V novembri tohto roku otvoria vo francúzskom Lyone Musée des Confluences. Názov vyjadruje okolie: sútok dvoch riek aj mestskú štvrť, 2. obvod La Confluence.
Nové centrum mesta budované od konca minulého storočia sa rozprestiera od meandru Saôny, ktorým sa približuje k Rhône až na šesťsto metrov a po zhruba štyroch kilometroch sa do nej vlieva za dlhým klinom so zrezanou špičkou.
Tento tvar inšpiroval projektanta múzea za 239 miliónov eur, viedenský ateliér COOP HIMMELB(L)AU, známy okrem iného zákazníckym centrom BMW World v Mníchove (2007).
Dve strany Musée des Confluences ukončili podľa tvaru sformovaného riekou. Na juhozápadnej strane priľahlej k sútoku, vzdialenej od ústia necelých tristo metrov, ho priam kopírovali (pozrite si video).
Musée des Confluences v Lyone (1) Zdroj: Coop Himmelb(l)au
Múzeum leží medzi diaľnicou Autoroute du Soleile do Marseille a Pasteurovým mostom cez Rhônu. Najčastejšie ho porovnávajú s kozmickým korábom, znepokojuje dôslednou nepravidelnosťou, fascinujú rozmermi (180 x 90 m).
COOP HIMMELB(L)AU má ešte mohutnejšie realizácie. Dalianske medzinárodné konferenčné centrum v čínskom šesťmiliónovom meste Ta-lien (2012) je o štyridsať metrov dlhšie a stodvadsať metrov širšie.
Nepravidelné zostavenie hranatých tvarov umocňuje rozmiestenie fotovoltických panelov a rozdielne okenné otvory. Autori nazývajú kompozíciu „mutáciami, deformáciami, simultánnosťami, zlomami, variabilitami a fragmentmi interakcií“.
Forma korešponduje s programom špecializovaného múzea vedy a spoločnosti, ktorého ambíciou je vyjsť poza „tlmočenie poznania“ a stať sa miestom vyhľadávaným na oddych a stretnutia. Jeho cieľom je pritiahnuť pol milióna návštevníkov ročne.
Musée des Confluences v Lyone (2) Zdroj: Coop Himmelb(l)au
Dvojaká funkcia spoločenského centra a múzejnej inštitúcie sa premietla do rozčlenenia budovy na časti zvané Krištáľ a Oblak. Podľa architektov vyjadrujú „nekonečnú pestrosť vedomostí“ a zároveň „dnešok a budúcnosť“. Krištáľ stelesňuje „dôverne známe prostredia dneška“, Oblak zas „neznáme, niekedy neopodstatnené obavy z budúcnosti“.
Krištáľ so spoločenskými priestormi, vstupná časť múzea, má transparentnú fasádu z extra číreho tvrdeného skla. Akcentom je Gravitačná sieť, ktorá stabilizuje a podopiera oceľovú konštrukciu fasády. Vyúsťuje do preliačenej časti fasády s priemerom šesť metrov, takzvaného bubna zo štvoritého laminovaného skla. Zbiera sa ním dažďová voda a sneh roztopený ohrievačmi.
V rozhovore pre rakúsku verejnoprávnu ORF pred dvoma rokmi označil hlavný architekt Wolf Dieter Brix oblak – ktorý zodpovedá Himmelblau (blankytnej) z názvu ateliéru a tvorí jeho logo – za krédo. „Himmelblau nie je farba“, dodal. Vyjadruje úsilie „vytvárať ľahkú a použiteľnú architektúru“. Oblak s expozíciami Musée des Confluences možno vnímať aj ako autorský podpis diela.
Musée des Confluences v Lyone (7) Zdroj: Hubert Canet, Balloïde
Spôsob oddelenia Krištáľu a Oblaku podčiarkuje princíp nepravidelnosti. Na východnej strane vedie zvislým rezom jedného z tvarov na mieste schodiskového múru, na opačnej strane prechádza hranica dvoch častí fasády zubatými líniami.
Oblak prikrývajú platne z antikoróznej ocele. Na členitejšej západnej strane vytvára šikmý vzor ilúziu profilu. V kovovej fasáde sa odráža mesto s vrchmi Fourvière a Croix-Rousse a obloha.
Odlesky na reflexných obkladoch železobetónových pilieroch pod Oblakom podporujú dojem, že mohutné teleso sa vznáša ako mrak deväť metrov nad podnožou budovy.
Konštrukčným základom Oblaku je sedem pozdĺžnych a sedem priečnych oceľových rámov. Efektným interiérovým prvkom je dvojvrstvová sklená podlaha s plochou 50 štvorcových metrov na jednej z chodieb, ktorou prúdi svetlo zo strešného okna.
Svetová architektúra prináša každý piatok architektonický skvost. Pozrite si všetky.
Autor je spolupracovník TRENDreality.sk.