Ako ste spokojný s otvorením prvej predajne na Slovensku?
Sme veľmi spokojní. Navštívilo nás viac zákazníkov ako sme očakávali. Myslím si, že náš tím navrhol veľmi peknú predajňu a máme pozitívne ohlasy od zákazníkov.
Môžete spresniť aká je návštevnosť?
Počas prvého mesiaca bola návštevnosť zhruba o päťdesiat percent vyššia, ako sme očakávali. Naša predajňa je pri diaľnici a pri frekventovanej ceste do Devína, takže ľudia nás vidia z kruhového objazdu a sú zvedaví. A pomáhajú nám kolegovia z nákupného centra Bory Mall, Merkury Marketu, Hornbachu a Metra. Naši susedia prispievajú k prirodzenému pohybu zákazníkov, ktorí sa potom zastavia aj u nás.
Keby ste porovnali váš vstup na trhy v okolitých krajinách, ako vychádza Slovensko?
Je to veľmi rozdielne. V Česku sme mali pomalý štart, teraz rýchlo rastieme a darí sa nám tam veľmi dobre. V Maďarsku sme zas mali veľmi dobrý začiatok, potom prišiel pokles a teraz opäť rastieme. Môj dojem je, že Slováci sú zvedaví a keď vidia niečo nové, prídu sa pozrieť. Ťažko sa to porovnáva, pretože niekde sme mali skvelý začiatok, inde ťažký. Určite je výhodou, že otvárame najprv predajňu v hlavnom meste. V krajinách, kde sme nemohli otvoriť prvý obchod v hlavnom meste to bolo oveľa zložitejšie.
Jerôme Morice Zdroj: Decathlon Slovensko
Veľa Slovákov zvyklo nakupovať v Decathlone v Maďarsku, prípadne v Česku. Na sociálnych sieťach bolo vidno, ako porovnávali. Máte takúto spätnú väzbu?
Máme dobré aj horšie reakcie. Pozitívne najčastejšie hovoria: konečne na Slovensku. Mnohí nezmenia nákupné zvyklosti, ak niekto žije v Košiciach, bude naďalej nakupovať v Maďarsku. Negatívne sa zas pýtajú, prečo sme začali s takou malou predajňou. Ale väčšina návštevníkov nepozná Decathlon, takže je to pre nich prekvapenie.
Skúsenosti z Bory Mall sú také, že je to prázdne cez týždeň a plné cez víkend. Aj u vás je to zrejme rovnako.
Samozrejme, aj my máme viac zákazníkov cez víkend, ale tak je to všade. Počas týždňa je však pohyb zákazníkov rovnomerný, stúpa v piatok a cez víkend je zhruba o polovicu vyšší.
Lákali ste ich aj rôznymi podujatiami. Budete v tom pokračovať?
Mali sme veľa akcií v prvý víkend. Všimol som si aj v iných nákupných centrách, že sa snažia zákazníkom priniesť aj iné zážitky a Slováci majú radi, keď sa tam niečo deje. Chceli by sme v tom pokračovať, ale teraz sa sústredíme na základné veci ako nábor a tréning zamestnancov, aby sme vedeli poradiť zákazníkom. Je to pre nás najdôležitejšie. Aktuálne zamestnávame na Slovensku 120 ľudí.
K vašim predajniam patria aj ihriská. Ako ich ľudia využívajú?
Práve mi kolega ukazoval fotografie, ako sa rodičia s deťmi hrajú aj v daždi. Možno si to obľúbili, alebo im chýbajú takéto možnosti pri ich dome alebo v meste. Najmä cez víkendy je ihrisko plné, ľudia hrajú basketbal, futbal aj stolný tenis.
Vo Pharose otvárate o polovicu väčšiu predajňu ako v Boroch?
Áno, má tritisíc štvorcových metrov, ale v skutočnosti nie je o toľko väčšia. Časť priestorov využijeme pre e-shop, ktorý čoskoro otvoríme. Mnohí zákazníci, najmä tí, ktorí nie sú z Bratislavy, sa pýtajú na možnosť doručenia tovaru domov.
Decathlon Pharos Zdroj: Daniel Suchý
Kedy spustíte internetový obchod na Slovensku?
