Priemerný nájomca vo významných európskych administratívnych centrách minie 15 % z výkonu jedného zamestnanca (v podobe príjmu alebo podielu z obratu) na náklady spojené s prenájmom kancelárií.

Z najnovšej štúdie spoločnosti DTZ “European Office Affordability Index“ tiež vyplýva, že vo Varšave, Prahe a Budapešti sa nákladnosť prenájmu stáva problémom. A to aj napriek relatívne nízkej úrovni nájomného. Hlavné mesto Slovenska v prieskume nie je zahrnuté. Štúdia porovnáva priemerné náklady za prenájom kancelárií s príjmami prepočítanými na jedného zamestnanca.

Drahé kancelárie v CE problémom

DTZ pripomína, že kancelárske priestory v strednej Európe sa tak pre mnohé firmy môžu zdať menej dostupné. Spomaľujúci ekonomický rast povedie k tomu, že moderné kancelárske priestory budú ťažšie dostupné a tým sa zníži potenciál pre rast trhu.

V administratívnej štvrti v Paríži, londýnskom West Ende a v Dubline sa znižujú náklady na prenájom z dôvodu klesajúceho nájomného a rastúcim bonusom developerov. K najdostupnejším mestám patrí londýnske City, Brusel, Štokholm a Amsterdam. Nájomcovia tu minú na chod kancelárie menej ako 13 % celkových príjmov.

Naopak, najnedostupnejšie je to v mestách, kde sa nafúknuté ceny nehnuteľností ešte výraznejšie neznižujú a tiež sa prejavuje nižšia efektivita zamestnancov, ako napríklad v Miláne alebo Ríme. K týmto mestám sa zaraďujú aj stredoeurópske metropoly. Praha má o 28 % vyššie náklady na pracovné miesto v porovnaní s priemerom Európy. Ešte horšie je na tom Varšava, ktorá vedie index (ne)dostupnosti. Na opačnom konci je Viedeň.

„Hoci mnohé spoločnosti už prijali rôzne flexibilné formy pracovného prostredia (práca z domu, teleworking, hot-desking), očakávame, že vyšší dôraz na optimalizáciu výdavkov a znižovanie nákladov za prenájom spustí ďalšiu vlnu týchto opatrení. Týka sa to najmä firiem z oblasti outsourcingu, IT, poradenstva a auditu,“ uvádza Bert Hesselink, vedúci oddelenia prenájmu kancelárií v pražskej pobočke DTZ.

Ilustračné foto - BB Centrum