Sťahujúce sa mračná nad západoeurópskymi ekonomikami ešte viac zvyšujú záujem výrobcov, poskytovateľov logistických služieb a obchodníkov o stred Európy. Hoci spomalenie rastu hospodárstva sa nevyhýba ani Slovensku, nie je to nič dramatické. Stále sa tu vyrába a skladuje tovar efektívnejšie, ľudia vyprázdňujú obchodné regály rýchlejšie. Pravda, krajina pod Tatrami nie je izolovaný ostrov a stagnácia v západnej Európe neostane bez následkov. Niektoré developerské firmy v oblasti priemyselno-logistických nehnuteľností (napríklad Segro) už hlásia zastavenie špekulatívnej výstavby na západe a chcú sa koncentrovať na strednú a východnú Európu.
Rušno pri Bratislave
K najväčším transakciám na slovenskom logistickom trhu v tomto roku sa určite zaradí 139246>príchod výrobcu bielej techniky Whirlpool do Westpointu v Lozorne. V druhej dokončovanej hale zriaďuje distribučnú centrálu pre strednú Európu na ploche 24-tisíc štvorcových metrov. Pri sústredení roztrúsených skladov v okolitých krajinách do jedného centra práve neďaleko Bratislavy zohralo hlavnú úlohu zrušenie hraničných kontrol, sprejazdnenie diaľnice do Viedne aj otvorenie tunela Sitina. Príchod Whirlpoolu do Westpointu znamená, že z celkových zhruba 88-tisíc m2 skladových plôch, ktoré chce developerská spoločnosť Pinnacle dokončiť najneskôr o dva roky, je už polovica prenajatá. Prvú halu obsadili najmä dodávatelia automobiliek. Tento rok západne od Malých Karpát 127277>odštartoval postupnú výstavbu piatich hál s 88-tisíc m2 aj belgický developer VGP.
Hlavné mesto má už najväčší rozmach logistiky dávno za sebou a priestor čoraz viac zahusťovaný bytmi, kanceláriami a obchodmi ani veľa možností neponúka. Napriek tomu takmer dvojhektárový pozemok objavila spoločnosť Trajekt, ktorá chce pri Slovnaftskej ceste postaviť administratívno-logistické 142182>Dunajské predmestie za jednu miliardu. Menšie logistické haly so štyritisíc štvorcami budú však len príveskom kancelárskej budovy, ktorá má ponúknuť vyše 13-tisíc m2. V podstatne iných dimenziách uvažuje developerská skupina BZ Group, ktorá sa chce v tejto lokalite pustiť do 102365>logistického parku Čierny les na 26 hektároch. K jedným z mála v súčasnosti finišujúcim projektom v Bratislave patrí Logibox od spoločnosti ICT Istroconti s 3 500 m2 skladov a 4 400 m2 kancelárií.
Cesty vedú do Trnavy
Z hlavného mesta slovenskej logistiky Senca sa karavána medzičasom posúva ďalej. Atraktivitu územia popri diaľnici medzi Trnavou a Žilinou potvrdzujú okrem vznikajúcich alebo rozširujúcich sa parkov najskúsenejších developerov ako Immoeast, CTP Invest alebo ProLogis aj menší hráči. Investorská spoločnosť Signum Ltd. chce v dedinke Chocholná-Velčice pri Trenčíne 140659>na 42-hektárovom pozemku postaviť zhruba 150- až 180-tisíc štvorcových metrov prenajímateľnej plochy pre sklady alebo ľahkú výrobu. Celková výška investície by mala dosiahnuť zhruba 83 miliónov eur.
Pokračuje premena kukuričných polí na skladovo-výrobné areály neďaleko Trnavy. Logistickému parku Zavar od HB Reavis Group pribudne konkurencia. V rámci rovnakého priemyselného areálu neďaleko automobilky PSA chce talianska spoločnosť Venti na 24 hektároch 140337>vybudovať viac ako 120-tisíc m2 skladov. Táto lokalita sem láka aj ďalších investorov so zatiaľ nie celkom jasnými zámermi. Jedným z nich je aj belgická Extensa, ktorá chce logistiku kombinovať so službami a obchodom.
Polmiliardové logistické centrum vznikne netradične aj v Dunajskej Strede. Rakúska špedičná spoločnosť Cargo-partner tu využíva výhodne situovaný pozemok vedľa rastúceho kontajnerového terminálu Metrans, kde sa tovar prekladá z vlakov do kamiónov. Prvá etapa by mala koncom budúceho roka priniesť zhruba 30-tisíc štvorcových metrov skladov. Fakt, že výrobno-distribučné centrá sú vďačným diverzifikačným objektom realitných investorov, potvrdzuje aj nákup parku v Ilave fondom Tatra banky. Nehnuteľnosť s prenajímateľnou výmerou 13-tisíc m2 s napojením na diaľnicu postavila koncom vlaňajška spoločnosť J&T spolu s Immo Industry Group a prednedávnom ju predala za 13 miliónov eur. Nájomcom je významný dodávateľ pre automobilky, spoločnosť Visteon. V Ilave sa už stavia aj druhá hala.
Ilustračné foto - Maňo Štrauch