Výstavbu dokončili minulý rok v septembri po troch rokoch a štyroch mesiacoch, nové ZAG otvorili tento rok v marci. Stojí na okraji meste Velika Gorica v záhrebskej prímestskej oblasti, desať kilometrov juhovýchodne od centra Záhrebu, kam sa terminál obracia letiskovou plochou.
Základom striebristo-bieleho terminálu vysokého tridsaťpäť metrov je štvorec s hranou 153 metrov. Od letiskovej plochy naň nadväzuje 284-metrové krídlo zvané galéria, ktorého tvar prirovnávajú ku krokodílovi. K terminálu, ktorý je v noci efektne podsvietený, sa prichádza rampou (pozrite si video) k zóne kiss-and-fly pred odletovou halou na druhom poschodí.
Terminál záhrebského medzinárodného letiska Zdroj: Dušan Atlagić
Terminál záhrebského medzinárodného letiska Zdroj: Josip Škof
Strecha pôsobí, akoby levitovala. Jej oceľovú konštrukciu, v ktorej vidia podobnosť s čipkami, tvorí okolo 26 tisíc nosníkov rôznych rozmerov lakovaných nabielo.
Zvnútra i zvonku ju podopiera osemnásť stĺpov, zoskupenia šiestich železobetónových kónických pilierov usporiadaných akoby do dáždnika. Noviny Jutarnji list piliere prirovnal k sviečkam.
Terminál záhrebského medzinárodného letiska Zdroj: Josip Škof
Investor sa vzdal unikátneho riešenia priehľadnej sklenej strechy a uprednostnil vraj päťnásobne lacnejšie riešenie. Z rovnakých dôvodov nezrealizoval celosklené mosty. Namiesto nich sú úzke koridory bez okien, ktoré vedú vo výške 10,2 metra z haly k lietadlám – šesť pre medzinárodné a dva pre vnútroštátne lety.
Konštrukcia založená na module 14,4 metra stabilizuje centrálne betónové jadro na ploche jeden a pol futbalového ihriska ohraničujúce priestor check-in. Podrobili ju vyše 35 tisícom rozličných testov.
Terminál záhrebského medzinárodného letiska Zdroj: Josip Škof
Terminál záhrebského medzinárodného letiska Zdroj: Josip Škof
Keďže Záhreb leží v tektonicky aktívnej oblasti, ktorú postihujú silné otrasy, konštrukciu navrhli tak, aby odolala zemetraseniu so silou až deväť stupňov Richterovej škály. Sklené časti budovy neohrozia ľudí ani pri výbuchu.
Minimalistický biely interiér s keramickou veľkoformátovou dlažbou je kompromisom. Pôvodný projekt strechy rátal aj so zberom dažďovej vody, ktorou by napúšťali päť interiérových jazierok v zelených zónach na úpravu klímy najmä v priestoroch check-in a v čakacích zónach v galérii.
Terminál záhrebského medzinárodného letiska Zdroj: Marko Miščenič
ZAG, kam okrem Croatia Airlines lieta dvadsaťdva zahraničných spoločností, dimenzovali na kapacitu päť miliónov cestujúcich ročne. Minulý rok prešlo starým letiskom 2,8 milióna cestujúcich, pre porovnanie, bratislavským Letiskom M. R. Štefánika 1,8 milióna.
Terminál záhrebského medzinárodného letiska Zdroj: Josip Škof
Terminál záhrebského medzinárodného letiska Zdroj: Studio_HRG
V druhej štvorfázovej etape, ktorú postavia pre sedem až osem miliónov cestujúcich ročne, okrem iného zdvojnásobia počet check-in a mostov v galérii. Terminál vybudovala koncesionárska skupina na základe zmluvy na tridsať rokov s majiteľmi, ktorými sú Chorvátska republika, Záhrebská župa, mestá Záhreb a Velika Gorica. Ku koncesionárom patrí veľká francúzska spoločnosť Aéroports de Paris.