Mal to byť jeden z najväčších developerských projektov v Bratislave. Hlavná stanica mala zmeniť podobu a premeniť sa na nové obchodno-administratívne centrum. Ešte v roku 2007 sa rozpočet na jej prestavbu počítal na miliardy korún. Na mieste Predstaničného námestia malo vyrásť obchodné i administratívne centrum, parkovací dom či hotel. Ubehlo však desať rokov a stanica sa dnes nachádza ešte v žalostnejšom stave ako na začiatku plánov.

Developer projektu, spoločnosť Transprojekt, nedokázala zrealizovať ani časť z plánov stanice, ktorá mala byť skolaudovaná najneskôr do konca tohto roka. Aj preto sa firma obrátila na mesto, aby predĺžila termín dokončenia o ďalších päť rokov. Namiesto konca roka 2016 mali cestujúci využívať novú stanicu najneskôr v roku 2021.

„Spoločnosť Transprojekt si uvedomuje niekoľkoročný časový posun realizácie projektu prestavby a revitalizácie Predstaničného námestia a Hlavnej železničnej stanice, ktorý nebol spôsobený spoločnosťou Transprojekt,“ odôvodňoval v žiadosti adresovanej mestu konateľ spoločnosti Igor Ballo.

Transprojekt chcel presvedčiť aj tým, že ukázal nových investorov, ktorí mali garantovať realizáciu celého projektu. Stavebné práce mala uskutočniť spoločnosť Strabag Pozemné a inžinierske staviteľstvo, financovať zase investorská spoločnosť Urban Developers and Investors (UDI).

 „Ako všetci zúčastnení veríme, že po dlhom čase konečne Projekt prestavby a revitalizácie Predstaničného námestia a Hlavnej železničnej stanice bude pre všetkých zainteresovaných prioritou a v prípade pozitívnej odozvy sme pripravení sa takéhoto stretnutia s plnou vážnosťou zúčastniť,“ presviedčal Magistrát Hlavného mesta SR I. Ballo.

Za jeho slová sa zaručili podpismi aj riaditeľ Strabag Pozemné a inžinierske staviteľstvo Martin Müller a konateľ UDI Radek Menšík. Kým prvá firma je na Slovensku známa, druhá pôsobí najmä v susednej Českej republike, kde realizovala projekty nákupných a polyfunkčných centier v Prahe, Hradci Králové, Brne či Pardubiciach. Zväčša išlo o menšie projekty.

Hlavnú stanicu mali stavať Strabag a Česi, mesto tomu neuverilo

Vizualizácia Hlavnej stanice v Bratislave. Zdroj: Transprojekt

Mestskí poslanci však prísľubom developera neuverili. Zmluvu s investorom nepredĺžili. „Celá kauza trvá už celé dekády. Za ten čas boli porušené viaceré sľuby a dohody, aj preto sme sa predĺženie zmluvy rozhodli nepodporiť,“ vysvetľuje pre TREND Reality bratislavský poslanec Ján Budaj.

Transprojekt sa vyhráža, že nepredĺženie zmluvy nenechá len tak. „V prípade, ak hlavné mesto SR Bratislava bude pokračovať v doterajšom prístupe, otvorí priestor pre vznik najväčšieho súdneho sporu v histórii mesta, dlhodobo zablokuje možnosť komplexnej revitalizácie predstaničného priestoru a prinesie mestu reputačné riziko, vzhľadom na narušenie dôvery investorov, ktorí majú záujem realizovať svoje projekty v hlavnom meste SR Bratislava,“ konštatuje mediálna zástupkyňa projektu Mária Adamová.

Čo bude po novom roku, nevie ani samotné mesto. „Zmluva platí do konca roka 2016, o ďalších krokoch budeme informovať,“ hovorí pre TREND Reality hovorkyňa primátora Hlavného mesta SR Bratislava Ivana Skokanová. ŽSR však už teraz začali pripravovať projekt čiastočnej rekonštrukcie hlavnej budovy stanice. 

Ako mala prebiehať výstavba stanice podľa nového prísľubu Transprojektu

2017

  • vybudovanie náhradných skladov a dočasných pokladní

2018

  • asanácia skladov a objektov (ŽSR)
  • asanácia objektov (mesto)
  • demontáž vedenia a osvetlenia (mesto)
  • asanácia objektov (investor)
  • výstavba východnej vetvy Pražskej ulice, založenie podjazdu pod východnou vetvou
  • výstavba pešieho nadchodu na Pražskej ulici
  • vybudovanie objektov a oporných múrov na Pražskej ulici
  • vybudovanie objektov a oporných múrov na Žabotovej ulici
  • vybudovanie A+T terminálu a podzemného terminálu
  • vybudovanie chodníka z Pražskej ulice, nadchod do predstaničného priestoru
  • vybudovanie inžinierskych sietí

2019

  • výstavba mostu na východnej vetve Pražskej ulice 
  • nová komunikácia Pražská ulica smer Lamač
  • vybudovanie objektov na Žabotovej ulici
  • podjazd na vratnej vetve Šancová ulica – Žabotova ulica
  • električkový podjazd na stanicu
  • vybudovanie električkovej trate a trate terminálu MHD
  • koncový električkový terminál a stanica električky
  • vybudovanie A+T terminálu a podzemného terminálu
  • rozvody vody v podzemí električkovej trate
  • vybudovanie inžinierskych sietí

2020

  • dopravné napojenie múzea vlakov
  • vybudovanie vedení
  • vybudovanie a úprava osvetlenia
  • výstavba prejazdu z terminálu MHD Hlavnej stanice ŽSR na Žabotovu 
  • definitívna úprava Žabotovej ulice
  • električkový podjazd na stanicu
  • vybudovanie električkovej trate a trate terminálu MHD
  • napojenie predstaničného priestoru na komunikačnú sieť