V osemdielnom seriáli zverejňovanom každú stredu prinášame návod ako vybrať efektívny administratívny priestor zodpovedajúci potrebám a predstavám vašej spoločnosti. V tretej časti upozorníme na to, ako efektívne prepojiť imidž spoločnosti s vonkajším vzhľadom budovy.

Prvý dojem býva rozhodujúci, aj pre firmy. Odborníci tvrdia, že na jeho vytvorenie stačí maximálne 5 sekúnd. Preto by budova a jej vnútorné priestory mali odzrkadľovať účel, ktorý chce jej výberom nájomník dosiahnuť.

Lokalita ako štýlotvorný prvok

Povedz mi, kde sídli tvoja firma a ja ti poviem v akom segmente podnikáš. Transformované príslovie výstižne charakterizuje pojem dobrá lokalita. Vhodnosť tej-ktorej lokality sa totiž mení v závislosti od zamerania firmy.

Spoločnosti s exkluzívnym spoločenským statusom vyhľadávajú primárne lokality v centre mesta alebo v prestížnych bizniscentrách. Reprezentatívne priestory v centre mesta obsadzujú najmä právnické, finančné a poradenské spoločnosti. Kľúčová je pre ne dostatočná viditeľnosť budovy, vynikajúce dopravné napojenie, pešia dostupnosť do 5 až 7 minút a široká ponuka doplnkových služieb. „Pokiaľ sa budova stane tzv. mestským orientačným bodom, jej hodnota stúpa. Môže sa stať významným stavebným prvkom imidžu spoločnosti. Prepojenie značky budovy so značkou spoločnosti môže priniesť pozitívny efekt zlepšenia reputácie firmy,“ hovorí Ermanno Boeris, generálny riaditeľ Colliers International. Príkladom sú napríklad novootvorené administratívne priestory v komplexe Eurovea.

Imidž kancelárskych priestorov

Kvalitné a efektívne administratívne budovy sa nachádzajú aj v sekundárnych lokalitách. Tieto lokality sa nachádzajú ďalej od centra mesta. Vyznačujú sa však dobrou dostupnosťou pre chodcov i dopravu a dostatočnými službami v blízkom okolí. „Kvalitné administratívne projekty v okrajových častiach centra mesta sú ideálne napríklad pre doručovateľské spoločnosti, ktoré potrebujú dostatok parkovacích a skladových priestorov alebo pre IT spoločnosti,“ vysvetľuje E. Boeris.

Pri zvažovaní vhodnosti lokality treba mať na mysli aj hustotu siete mestskej hromadnej dopravy v danej časti mesta, ako aj dostupnosť služieb občianskej vybavenosti. Medzi základné služby patria:

- reštaurácia alebo jedáleň
- kaviareň
- banka alebo bankomat
- obchod s bežným tovarom
- malý supermarket
- pošta
- trafika

Spoločné priestory odhalia kvalitu budovy

Nezanedbateľný vplyv na vytváranie pozitívneho imidžu spoločnosti má okrem iného aj bezproblémový prístup do budovy, vzhľad vstupnej haly a spoločnej recepcie, kvalita a rýchlosť výťahov, štandard spoločných priestorov či dostatočne dimenzované parkovacie miesta.

Bezbariérový a nekomplikovaný prístup do budovy by sa nemal obmedziť len na vstupné priestory. Bezproblémový pohyb po budove si vyžaduje, aby prahy vo dverách neboli vyššie ako 20 mm. Približne 4 % miest na parkovanie by mali zostať vyhradených pre parkovanie telesne postihnutých.

Spoločná reprezentatívna recepcia je samozrejmou súčasťou kvalitnej budovy. Vzhľadom na to, že je viditeľná už zvonka, jej dizajn musí spĺňať prísne funkčné i estetické kritériá. Vo vstupnej hale by sa malo nachádzať aj zázemie s miestnosťou pre správu budovy, toalety a pod. Rozloha vstupných priestorov by mala byť proporčná k rozlohe budovy. Nemala by však prekročiť 5 až 6 % plochy budovy. „Potenciálny nájomník by si mal všímať nielen funkčnosť priestoru, ale napríklad aj jazykovú vybavenosť personálu na spoločnej recepcii,“ odporúča E. Boeris.

Budova umožňujúca nepretržitý prístup do objektu, musí mať zabezpečenú aj ochranu proti neoprávnenému vstupu. Nepretržitá bezpečnostná služba by mala mať vlastný priestor v zázemí recepcie, tak aby boli vytvorené podmienky pre riadenie prístupu na vchode a pre usmerňovanie ľudí.

Významnou zložkou v rámci vnútornej infraštruktúry budovy sú výťahy. Prepravná kapacita pasažierov by mala byť do 30 sekúnd. V intervale 5 minút by mali byť schopné prepraviť aspoň 15 % obyvateľov budovy. Budovy od 5 000m2 by mali disponovať nákladným výťahom, od 10 000m2 by mali mať dva nákladné výťahy, pričom aspoň jeden by mal byť dostatočne veľký pre umiestnenie nosidiel. „Záujemcovia, ktorí sa stotožnia s budovou by sa mali informovať aj o intenzite a kvalite dennej údržby budovy, či už ide o opravy alebo o upratovacie služby,“ dodáva E. Boeris.

Efektívna kancelária na TRENDreality.sk každú stredu v spolupráci so spoločnosťou Colliers International. Prečítajte si celý seriál.