Napriek nízkej miere neobsadenosti a malému výberu voľných logistických priestorov tento biznis nie je taký jednoduchý. Na trhu sa totiž stále bojuje o rovnaké firmy, ktoré len menia staršie budovy za nové, hovorí Martin Polák, zodpovedný za Slovensko v developerskej spoločnosti Prologis.
Firma má v súčasnosti haly v Galante, Novom Meste nad Váhom a Senci. Práve Senec je tradičným logistickým miestom nielen pre Prologis. „Táto lokalita má z nášho pohľadu potenciál ešte pre dve haly s celkovou výmerou približne 60-tisíc m2,“ hovorí M. Polák.
Spoločnosť nedávno ohlásila vybudovanie ďalších priestorov s výmerou 13 900 m2 pre Tomra Sorting. Predtým v Senci špekulatívne, teda bez vopred známych nájomcov, postavila halu s výmerou 24 500 štvorcov, ktorú sa postupne podarilo takmer úplne zaplniť.
Neobsadenosť logistických priestorov na Slovensku je len na úrovni 4,5 percenta, čo je výrazne menej než v okolitých štátoch. Podľa šéfa slovenského Prologisu je však krajina stále atraktívna najmä vďaka automobilkám i pracovnej sile.
Senecký projekt firmy v súčasnosti zahŕňa sedem budov s celkovou rozlohou cez 208-tisíc m2. Blízko diaľnice vyrástli aj ďalšie projekty a táto lokalita je pre logistiku na Slovensku jednou z najatraktívnejších a najrozvinutejších.
Poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield hovorí celkovo o 1,24 milióne m2 priemyselných a logistických hál na Slovensku. V tomto roku bol najaktívnejší tretí kvartál, kedy sa prenajalo 28-tisíc štvorcov.
Nízka miera neobsadenosti viedla vlani Prologis spolu s konkurenčnou spoločnosťou Karimpol k výstavbe špekulatívnym spôsobom po dlhšom období výstavby hál len na zákazku, tzv. built-to-suit. Po roku sa však táto stratégia ukázala ako správna a priestory sa podarilo z väčšej časti zaplniť. Preto možno očakávať, že do špekulatívnej výstavby sa pustia aj ďalší.