Chorvátsko má ambíciu pritiahnuť peniaze širokej škály investorov. Kúpa nehnuteľnosti, ktorá zarába a poskytne oddych majiteľovi, sa stáva populárnou. O spájaní „dvoch svetov“ a o skúsenostiach z chorvátskeho realitného trhu hovorí Ľudovít Černák, predseda predstavenstva spoločnosti Sitno Holding Real Estate.

Máte za sebou niekoľko úspešných projektov, ktorý je vašou srdcovkou?

Každý z našich projektov je niečím výnimočný. Myslím, že sa nám za tie roky podarilo vytvoriť veľa zaujímavých priestorov. Osobne si však najviac užívam proces tvorby ako taký. Fascinuje ma to, ako sa postupne z myšlienky stáva realita. Každá hodina strávená hoci aj nad maličkosťou ma posúva ďalej. Patrím k tým šťastným, ktorí milujú to, čo robia,  a som za to veľmi vďačný.

Čo vás motivuje, aby ste neustále napredovali a rástli?

Potreba tvoriť a meniť svet okolo seba. Naša práca je v podstate veľmi subjektívna, keďže development ako taký nemá len jedno správne riešenie. Je to vždy kombinácia racionality a určitej dávky emócie. Akýkoľvek priestor sa dá poňať sto rôznymi spôsobmi a niekedy až roky ukážu, či to konkrétne riešenie bolo naozaj najlepšie. Baví ma pozerať sa na budúce priestory očami ich užívateľov alebo návštevníkov. Stále sa pýtam sám seba, čo by som chcel tu alebo tam, ak by som bol konkrétny typ užívateľa. Matka s deťmi má iné predstavy o spoločných priestoroch ako napríklad tínedžer. Spojiť rôzne svety v jednom priestore je to, o čo sa snažíme.

Čo je pre vás najväčší pocit zadosťučinenia z dobre odvedenej práce?

Keď viem, že už nie je nič navyše, čo sme mohli urobiť pre úspech. Nie vždy sa všetko podarí a mnoho vecí v živote aj v biznise dopadne niekedy trochu inak, ako človek plánuje na začiatku. S kolegami si kladieme otázku, čo sme mohli urobiť inak, prípadne v čom sme mohli byť lepší. Keď prídeme na to, že sme odovzdali sto percent a mnohí aj niečo navyše, tak vieme, že pravdepodobnosť úspechu je veľmi vysoká.

Vo vašej spoločnosti ste si na mušku vzali aj obľúbenú dovolenkovú destináciu Slovákov. Poviete viac?

Pred pár rokmi sme začali s aktivitami v Chorvátsku. Postavili a prevádzkovali sme prvý uzavretý areál privátnych víl na chorvátskom pobreží. Dnes máme pripravené tri, štyri ďalšie projekty, ktoré chceme realizovať v najbližších mesiacoch či rokoch. Veríme rezidenčnému a dovolenkovému trhu v Chorvátsku. Ak sa nestane nič neočakávané, tak krajina má všetky predpoklady na to, aby sa stala európskym Karibikom do konca tejto dekády. Máme v Chorvátsku vlastný tím, podarilo sa nám získať dôveru investorov a veríme, že prinesieme na trh produkty, ktoré si nájdu svojich kupcov.

Plánujete svoje aktivity rozšíriť aj do ďalších krajín? Ktoré destinácie prichádzajú do úvahy?

Chceme sa sústrediť predovšetkým na Chorvátsko. Sme skôr zástancovia filozofie „koncentrácie sily“ do jedného územia a trhu. Nemáme taký veľký tím, aby sme mohli manažovať niekoľko krajín naraz,  a veríme, že sústredená práca v jednej destinácií prinesie úspech pre všetkých zainteresovaných.

Ako ste zvládli obdobie pandémie a lockodwnu? Čo vám dal pandemický rok 2020?

Skoro celý som ho strávil s rodinou. Mám štvorročnú dcéru a dvojročného syna. Keď odrátam rôzne ekonomické škody, ktoré sme pocítili všetci, tak to bol pre mňa veľmi zaujímavý rok, veľa vecí som začal vnímať inak, mnohé som zmenil. Osobne mi určite viac dal, ako vzal. Ale teším sa na návrat do normálu.

