor podľa riaditeľa zvažuje aj vytvorenie takzvaných small business unit, teda menších objektov, kde na prízemí budú predajne, so zázemím a skladom a hore kancelárie.

V súvislosti s projektom Pharos je diskutované aj prepojenie Hradskej a Galvaniho ulice, ktoré napokon nevznikne. „Od tohto dopravného spojenia sme upustili,“ potvrdzuje M. Ceconík. Zatiaľ totiž nefunguje priame napojenie na diaľnicu zo zóny a doprava z Vrakune a Podunajských Biskupíc by tak išla cez samotnú nákupnú zónu, čo by dopravné problémy prinieslo zase sem.

Firmou špeciálne zriadenou na projekt Pharos (SPV) je Development 4, s.r.o., ktorá je personálne prepojená na šéfa Váhostavu Juraja Širokého. Investormi sú spoločnosti Trajekt a Druhá strategická.

Na severnom okraji zóny nedávno firma Pointpark Properties dokončila výstavbu nového distribučného uzla pre prepravnú spoločnosť DHL.