O modernizácii a ďalších plánoch s jediným slovenským centrom hovoril portál TREND Reality s výkonným riaditeľom Unibail-Rodamco pre strednú Európu a Rakúsko Arnaudom Burlinom, manažérkou Auparku Karolinou Štochlovou a projektovým manažérom Michalom Smolákom.
Michal Smolák, Arnaud Burlin a Karolina Štochlová (zľava) Zdroj: Aupark
Pred dvomi rokmi hovoril Unibail-Rodamco o investícii do modernizácie Auparku vo výške 40 miliónov eur. Čo sa odvtedy zmenilo, zmenšil sa rozsah prác?
A. Burlin: Nezmenšil. Sú to ťažko porovnateľné sumy, pretože išlo o projekt, ktorý sme odvtedy doladili a dnes máme presnejšie čísla. Navyše sme už odvtedy urobili niektoré práce, napríklad rekonštrukciu garáží za zhruba päť miliónov. Teraz hovoríme o redizajne celého mallu od podlahy až po strop, do ktorého investujeme 15,5 milióna eur.
Súčasťou projektu bol aj nový názov Park West. Stále zvažujete premenovanie Auparku?
K. Štochlová: Nie, neplánujeme rebranding. Veríme, že meno Aupark je v Bratislave veľmi dobre známe a tradičné. Chceme si ho ponechať.
A. Burlin: Park West je dobrý názov, ale bol to len názov projektu, kým bol na papieri. Teraz sme projekt modernizácie spustili a čo sa mňa týka, Aupark poznám asi pätnásť rokov, takmer od otvorenia a nikdy by som názov nezmenil.
Na slovenskom realitnom trhu vidno posledné dva roky veľký záujem investorov, boli uzavreté viaceré veľké obchody, vrátane predaja nákupných centier. Aj vy ste pred časom menili portfólio. Ste otvorení prípadnému záujmu investorov, alebo si chcete nechať Aupark dlhodobo?
A. Burlin: Druhá možnosť. Sme dlhodobí majiteľ a správca nákupných centier a Aupark si chceme ponechať v našom portfóliu.
Máte tu ešte jeden voľný pozemok. Je v hre ďalšie rozšírenie centra?
A. Burlin: Teraz nie.
Ale je taká možnosť?
A. Burlin: Všetko je možné, ale teraz o tom neuvažujeme.
Ako sa vyvíja výkonnosť Auparku?
A. Burlin: Nezverejňujeme výsledky za jednotlivé centrá. Zverejňujeme len celkové výsledky spoločnosti a tie vydáme o niekoľko týždňov. Ale môžem povedať, že trend je rozhodne pozitívny. S Auparkom sme veľmi spokojní. Pre mňa je to v Bratislave ikona. Má vynikajúcu polohu, veľmi dobrú dostupnosť po diaľnici a zároveň je veľmi blízko centra mesta. Navyše tu máme park, kam chodia rodiny s deťmi. A z toho všetkého profituje. Nájomcovia nám hovoria, že ich najvýkonnejšie prevádzky sú práve tu. Aupark na Slovensku určuje trendy, je tu jednak najširšia ponuka značiek a aj tento rok pribudnú nové. Náš spôsob manažovania nákupných centier je veľmi aktívny a neustále sa snažíme prinášať novinky.
Keď ste robili modernizáciu Shopping City Süd pri Viedni, zhruba o desatinu klesla návštevnosť centra. V Auparku majú všetky práce prebiehať každý deň až po zatvorení. Ako sa rekonštrukcia dotkne zákazníkov?
A. Burlin: Obvykle sa návštevnosť počas rekonštrukcie príliš nemení, ale každé centrum je iné. Nemôžem komentovať konkrétne čísla, ale môžem vám povedať, že trend návštevnosti je pozitívny napriek tomu, že sme už začali s rekonštrukciou. Po dokončení naši zákazníci určite pocítia pozitívne zmeny.
K. Štochlová: Z pohľadu návštevnosti sú dôležité dve veci. Aj počas rekonštrukcie sme stále atraktívnejší, pretože otvárame obchody nových značiek. Aj to minimalizuje vplyv rekonštrukcie na zákazníkov. Druhá vec je, že na rozdiel od Shopping City Süd počas rekonštrukcie neuzavrieme žiaden z vchodov do centra, pretože to je obvykle dôvod, ktorý má negatívny vplyv na návštevnosť.
Rekonštrukcia teda neobmedzí pohyb návštevníkov?
M. Smolák: Podmienkou modernizácie bolo, aby nebol blokovaný vchod do žiadneho obchodu. Kladieme veľký dôraz na to, aby sa návštevníci mohli pohybovať po centre bez obmedzení. Všetky práce sa prispôsobujú tomu, aby zákazníci nepocítili žiadne nepohodlie. Rekonštrukciu si všimnú jedine tak, že uvidia káble na odkrytých stropoch, ktoré nie je možné každý deň zakryť, pretože by to dlho trvalo. Dôležité je, že všetky práce prebiehajú po krokoch. Napríklad teraz je v átriu ohradená časť kvôli výstavbe eskalátora, ale dá sa pohodlne prechádzať okolo nej. Aj podlaha sa bude meniť po častiach, pretože ju nemožno vymeniť za noc, vždy bude časť zakrytá tak, aby nenarušila pohodlie návštevníkov.
A. Burlin: Tým, že práce dokážeme vykonávať v noci, nikoho nevyrušujeme cez deň hlukom. Ľudia hneď vedľa pokojne sedia na káve a nič ich neruší. Je to veľmi dôležité, aby sa ich rekonštrukcia nijako nedotkla, aj keď ju pochopiteľne vidia. Neblokujeme ľudí, iba meníme ich pohyb. Schody necháme, kým nedokončíme eskalátory. Keď ich otvoríme, začnú sa práce na schodisku.
M. Smolák: Eskalátor je prvá fáza, potom prídu na rad schody a nová fontána, ale vybudujeme dočasné schody, aby sa zákazníci mohli pohybovať bez obmedzení.
Aký bude ďalší postup prác?
M. Smolák: Práce prebiehajú súčasne, začali sme aj s obnovou obchodnej galérie v pravom krídle, smerom od Nay elektrodomu. Prvý krok je vždy výmena stropných inštalácií, ventilácie a podobne, potom nasleduje podlaha. Snažíme sa postupovať čo najrýchlejšie, ale tak, aby sme čo najmenej obmedzili zákazníkov. V átriu najprv vybudujeme travelátory, potom sa zatvoria schody a výťahy a odstránia sa, a potom príde nový výťah a fontána. Bude tu trochu viac práce, pretože ideme aj do podzemia, keďže eskalátory pôjdu z podzemných garáží. Chceme uľahčiť prístup ľudí z garáže.
Hovorili ste, že food court má byť väčší. Znamená to sťahovanie?
A. Burlin: Budeme mať nové prevádzky, ale zatiaľ nemôžem spresniť aké, kým nie sú podpísané zmluvy. Food court zostane tam, kde je.
Kedy bude celá rekonštrukcia dokončená?
A. Burlin: V októbri. Chystáme slávnostné otvorenie, ale o tom vám povieme neskôr.