Ako sa zatiaľ javí rok 2021? Čo od tohto roku očakávate? Máte nejaké pracovné predsavzatia, ktoré by ste radi naplnili v roku 2021 alebo v blízkej budúcnosti?

Myslím, že to bude rok, v ktorom sa všetci pokúsime vrátiť k životu, aký sme poznali predtým. Som optimista, a aj keď určite prídu prvé negatívne konzekvencie vo forme ekonomických dôsledkov, verím že s pomocou Európskej centrálnej banky sa podarí toto obdobie preklenúť. Ako spoločnosť by sme chceli uviesť na trh dva nové projekty, tak verím že sa nám to podarí a že opäť prinesieme niečo nové a zaujímavé.

Aké sú vo všeobecnosti vaše ďalšie ambície, či už osobné, alebo profesionálne?

V Chorvátsku máme dlhodobé plány, v podstate už dnes máme väčšiu časť operatívy orientovanú na tento trh. Ambície máme, samozrejme, veľké, ale zároveň sme opatrní a každú novú investíciu podrobne analyzujeme. Príležitostí bude dosť pre všetkých hráčov, ale rozhodovať bude lokalita a produkt. Kto správne investuje v najbližších povedzme osemnástich mesiacoch, môže z toho pokojne ťažiť až do konca desaťročia.

Aké produkty chcete ponúkať na chorvátskom trhu?

Bude to kombinácia rezidenčných a oddychových nehnuteľností. Chceme priniesť nový štandard, hlavne čo sa týka servisovaných nehnuteľností, s ktorými klient nemá žiadne starosti a v prípade, že ich nevyužíva, dokážu mu prostredníctvom nájmu zarábať. Celú filozofiu máme postavenú na čo najmenšej záťaži vlastníkov. Kúpiť, prísť a užívať. O všetko ostatné sa postará mamažment rezortu. V Chorvátsku zatiaľ takýto segment chýba a všetky starosti s vlastnením nehnuteľnosti sú väčšinou na vlastníkovi.

Kto bude cieľový klient pre takýto typ nehnuteľností?

Chorvátsko je zaujímavé v tom, že je to v podstate medzinárodný trh. Klienti sú zväčša z celej Európy. Keďže väčšina nehnuteľností, ktoré budeme ponúkať, dokáže zarábať, spektrum potenciálnych klientov sa automaticky rozširuje aj o investičných kupujúcich. Napríklad z našich projektov budeme garantovať výnos vo výške takmer sedem percent, a to s 30-dňovou možnosťou využívať nehnuteľnosť. To otvára nové možnosti vlastníkom. V podstate to znamená investíciu s garantovaným výnosom a s mesačnou dovolenkou vo vlastnej nehnuteľnosti zadarmo. Takáto kombinácia bude určite lákavá pre množstvo kupujúcich.

Rozmýšľate aj nad nejakými inými produktami pre investorov?

Ako každý developer, aj naša spoločnosť sa financuje z externých zdrojov. Máme v ponuke niekoľko zaujímavých produktov pre kvalifikovaných investorov. Momentálne sme vo finálnej fáze založenia investičného fondu, ktorý bude orientovaný na príležitosti v Chorvátsku. Podľa väčšiny analytikov krajinu čaká investičný boom a radi by sme sa na ňom podieľali spolu s našimi investormi.

Na snímke je Ľudovít Černák mladší, partner spoločnosti SITNO HOLDING Real Estate, a.s.
Zdroj: MATEJ KALINA
Ľudovít Černák
Vyštudoval business administration na The Open University a neskôr získal titul MBA na OUBS v Anglicku. Od roku 2006 pôsobí v Sitno Holding Real Estate ako managing partner. Spoločnosť má za sebou niekoľko developerských projektov a v portfóliu má aj známy hotel Danube v Bratislave. Momentálne pripravuje niekoľko projektov v Chorvátsku. Ľudovít Černák v minulosti pôsobil vo vedení futbalového klubu Slovan Bratislava. Je ženatý a má dve deti.