Minulý mesiac otvorila Škola manažmentu (SOM) v Yale novú budovu Evans Hall. Navrhol ju Norman Foster, absolvent architektúry tejto univerzity v New Havene. Škola však iste pri jeho výbere prihliadala aj na možnosť získať dielo celebrity s prestížnou Pritzkerovou cenou.

Rozľahlá päťpodlažná budova na 22-tisíc štvorcových metroch (pozrite si video) stojí v susedstve zväčša starých univerzitných budov priamo oproti inštitúcii svetového významu, prírodopisnému múzeu Peabody.

Vstupom s náznakom portiku z vysunutej plochej strechy podopretej troma radmi štíhlych stĺpov sa N. Foster zjavne prihlásil k architektúre najstarších inštitútov v Yale.

Zároveň tiež korigoval nepravidelnosti fasády. Najväčšie výstupky sú modro zasklené učebne na rohoch. Na protiľahlej strane orientovanej k parku s viac než 17-tisíc m2 vyčnieva z línie oválna poslucháreň pre 350 osôb, nad ňou jedáleň s terasou.

Kampus ako tromf

Evans Hall Školy manažmentu v Yale (1) Zdroj: Foster + Partners © Chuck Choi

Charakter budovy určujú učebne. Šestnásť oválnych učební vysokých cez dve poschodia sa líši typom výučby, ktorých je päť s rozdielnym usporiadaním lavíc aj počtom miest od 40 do 84, celkovo okolo tisíc.

Učebne spájajú chodby, ktoré N. Foster nazval ambity, čiže termínom z kláštornej architektúry. Ambity kopírujú tvary študovní. Ich severné a južné oblé sklené steny vychádzajú na vnútorný dvor, tradičný v kláštoroch (rajský dvor) i univerzitných budovách. Dvor potvrdzuje tendenciu projektanta vyhýbať sa symetrii: nie je štvorcový, len sa k štvorcu blíži, leží severne od geometrického stredu dispozície.

V transparentnosti dvorovej fasády je istá symbolika. „Z hľadiska dnešného digitálneho sveta je táto architektúra veľmi tradičná, keďže jej hlavným cieľom je komunikovať, podnecovať komunikáciu, je to architektúra svetla, transparentnosti, ktorá víta otvorenou náručou,“ uviedol N. Foster v prednáške pri otvorení.

Kampus ako tromf

Evans Hall Školy manažmentu v Yale (2) Zdroj: Foster + Partners © Chuck Choi

Dvorové fasády sú zavesené zvrchu a zdola podopreté, aby sa zaobišli bez zvislých nosníkov, ktoré by narúšali výhľad. Sú výsledkom spolupráce s tradičným partnerom Fostera, britskou firmou Buro Happold, s ktorou napríklad minulý rok dokončili päťhviezdičkový ME hotel pri moste Waterloo v Londýne.

Buro Happold v Evans Hall použili v nadzemných konštrukciách až 1 900 ton ocele, dvojpodlažné podzemie s garážami pre 150 áut postavili z prefabrikovaného vystuženého betónu.

Budova sa uchádza o certifikát Leed Gold. Foster + Partners dodržali svoju tradíciu a uplatnili najnovšie ekologické materiály a technológie, napríklad radiatívne a konvektívne prúdenie na optimalizáciu teploty. Vnútornú klímu vytvárajú chladiace trámy, podlahy vykuruje systém RFH.

Riadenie svetelných a tepelných zdrojov prinesie 12-percentnú úsporu oproti štandardu, aj vďaka vonkajším a vnútorným okenným clonám, reflexnej streche, zosilnenej tepelnej izolácii vonkajších stien, LED osvetlením s monitoringom intenzity denného svetla. Najnovšie typy toaliet a armatúr prinesú až 20-percentnú redukciu nákladov.

Kampus ako tromf

Evans Hall Školy manažmentu v Yale (3) Zdroj: Foster + Partners © Chuck Choi

Dažďovú vodu na ďalšie využitie zhromažďujú v približne stotisíclitrovom rezervoári. Pri použití v parku uplatnia mikro závlahu riadenú senzormi vlhkosti a zrážok, čím znížia spotrebu vody až o 50 percent a nároky na starostlivosť a vlahu ešte viac obmedzí výsadba miestneho rastlinstva.

Študenti budú v kontakte s vrcholnými dielami súčasného umenia, ktoré vybral N. Foster. V jedálni a v spoločenskej miestnosti inštalovali nástenné kresby zakladateľa konceptuálneho umenia a minimalizmu Sola LeWitta, rodáka z neďalekého Hartfordu. Architekt dnes už nežijúceho umelca poznal a podľa vlastných slov jeho diela navrhol aj do viacerých budov v Londýne. Až deväťdesiat malieb od Švajčiara Adriana Schiessa, ktoré menia farbu podľa uhla pohľadu, visí v átriu južného administratívneho krídla.

Na výstavbu vyzbierala SOM 140 miliónov eur, aj s vybavením stála škola o takmer 40 miliónov viac. V názve zvečnili najštedrejšieho darcu Edwarda P. Evansa, ktorý prispel 50 miliónmi dolárov (37 mil. eur).

Svetová architektúra prináša každý piatok architektonický skvost. Pozrite si všetky.

Autor je spolupracovník TRENDreality.sk.