Majitelia „výstavných“ trofejových hotelov objavujú v týchto časoch dôležitosť cash-flow. Luxusné hotely sa stávajú viac príťažou ako rozumnou investíciou. Toto kruté prebudenie vedie k prehodnocovaniu kritérií a nebezpečenstiev v hotelovom biznise.
Na druhej strane nízkorozpočtové, tzv. „budget“ hotely vykazujú pozoruhodnú odolnosť voči ekonomickej kríze. Dokonca niektoré takéto hotely v strednej a východnej Európe profitujú z limitovaných cestovných výdavkov biznismenov a turistov.
Podľa konzultačnej spoločnosti PKF hotelexperts existuje v SVE (možnou výnimkou je len Poľsko) jednoznačná potreba budget hotelov. Príčinou nedostatočnej ponuky majú byť vysoké bariéry pre vstup na trh, neprehľadné miestne vlastnícke štruktúry a regulácie pri výstavbe, nedostatočná cestná infraštruktúra a obmedzená akceptácia nízkorozpočtových produktov medzi bohatými obchodnými cestujúcimi (medzinárodnými aj miestnymi).
Navyše, prudko rastúce ceny pozemkov v minulosti spôsobili, že tieto hotely tu pôsobili menej príťažlivo ako na vyzretejších a prijateľnejších trhoch. „Okrem krízy môžu k rýchlemu rastu budget hotelov viesť aj reálnejšie ceny pozemkov a akceptovanie tohto produktu miestnymi rozhodujúcimi hráčmi.
No existuje tu aj jedna podstatná prekážka pre ich výstavbu: samostatné hotely vo všeobecnosti nedávajú zmysel z ekonomického hľadiska, pretože im chýba rozsah z úspor. Preto sa investori a hoteloví prevádzkovatelia zvyčajne sústredia na komplexný vstupu na trh v rámci celej krajiny alebo regiónu,“ cituje správu spoločnosti server Europe Real Estate.
Skutočná dilema však nebude medzi tým, či budget hotely v SVE dávajú zmysel alebo nie, ale ktoré produkty sú najlukratívnejšie. „Tu vidíme jasnú výhodu takých, ktoré sa orientujú na životný štýl. „Dostupný, ale sexy“ je kľúčom k vysokým výnosom v tomto segmente.“
„Toto platí všade vo svete, no predovšetkým v SVE, kde možno získať dodatočný bonus v podobe výhody prvého na trhu. Inými slovami: prvý hotel na danom trhu pravdepodobne zožne zisk navyše. Vytvorením atraktívnych a štýlových nízkorozpočtových produktov môžu tieto hotely ustáť budúcu konkurenciu.“
Ako podotýka správa, je náročné rýchlo stavať budgetové hotely v SVE, ale potenciálne veľmi lukratívne.