Radi by sme otvorili toto leto. Ale ako hovorím, prioritou je vybudovať tím ľudí, pretože všetci sú Slováci a teda sú noví. Nechceme pracovať pod tlakom. Otvoriť dva nové obchody v priebehu jeden a pol mesiaca je už aj tak dosť bláznivý príbeh.
Aká je cenová stratégia firmy, je rozdiel medzi kamennými predajňami a internetom?
Náš tím a manažér e-shopu majú právomoc vypracovať biznis model vrátane cenovej politiky pre slovenský trh. Vždy sa snažíme prispôsobiť podmienkam na miestnom trhu.
Ako sa vyvíjajú vaše plány na obchod v Košiciach?
Pokročili sme. Nie je dôvod, aby sme neotvorili koncom tohto alebo začiatkom budúceho roka, ako sme plánovali. Musíme byť aj v tomto regióne. Sme na dobrej ceste kúpiť pozemok, ale developerská časť je vždy komplikovaná, treba získať všetky povolenia. Je to dlhodobý proces.
Podpísali ste už zmluvu na pozemok?
Áno, zmluva je podpísaná, je to už len otázkou prevodu nehnuteľnosti.
Kde bude košický Decathlon?
Pri Obchodnom centre Cassovia na juhu mesta. Mal by to byť rovnaký obchod ako v Boroch.
Ako vyzerajú vaše plány v iných mestách?
Je to zložité. Ak chceme udržať nízke ceny, musíme získať pozemok za rozumnú hodnotu. Niekde sú tie rokovania ťažké.
Ktoré mestá sú pre vás zaujímavé?
Chceme ísť do desiatich najväčších miest, to je náš cieľ.
Prvá slovenská predajňa Decathlonu v Boroch Zdroj: Daniel Suchý
Práve v Košiciach mal byť otvorený prvý Decathlon už pred niekoľkými rokmi. Prečo sa príchod na Slovensko toľko odkladal?
Chceli sme prísť na Slovensko, ale termín bol otázkou priorít. Mali sme veľa plánov a rozhodli sme sa zamerať na iné krajiny. Sústredili sme sa na rozvoj siete v Poľsku, Maďarsku a Česku. Najdôležitejšou súčasťou rozvoja sú vždy ľudské zdroje.
Medzičasom sa v segmente športových potrieb na Slovensku udiali výrazné zmeny. Ako hodnotíte konkurenciu na trhu?
Na Slovensku je veľká konkurencia, sú tu naozaj veľmi dobré obchody. My však máme úplne inú stratégiu. Priniesli sme vlastné značky, veľmi široký sortiment kvalitného tovaru za veľmi dobré ceny. Veľký dôraz kladieme na tréning zamestnancov, aby sa oni cítili dobre, aby vítali zákazníkov s úsmevom a vedeli im poradiť. Preto zamestnávame športovcov. Aj manažér predajne vo Pharose je bývalý profesionálny basketbalista. Dôležité je pre nás, aby zákazníci mali istotu, že keď nekúpia správny tovar, aby si ho mohli bez problémov vymeniť. Nedávno sa mi v Bratislave stalo, že som krátko po nákupe zistil, že výrobok nefunguje. Povedali mi, že majú na riešenie reklamácie 30 dní. U nás sa to zákazníkovi nestane.
Niektorí ľudia hovoria, že vaše ceny sú podozrivo nízke a spochybňujú kvalitu.
Všetko si navrhujeme, testujeme aj vyrábame sami. Nie je žiaden medzičlánok, návrhár si nemusí platiť vlastný marketing. Takisto spolupracujeme s niekoľkými veľkými dodávateľmi materiálu. Nenakupujeme zakaždým od niekoho iného, podľa toho, kto práve ponúkne najlepšiu cenu. Rovnakú látku napríklad použijeme na ruksaky aj na topánky. Tým pádom máme úspory z rozsahu. Šetríme aj priamo vo firme. Napríklad ani ja nemám kanceláriu. Pracujem priamo v predajni buď vo Pharose alebo v Boroch. Nepotrebujeme si platiť drahé luxusné sídlo.
Kde sa vyrábajú vaše produkty?
Šesťdesiat percent v Ázii a štyridsať percent v Európe, vrátane východoeurópskeho regiónu.