Pre extrémnu dĺžku 138 metrov ju nazývajú slovnou hračkou ground scraper, čo možno preložiť ako zemedrap. Postavili ju na pomedzí mesta a púšte, desať kilometrov od centra Dauhá v Meste vzdelávania, areáli na štrnástich štvorcových kilometroch, kde sú školské a vedecké zariadenia, okrem iného pobočky európskych a amerických univerzít. Mesto vzdelávania budujú podľa urbanistického návrhu Arata Izosakiho z 90. rokov minulého storočia.

V Katare otvorili „zemedrap“, do jeho haly by vošli dva boeingy

Katarská národná knižnica Zdroj: Qatar National Library

Hranatá budova v tvare diamantu z bieleho betónu a skla vyzerá z každej strany inak. Pôsobí „ako z iného sveta“, napísal americký mesačník Architectural Record.

Dve hrany diamantu zastrešujú priestor pred vstupmi. Sú v nich zakotvené niektoré z 24 masívnych stĺpov podopierajúcich strechu z troch trojuholníkových a jedného štvorbokého betónového bloku (ďalšie fotografie nájdete tu).

V Katare otvorili „zemedrap“, do jeho haly by vošli dva boeingy

Katarská národná knižnica Zdroj: Iwan Baan

V Katare otvorili „zemedrap“, do jeho haly by vošli dva boeingy

Katarská národná knižnica Zdroj: Iwan Baan

Do interiéru, ktorý pre jeho dimenzie často prirovnávajú k šíremu kraju, sa vojde cez hlavný vstup rovno do jeho srdca. Návštevníka v hale zo všetkých strán obkolesia desiatky políc s knihami, rozmiestených na spodných hranách „diamantu“, ku ktorým stúpa po schodoch. Vedúci architekt OMA Rem Koolhaas rád zdôrazňuje, že do haly by sa vošli dve lietadlá Jumbo Jet.

Police, rovnako ako podlahu, vytvorili z bieleho mramoru. Inštalovali v nich ventiláciu, osvetlenie a inovatívny mechanický systém vracania výpožičiek.

V Katare otvorili „zemedrap“, do jeho haly by vošli dva boeingy

Katarská národná knižnica Zdroj: Timur Zolotoev

V Katare otvorili „zemedrap“, do jeho haly by vošli dva boeingy

Katarská národná knižnica Zdroj: Hans Werlemann

Vysoké, päť a pol centimetra hrubé vlnité fritované sklenené dosky poskytujú štylizovaný obraz okolia. Svetlo v hale vysokej štrnásť a pol metra umocňuje pocit monumentality, aký vzbudzujú katedrály.

Pod týmto dojmom nazvali projektanti šikmé úseky s policami lode. Holandskému spravodajskému serveru NRC zas pripomenuli vinohrad. Svetelnosť zosilňuje strop z panelov z vláknitých kompozitov.

V Katare otvorili „zemedrap“, do jeho haly by vošli dva boeingy

Katarská národná knižnica Zdroj: Delfino Sisto Legnani + Marco Cappelletti

V Katare otvorili „zemedrap“, do jeho haly by vošli dva boeingy

Katarská národná knižnica Zdroj: Hans Werlemann

Naprieč budovou vedie 25 metrov široký samonosný „most“ s multifunkčnou sálou v severnej časti. Oddeľuje ju rozmerný záves od stabilného spolupracovníka OMA, amsterdamského ateliéru Inside Outside zodpovedného aj za parkovú úpravu okolia s agávami, euforbiami a akáciami.

V pravouhlej vyhĺbenine v strede haly obloženej iránskym mramorom malo byť v ranom štádiu projektu, keď uvažovali iba o univerzitnej knižnici, športovisko. V definitívnej koncepcii, keď funkciu budovy rozšírili o národnú knižnicu, tu uchovávajú a vystavujú okolo päťtisíc rukopisov, fotografií, máp a artefaktov arabsko-islamskej civilizácie.

V Katare otvorili „zemedrap“, do jeho haly by vošli dva boeingy

Katarská národná knižnica Zdroj: Delfino Sisto Legnani + Marco Cappelletti

V Katare otvorili „zemedrap“, do jeho haly by vošli dva boeingy

Katarská národná knižnica Zdroj: Delfino Sisto Legnani + Marco Cappelletti

Tento šesť metrov hlboký priestor pre kultúrne dedičstvo stvárnili ako archeologickú sondu „paláca, ktorý sa stratil v pieskoch púšte“, ako to vyjadrili NRC. Rozčlenili ho múrmi na spôsob bludiska a vnútorné múry spojili vyhliadkovými plošinami. Pri koncertoch ich využívajú pre hudobníkov.

V Katare otvorili „zemedrap“, do jeho haly by vošli dva boeingy

Katarská národná knižnica Zdroj: Delfino Sisto Legnani + Marco Cappelletti

V Katare otvorili „zemedrap“, do jeho haly by vošli dva boeingy

Katarská národná knižnica Zdroj: Hans Werlemann

Ako uvádza Architectural Record, niektorými prvkami nadväzuje budova na predchádzajúce diela OMA. Kryštalickými tvarmi a vlnitým sklom sa vyznačuje slávne Casa da Música v Porte (2005, pozrite si foto), podobné okná a podobný koncept interiéru vytvorili pre Knižnicu Alexisa de Tocqueville v Caen (pozrite si foto), ktorú dokončili v podstate zároveň s QNL.