V Hamburgu, ktorý je samostatnou spolkovou krajinou Nemecka, prebieha nezvyčajný stavebný projekt. Tvár mesta so štvrtým najväčším námorným prístavom v Európe, sa pri rieke Labe mení na nepoznanie.

Neďaleko historického centra, z jeho južnej strany, vyrastajú kancelárske a rezidentné priestory. Priamo na rieke sa na priestore poldruha stovky hektárov stavajú tisícky bytov a kancelárií.

Tam, kde Labe výrazne presahuje bežnú šírku, vyrastá na niekoľkých prírodných i umelo vytvorených polostrovčekoch nová mestská štvrť pomenovaná po neďalekom prístave Hafencity.

Niekoľko unikátov

K revitalizácii oblastí priemyselno-dopravných uzlov pristúpili počas uplynulých desaťročí viaceré svetové centrá námornej prepravy. Redizajnom a prebudovaním prešli napríklad štvrte v San Franciscu, Amsterdame či Londýne. No podľa predstaviteľov mesta a vedúcich projektantov prináša severonemecký projekt niekoľko unikátov.

Prvým je fakt, že doteraz žiadne európske mesto s podobne veľkým počtom obyvateľov neprešlo úpravami, ktoré by jeho centrum zväčšili o takmer polovicu. Vďaka Hafenecity sa totiž rozloha jadra Hamburgu zvýši o vyše štyridsať percent.

Benátky v Hamburgu

Hoci myšlienka vybudovania hamburských Benátok je stará už niekoľko desaťročí, projekt sa začal realizovať až na prelome tisícročí. Súčasné odhady hovoria, že nová štvrť by mala na mapách pribúdať v časovom horizonte dva až štyri roky. Podľa toho, ako sa budú uzatvárať jednotlivé časti projektu.

O dva roky má byť vybudovaná infraštruktúra a minimálne hrubé stavby väčšiny plánovaných budov. Projekt musí okrem tradičných rizík, ktoré pririečnym projektom hrozia, počítať aj s niekoľkými netradičnými faktormi.

Okrem hrozby záplav musia stavbári a architekti brať do úvahy aj to, že prímorskú rieku výrazne ovplyvňujú cykly prílivu a odlivu. Nadmorská výška celej oblasti je v rozpätí od troch do siedmych metrov nad morom.

účasťou získania súhlasu od mesta bola aj podmienka, aby nová tvár pôsobila moderne, no kultivovane. Tak, ako sa na súčasť historického jadra patrí.

Veď od historickej radnice bude štvrť vzdialená len niekoľko stoviek metrov. Architekti si museli poradiť aj s tým, aby oblasť nepôsobila neesteticky ani v čase poklesu hladiny. Rozdiel medzi jej štandardnou úrovňou v čase prílivu a odlivu je až tri a pol metra.

Mesto v meste

V novej štvrti by sa malo vytvoriť bývanie pre dvanásťtisíc obyvateľov. Budované kancelárske priestory by po dokončení celého projekty, ktorý sa bude otvárať po častiach, malo pracovať až štyridsaťtisíc pracovníkov.

Počet obyvateľov jadra mesta sa tak podľa údajov magistrátu zdvojnásobí. Okrem kancelárskych a rezidenčných priestorov v novej štvrti nebude chýbať nič k tomu, aby nebola mestom v meste. Zábavné, kultúrne a športové centrá či nákupné strediská sú už tradičnou súčasťou podobných veľkolepých projektov.

Celá nová štvrť je rozdelená do dvanástich samostatných projektov. Väčšinu z nich tvoria samostatné polostrovčeky či ostrovčeky rieky, ktoré budú od seba oddelľuje Labe.

Jednotlivé vetvy vyvýšeného dna budú zasahovať hlboko do koryta rieky. Architekti počítajú aj s niekoľkými kanálmi, ktorými predelia pôvodne jednoliato a ucelene vybudované plochy.

Architektonické riešenie budov sa uberá dvoma smermi. Výškové a administratívne budovy by mali využívať prvky moderného skleného dizajnu.

Väčšina rezidenčných budov zas vzhľadom na blízkosť historického centra bude využívať tradičnú miestnu architektúru a prvky viktoriánskeho štýlu. Obytné časti mestskej štvrte tak budú charakteristické tehlovočervenými budovy, z ktorých každá bude vyzdobená niekoľkými vežičkami.

Most ako sídlisko

Cena za ubytovanie sa bude líšiť v závislosti od typu stavby a lokality. Polostrovčeky vzdialené od brehu najviac, teda tie, ktorých výstavba, statika a vybudovanie ochranných prvkov bude najnákladnejšia, by mali byť najdrahšie.

Aj preto, že výškové budovy, pri ktorých sú jednotkové náklady nižšie, sa budú taktiež koncentrovať na území bližšie pri brehu. Podľa predbežných údajov by sa cena za meter štvorcový luxusného bývania na luxusnej adrese mala hýbať od hranice štyri tisíc eur za meter štvorcový.

Medzi najdrahšie adresy novej štvrte bude patriť Living Bridge. Pôjde o budovu, ktorá premostí dve prístupové cesty na jeden z polostrovov. Teda most spájajúci dva mosty.

Skôr ako súčasť infraštruktúry bude slúžiť ako ďalší polyfunkčný objekt. Vytvorí totiž priestor pre niekoľko desiatok kancelárií a bytov. Jeho celková dĺžka bude vyše sedemsto metrov. A zároveň bude slúžiť ako pešia lávka s niekoľkými kaviarňami a reštauráciami.

Filharmónia na vode

Ďalším monumentom Hafencity má byť kultúrne centrum novej štvrte Elbphilharmonie. Budova so štvorcovým pôdorysom je dizajnovaná tak, aby z každej strany pripomínala hladinu rieky.

Zaslúžiť sa o to má najmä horná tretina filharmónie. Tá bude pripomínať za sebou idúce vlny. K „vodnému“ výrazu stavby má dopomôcť aj fakt, že budova má byť celá zo svetlého skla.

Spoločná kapacita dvoch koncertných sál má byť približne tritisíc sedadiel. Celý monument vyrastie na mieste, ktorý pred rokmi slúžil ako zásobník pre kakao, ktoré sa z prístavu expedovalo do polovice Európy.

Foto - Profimedia.cz