Tisíce nádherných ostrovov, blízka kultúra a jazyk sú lákadlom pre slovenských investorov. Ceny nehnuteľností v Chorvátsku budú rásť, krajina už teraz prežíva investičný boom, hovorí Ľudovít Černák, managing partner zo spoločnosti Sitno Holding Real Estate.
Chorvátsko je obľúbenou dovolenkovou destináciou mnohých Slovákov. Majú Slováci rovnako veľký záujem o pozemky a nehnuteľnosti v tejto lokalite?
Slováci patra k jedným z najvýraznejších komunít, ktoré vlastnia nehnuteľnosti v Chorvátsku. Myslím, že po Nemcoch, Rakúšanoch a Slovincoch nám patrí štvrté miesto. A to napriek tomu, že z pohľadu počtu turistov nepatríme ani do prvej desiatky. Svedčí to o záujme, ale aj o dôvere Slovákov v tento trh. Prímorský životný štýl, stredomorská kuchyňa, bohatá história a minimálne kultúrne a jazykové bariéry stavajú Chorvátsko do popredia v hľadáčiku slovenských investorov.
V posledných rokoch vo všeobecnosti rastie záujem o nehnuteľnosti v zahraničí. Podobne je to v Chorvátsku. Čo k tomu podľa vás ľudí vedie? Investície, obchody, splnené sny či pohľad na ceny na Slovensku?
Chorvátsko bolo dlho považované za lacnejšiu, prípadne alternatívnu letnú destináciu pre tých, ktorým sa nechce lietať príliš ďaleko. Krajina má však oveľa väčší potenciál. Tisíce nádherných ostrovov a ostrovčekov s históriou Rímskej ríše a Benátskej republiky je skvelá kombinácia, ktorá predurčuje tento región na veľký úspech. Už v súčasnosti krajina zažíva investičný boom. Počet turistov a rezidentov na pobreží však bude naďalej rásť. Ceny nehnuteľností sú v Chorvátsku v porovnaní s inými prímorskými destináciami prijateľné, obsadenosť je počas sezóny skutočne obrovská. To všetko sú faktory, ktoré budú zohrávať kľúčovú úlohu v raste tejto stredomorskej ekonomiky.

Čím vás Chorvátsko zaujalo? Ako sa zrodila myšlienka presedlať s aktivitami do dovolenkovej krajiny?
Je to trh nadregionálneho významu a tým sa možnosti predaja rozširujú násobne v porovnaní so Slovenskom alebo s Českom, kde stále viac ako 75 percent kupujúcich pochádza priamo z krajiny, v ktorej kupuje nehnuteľnosť. Záujem o prémiové produkty v sektore nehnuteľností v posledných rokoch rastie, no aj z dôvodu zdĺhavých povoľovacích procesov je ponuka na trhu stále relatívne malá. Možnosti predĺženia sezóny golfom, seniorský turizmus, sekundárna rezidencia a mnoho ďalších sú stále len na začiatku. Chorvátsko má vyspelú infraštruktúru, letiská, diaľničné siete, čoskoro vstúpi do schengenského priestoru a s najväčšou pravdepodobnosťou aj do eurozóny. Myslím, že ktokoľvek, kto investuje do nehnuteľnosti v Chorvátsku v najbližšom roku, možno dvoch, urobí veľmi správne rozhodnutie. Ceny ubytovania, nájmov, ale aj domov či bytov budú v tejto krajine ďalej rásť.
Aké sú vaše obchodné ambície?
Chceme sa zamerať na vytvorenie destinácie. Je to oveľa komplexnejší a zložitejší prístup než pri čistej investícii do výstavby nehnuteľností. V pripravovaných projektoch kladieme veľký dôraz na to, čo všetko má úspešná a vyhľadávaná lokalita obsahovať. Napríklad v rezorte s vilami myslíme na prístup na pláž, privátnu marínu, ale aj budúce reštaurácie. Ideme oveľa ďalej, než sú výhľady z apartmánov. Klientela bude čím ďalej, tým náročnejšia. Chceme priniesť nehnuteľnosti, ktoré svojim obyvateľom budú robiť radosť a investorom prinášať zaujímavé výnosy.
V čom vidíte realitný potenciál krajiny?
