Diskutovalo sa o tvare navŕšených sklených hranolov, najmä o prechádzaní priemerne 26-tisíc áut denne mestským okruhom Ring 2 priamo cez budovu (pozrite si video). Server Magasinet KBH ju nazval „jednou z najneobvyklejších v Kodani“. MSN News „gigantickým priehľadným palácom“.

Jedna zo siedmich partnerov OMA Ellen van Loon, ktorá je hlavnou projektantkou nového sídla Centra dánskej architektúry (DAC), s búrlivou odozvou rátala. Projekt charakterizuje ako „architektonickú kontamináciu“ a chápe ho ako „polemiku s dánskym urbanizmom“ (pozrite si video).

Kodaň sa stala „neprirodzene tichá a ako zo škatuľky“, uviedla pre britský denník The Guardian. „Chýbajú mi v nej autá a hluk.“

Kodaň je vraj príliš tichá. Známi architekti do nej vracajú autá

Komplex BLOX v Kodani Zdroj: Rasmus Hjortshøj

Kodaň je vraj príliš tichá. Známi architekti do nej vracajú autá

Komplex BLOX v Kodani Zdroj: Richard John Seymour

BLOX, ktorý nazývajú aj „zastavaný most“ s narážkou na typ mostu, akým je Ponte Vecchio vo Florencii, nie je svojou polohou na diaľnici v Kodani ojedinelý. O dvesto metrov ďalej prechádza cesta medzi krídlami Black Diamond (Schmidt Hammer Lassen, 1999).

Šesťposchodovú budovu postavili v Inderhavnen (Vnútornom prístave) takmer oproti jednej z najstarších budov mesta Christians IV's Bryghus (Pivovar Kristiána IV), dnešnom múzeu sochárstva Kongernes Lapidarium. Ellen van Loon neprekročila niveletu okolitej zástavby, BLOX má navyše rovnakú výšku ako ďalší pivovar, ktorý na tomto mieste kedysi stál.

Kodaň je vraj príliš tichá. Známi architekti do nej vracajú autá

Komplex BLOX v Kodani Zdroj: Rasmus Hjortshøj

Kodaň je vraj príliš tichá. Známi architekti do nej vracajú autá

Komplex BLOX v Kodani Zdroj: Rasmus Hjortshøj

Chladné tóny celosklenej fasády z trojskla s fritovanými časťami reflektujú zamračenú kodanskú oblohu. Zelenkavý odtieň „takmer presne vystihuje farby mora v prístave“, sivobiely zas odtieň mrakov, napísal britský server DesignCurial.

Na nábreží je viacero sklených budov od dánskych architektov. Okrem Black Diamond, prístavby Kráľovskej knižnice, stojí severnejšie na rovnakom brehu Kráľovské divadlo Skuespilhuset (Lundgaard & Tranberg, 2008), trocha ďalej na opačnom brehu slávna Operaen (2005, pozrite si foto) od Henninga Larsena.

Kodaň je vraj príliš tichá. Známi architekti do nej vracajú autá

Komplex BLOX v Kodani Zdroj: Richard John Seymour

Kodaň je vraj príliš tichá. Známi architekti do nej vracajú autá

Komplex BLOX v Kodani Zdroj: Rasmus Hjortshøj

Tak, ako pri konštrukčnom riešení mnohých projektov OMA, napríklad CCTV, spolupracovala s holandským ateliérom opäť konštrukčná firma Arup. Podľa jej riaditeľa Chrisa Carolla bol tento projekt zložitejší ako pekinská dominanta.

Komplikáciou boli dlhé previsnuté časti, rozsiahle bezstĺpové priestory v dvojnásobnej výške, čo umožňuje osemnásť nadrozmerných oceľových trámov, a hlboký suterén. Priamo na zemi stojí tretina budovy, tretina visí nad nábrežím a vodou, tretina nad cestou.

Kodaň je vraj príliš tichá. Známi architekti do nej vracajú autá

Komplex BLOX v Kodani Zdroj: Hans Werlemann

Kodaň je vraj príliš tichá. Známi architekti do nej vracajú autá

Komplex BLOX v Kodani Zdroj: Hans Werlemann

Nad cestu vystupuje tiež najväčší blok s hlavnou výstavnou sieňou DAC, srdcom budovy, adaptabilným priestorom s plochou 800 štvorcových metrov. V menšej sieni Zlatej galérie kontrastujú s efektnou mosadznou podlahou exponované masívne pilóty, príklad autorkinho industriálneho štýlu.

„Budova je určená rozličným aktivitám rozličných skupín ľudí,“ napísal The Guardian. Pripomenul, že šéf OMA Rem Koolhaas sa štyri desaťročia venuje multifunkčnej architektúre. BLOX sa zaradil k takým dielam OMA, ako sú Timmerhuis alebo De Rotterdam.

Kodaň je vraj príliš tichá. Známi architekti do nej vracajú autá

Komplex BLOX v Kodani Zdroj: Delfino Sisto Legnani + Marco Cappelletti

Kodaň je vraj príliš tichá. Známi architekti do nej vracajú autá

Komplex BLOX v Kodani Zdroj: Dragør Luftfoto

Viac ako polovicu priestoru zaberá DAC, ďalšie administratívne miestnosti a 22 nájomných bytov, v zvyšnom priestore je fitnes, reštaurácie a robotické garáže (pozrite si video). Mestská pasáž prístupná 24 hodín vedie pod vozovkou cez foyer v treťom suteréne.

Nový mestský priestor je predĺžením priestranného Kierkegaardovho námestia, ktoré vzniklo súčasne s Black Diamond. Jeho súčasťou je detské ihrisko so šmýkačkou a schodiskom, ktoré sa večer zavše mení na amfiteáter na filmové predstavenia alebo koncerty.