Podiel voľných plôch na Slovensku, v Českej republike, Poľsku, Maďarsku a Rumunsku podľa poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield (C&W) klesol na 5,7 percenta, čo je historické minimum. S výnimkou Slovenska silného prítomnosťou troch automobiliek a príchodom štvrtej sú v regióne hlavným ťahúňom rastu internetové obchody.

„Rozvíjajú sa ako lokálne e-shopy, tak i zahraničné. Niektoré idú cestou budovania pobočiek na domácom trhu, iné expandujú do zahraničia. Prvým krokom potom bývajú často susedné krajiny v rámci strednej Európy. K svojej expanzii potrebujú skladové a logistické areály,” hovorí Ferdinand Hlobil, vedúci stredoeurópskeho priemyselného tímu v C&W.

Vlani sa v regióne prenajalo 4,5 milióna štvorcových metrov priemyselných plôch, čo je mierny medziročný nárast. Viac než tri štvrtiny týchto priestorov sa nachádzali v Poľsku alebo Českej republike. Okrem toho pribudlo 1,5 milióna m2 nových hál, čo bol taktiež nárast oproti roku predtým.

Developeri nestíhajú uspokojiť dopyt, najväčším ťahúňom sú eshopy

Nová logistická ponuka v CEE Zdroj: Cushman & Wakefield

„V strednej Európe dnes hovoríme o silnom developerskom trhu. Nájomcovia majú obmedzené možnosti z čoho vyberať,“ konštatuje F. Hlobil. Podľa neho pokračuje príliv výrobných firiem z Nemecka, ktoré láka predovšetkým lacnejšia kvalifikovaná pracovná sila a nižšie náklady na prenájom v porovnaní s domácimi podmienkami.

Medzi najväčšie transakcie na trhu eshopov v posledných dvoch rokoch patria prenájmy firiem Amazon (133-tisíc m2), TIM S.A. (30-tisíc m2), Mall.pl (cez 9 500 m2), Home24 (26 400 m2), Oponeo (12-tisíc m2) v Poľsku, Mall.cz (29-tisíc m2), Exiteria (11-tisíc m2) v Českej republike a napríklad aj Alza.sk alebo Hej.sk na Slovensku.