Okrem menšieho počtu okoloidúcich ale situáciu Shopping Palace Zlaté piesky ovplyvňujú vlastnícke a prevádzkové vzťahy, keďže projekt má troch rôznych majiteľov i správcov. Na zlepšení imidžu sa intenzívne pracuje, ale len z pohľadu jedného hráča. Výsledky však už podľa nového správcu vidno.

Traja vlastníci, traja správcovia

Prechádzka po obchodnom stredisku je rôznorodá. Stredná časť ponúka jeden obchod vedľa druhého, hoci niekedy je v nich predavačov viac než zákazníkov. Na druhej strane ide o živú časť, ktorá sa obnovuje, rozvíja a mení. Patrí rakúskemu fondu Bank Austria Real Invest zo skupiny UniCredit Group a spravuje ju JLL.

Ďalšiu časť tvorí Tesco, ktoré ju netradične vlastní i samo prevádzkuje. Britský hypermarket láka nakupujúcich prakticky vždy a všade a núdzu o nich nemá ani v Shopping Palace. Okoloidúci sem zájdu na nákupy počas dňa, cez víkendy a vďaka nonstop otváracím hodinám aj v noci. Tesco vlastní i priestory menších obchodov na chodbách, prakticky až po predajňu Jysk.

Obe žijúce fázy majú ešte jednu časť patriacu rakúskej developerskej skupine Soravia. Je najnovšia, nazýva sa Shopping Palace II a leží najbližšie k Zlatým pieskom. Jej obsadenosť možno rátať na percentá. Je tu jediná väčšia prevádzka, zvyšok je prehradený sadrokartónovými stenami schovávajúcimi prázdne chodby. Nehovoriac o tom, že je tu ešte jedno hluché poschodie.

Dve z troch

A tak sa marketing naplno robí len v strednej časti. „Nechceme ísť v tejto chvíli do veľkých marketingových kampaní, skôr je to mravčia práca na detailoch,“ hovorí Veronika Klinková, Center Manager z poradenskej firmy JLL. Časť patriacu UniCreditu prevzala od predošlého správcu CBRE v úvode roka 2013. Odvtedy vynovujú lavičky, pridali informačné tabule na obchodoch, obmenili sa nájomcovia a pribudli smerové tabule a bilbordy na bratislavských cestách.

Podľa V. Klinkovej sa stredisko profiluje ako rodinné s ambíciou dostať sem ľudí aj prostredníctvom sprievodných podujatí. Pred pár týždňami to bola napríklad tuning party. Okrem toho sa pripravujú ďalšie kroky na zatraktívnenie priestorov.

„Obsadenosť je na úrovni 91%,“ približuje riaditeľka centra. Pribudli značky ako 4stinger, Tuli vaky, Benetton, Gate a rozrástlo sa kasíno. Má na mysli ale len časť, ktorá je v správe JLL a vo vlastníctve Bank Austria, teda 18 500 m2 priestorov od food courtu po kancelársku časť (kancelárie s plochou 5 150 m2 sú obsadené na zhruba polovicu). Keby sa zobrala celková obsadenosť, prázdna druhá fáza by ju tlačila nadol.

Ako si žije Shopping Palace: Vlastnícke statky-zmätky i rast tržieb

Shopping Palace - vynovený food court Zdroj: Shopping Palace Zlaté piesky

Prílepok

Keď zástupkyňa rozpráva o centre väčšinou myslí len strednú časť, teda tú v správe JLL. Na ňu totiž má dosah, a kým napríklad s Tescom vzájomná spolupráca funguje dobre, s druhou fázou Soravie beží slabšie. Aj poštu, v súčasnosti umiestnenú uprostred ničoho v Palace II, presunú do prvej etapy. Reálnym návštevníkom tak bude omnoho bližšie, nízku obsadenosť dvojky ešte zníži.

Samotná druhá fáza s výmerou vyše 30-tisíc m2 je smutným dokumentom o nákupných centrách. Otvorili ju pred Vianocami 2009 s ambíciami v podobe fitnescentra, ďalšieho foodcourtu, predajne Esprit, pekární Anker a ďalšími. Mala vytvoriť toľko žiadané prepojenie k Zlatým pieskom minimálne v rovine výhľadov, priniesť nové obchody a oživiť celý projekt.

Zatiaľ sa to nedarí a po piatich rokoch od otvorenia je tu menej obchodov než na začiatku. Dnes funguje už len textil Kik, zatvorili aj Prémaman či Top Ratan. Rok po otvorení zavrel aj predajca elektroniky Technomarket, ktorý neskôr úplne odišiel zo slovenského trhu.

Ani kontaktovanie rakúskych zástupcov Soravie neprináša rozuzlenie. „Pracujeme v súčasnosti na zreorganizovaní. V tejto chvíli Vám ale nemôžem poskytnúť ďalšie informácie,“ pre TREND Reality približuje Ulrike Staudacher zo spoločnosti.

Palace a konkurencia

Zástupkyne centra nevidia pozíciu Shopping Palace popri najnavštevovanejších projektoch ako je Eurovea alebo Aupark. Chcú ale posilňovať imidž rodinného nákupného centra a ľudí lákať aj na pokojnejšiu atmosféru a nepreplnené chodby. Po roku a pol práce to vidieť aj na tržbách a návštevnosti.

Od roku 2006 zaznamenalo centrum kontinuálny pokles návštevnosti, ktorý sa podarilo stabilizovať vlani. Odvtedy počet návštevníkov medziročne stúpol o dve percentá. Nahor šli aj tržby, podľa zástupkýň projektu napríklad v júli medziročne narástli o 11 percent. Konkrétne čísla však podobne ako iné centrá nezverejňujú.

V. Klinková nepredpokladá, že Palace bude mať rovnaké módne značky ako konkurencia, skôr sa chce upriamiť na netradičné prevádzky, ktoré inde nie sú. O rozširovaní sa prirodzene v tejto chvíli neuvažuje a keďže súčasný manažment centra nemá dosah na vyprázdnenú fázu Palace II, bude sa snažiť ďalej čo najlepšie hrať na svojom mravenisku. Trojica rôznych vlastníkov a správcov na takom malom priestore ale bude rozvoj naďalej sťažovať.