Chorvátsko sa do konca tohto desaťročia stane globálnou destináciou. Už dnes ho navštevujú svetové celebrity. Filmové štáby z Hollywoodu si vyberajú túto krajinu pre svoje výpravné projekty. Európski klienti hľadajú Karibik, ktorý je dostupný do hodiny letu, prípadne autom. Vlastniť apartmán v Tichomorí, alebo v Mexiku je síce pekné, ale napokon je výnos z prenájmu minimálny a cestovať letecky 12 až 16 hodín s dvomi prestupmi za svojou nehnuteľnosťou, to človeka omrzí relatívne rýchlo. Človek nepotrebuje stále 35 stupňov, pokiaľ má možnosti, ako zmysluplne využiť čas. Golf, jachting, turistika a mnoho ďalších sa dá robiť v Chorvátsku takmer celý rok. Posledný rok nám ukázal, že aj produktívne pracovať sa dá odkiaľkoľvek. Myslím, že aj toto bude štartérom pre ďalšie nákupy nehnuteľností v Chorvátsku.
Je konkurencia a rivalita na chorvátskom realitnom trhu veľká?
Konkurencia je okrem Záhrebu silne koncentrovaná na pobreží. V povoľovacom procese je niekoľko veľkých projektov, ktoré prídu na trh v najbližších rokoch. Mnoho developerov sa snaží do Chorvátska preniesť svoje skúsenosti z iných trhov, nie vždy to však funguje. Úspešné projekty majú za sebou holistický prístup nielen k prázdninovému bývaniu, ale aj k životnému štýlu obyvateľov. More je silné lákadlo, ale samo osebe nestačí. V našich projektoch rozmýšľame dopredu, snažíme sa porozumieť tomu, čo najviac priťahuje investorov a rezidentov do Chorvátska, a to sa snažíme do projektov vložiť.
Vítajú tam spoločnosti, ako je tá vaša? Môžete byť pre krajinu prínosom?
Chorvátsko je štandardný medzinárodný trh, podobne ako Slovensko či Česko. Myslím, že každý, kto dokáže vytvoriť pridanú hodnotu pre spoločnosť, investorov a budúcich obyvateľov, je vítaný. Krajina má mnoho oblastí neobjavených turistami, ktoré môžu byť ideálnym miestom na oddych aj život. Myslím, že s ďalšími rokmi bude konkurencia na trhu silnieť a developeri budú musieť jasne identifikovať a odkomunikovať silné a výnimočné stránky svojich projektov.
Ktorých klientov chcete osloviť?
Klientov, ktorí majú chuť spojiť dobrú investíciu s dobre strávenou dovolenkou. Všetkých, ktorí poznajú Chorvátsko a vidia, že kvalitné prémiové nehnuteľnosti sú rezervované na sezónu dopredu. Zároveň aj tých, ktorí vedia, v čom má Chorvátsko potenciál na zlepšovanie. Plne servisovaných nehnuteľností s medzinárodným operátorom, ktorý zaručí štandard služieb na vysokej úrovni, je v Chorvátsku málo a dopyt aj obsadenosť existujúcich komplexov ukazujú obrovský potenciál na budúce roky.
Máte aj ďalšie plány?
Okrem pripravených projektov, ktoré ponúkneme v tomto roku, máme pripravených niekoľko ďalších, ktoré by sme chceli priniesť na trh v budúcom roku a v roku 2023. Ide o kombináciu rezidenčných komplexov s turistickými rezortmi. Verím, že každý dokáže zaujať a priniesť niečo nové a výnimočné. Vo svetle rýchlo sa meniacich trendov na trhu si určite nájdu svoju klientelu.
- Ľudovít Černák
- Vyštudoval business administration na The Open University a neskôr získal titul MBA na OUBS v Anglicku. Od roku 2006 pôsobí v Sitno Holding Real Estate ako managing partner. Spoločnosť má za sebou niekoľko developerských projektov a v portfóliu má aj známy hotel Danube v Bratislave. Momentálne pripravuje niekoľko projektov v Chorvátsku. Ľudovít Černák v minulosti pôsobil vo vedení futbalového klubu Slovan Bratislava. Je ženatý a má dve deti.
