Výrazná mestská dominanta bude dvojpylónovým oceľovým päťsto metrov dlhým trámovým mostom. Rozpätie šikmých pylónov vysokých 93 metrov dosiahne 220 metrov. Tento cestný most bude v šírke vyše 45 metrov kombinovať štyri vozovkové prúdy, dva chodníky pre peších, dva pre cyklistov a stredný električkový koridor.

Podľa oficiálnej stránky ujdunahid.hu štrnásty budapeštiansky most nazývajú zatiaľ Nový, prípadne Galvániho podľa ulice v južnej Bude pri západnom brehu, kde má vyúsťovať. Na druhej strane v severnom Csepeli povedie tam, kde sa dnes rozprestiera čistička odpadových vôd. Dnes vedie najkratšia cesta autom z jedného bodu do druhého šesť kilometrov cez Rákociho most.

Budapešť dostane štrnásty most, pôvodne plánovaný pre olympiádu

Nový budapeštiansky most Zdroj: UNStudio

Mestské obvody Csepel a Nová Buda susediace cez Dunaj, spolu s vyše 220-tisíc obyvateľmi, nemajú priame spojenie, hoci o riešeniach sa diskutuje viac ako tridsať rokov. S výnimkou alternatívnej koncepcie južnejšie položeného Albertfalvského mostu, o ktorom sa uvažovalo v jednom období, bol vždy v hre Galvániho most.

Budapešť dostane štrnásty most, pôvodne plánovaný pre olympiádu

Nový budapeštiansky most Zdroj: UNStudio

Na začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia všetko nasvedčovalo tomu, že konečne nastal čas jeho realizácie. Most sa mal stať súčasťou výstavby v južnej Bude k Svetovej výstave 1996, v roku 1994 prijal o ňom rozhodnutie parlament. Maďarsko však odstúpilo od podujatia a miesto Galvániho mostu pribudol v roku 1995 dva kilometre proti prúdu Dunaja Rákociho most.

Budapešť dostane štrnásty most, pôvodne plánovaný pre olympiádu

Nový budapeštiansky most Zdroj: UNStudio

Nedávno vyhodnotenú súťaž so sedemnástimi účastníkmi, dvanástimi zahraničnými, medzi nimi WilkinsonEyre a Zaha Hadid Architects, usporiadali pri ďalšej príležitosti uskutočniť csepelské premostenie.

Budapešť sa uchádzala o usporiadanie Letných olympijských hier 2024 a mostom chceli vytvoriť impozantný príchod k olympijskému štadiónu, plánovanému v severnom Csepeli, kde z rieky vychádza rameno. Hoci podobne ako Hamburg a Rím zrušili kandidatúru, projekt žije v rámci koncepcie sedemkilometrového južného okruhu.

Budapešť dostane štrnásty most, pôvodne plánovaný pre olympiádu

Nový budapeštiansky most Zdroj: UNStudio

Štúdie odhadujú, že mostom bude prechádzať do 55-tisíc automobilov denne. Odľahčí preťažený Alžbetin most a Széchenyiho reťazový most v centre a zníži premávku na 16-kilometrovej juhovýchodnej tepne Üllői út až o osemtisíc áut denne. Od mosta sa však predovšetkým očakáva, že prispeje k rozvoju južnej časti mesta, ktorá zaostáva za severnou časťou, kde pri hraniciach mesta vybudovali posledný dunajský most, diaľničný Megyeri híd (2008).

Budapešť dostane štrnásty most, pôvodne plánovaný pre olympiádu

Nový budapeštiansky most Zdroj: UNStudio

Najznámejší z ôsmich ďalších projektov mostov UNStudia je v porovnaní s Galvániho mostom dlhší a vyšší rotterdamský kombinovaný lanový Erasmusbrug (1996, pozrite si video). Vyniká najväčším zdvíhacím panelom na svete.