V osemdielnom seriáli prinášame návod ako vybrať efektívny administratívny priestor zodpovedajúci potrebám a predstavám vašej spoločnosti. V šiestej časti predstavíme niekoľko drobných rád pre dosiahnutie ďalších úspor na prevádzkových nákladoch energií – energeticky efektívnej budovy.

Diskusie o energeticky efektívnych budovách naberajú na intenzite najmä so zvyšujúcimi sa cenami energií. Prevádzka budovy, ktorá ponúka efektívne kancelárske priestory, má byť nielen ohľaduplná k životnému prostrediu, ale aj k peňaženke nájomníka.

Štandardom administratívnych priestorov je technické vybavenie, ktoré reguluje všetky mikroklimatické parametre v budove (teplotu, vlhkosť, výmenu čerstvého vzduchu). Lekári potvrdzujú, že optimálna vnútorná klíma pozitívne vplýva na ľudské zdravie i pracovnú výkonnosť. Moderné technológie umožňujú nové spôsoby efektívneho využívania všetkých druhov energií s ohľadom na minimalizáciu dopadov na životné prostredie. Kvalitná budova by preto mala disponovať systémom, ktorý umožňuje nastaviť parametre konkrétneho prostredia podľa individuálnych požiadaviek nájomníkov, ale aj zabezpečiť efektívne využívanie zdrojov energie.

Je zaujímavé, že napriek vyspelej „umelej inteligencii“ budov, kľúč k vyšším úsporám na prevádzke budovy majú najmä jej užívatelia. „Čím je budova efektívnejšia, tým viac nájomca ušetrí. Pravdaže, nájomné je zvyčajne pevne dané, ale ak sa zamestnanci chovajú zodpovedne, je to vidieť aj na účtoch,“ konštatuje Peter Brestovanský, riaditeľ divízie správy budov spoločnosti COFELY.

Ako ušetriť na prevádzke kancelárie

Kľúč k úsporám má nájomník

Kvalitný administratívny priestor by mal byť prevádzkovaný efektívne. Významne k tomu môže prispieť aj sám nájomník. Stačí, ak si jeho zamestnanci osvoja niekoľko jednoduchých pravidiel v duchu hesla: najlacnejšia energia je nevyrobená energia.

Najmodernejšie energeticky úsporné svetelné systémy budú ešte účinnejšie, pokiaľ pracovníci nebudú nezabúdať pri odchode z miestnosti zhasnúť svetlo. Efektívne priestory ponúkajú minimálnu svetlú výšku 2,7 m a umožňujú zamestnancom využívať pri práci denné svetlo počas väčšiny dňa.

V predchádzajúcich dieloch sme spomínali, že optimálna teplota v kancelárii by sa mala pohybovať od 19 až 21 °C a na chodbe 15 °C. V lete by teplotný rozdiel medzi vonkajšou teplotou a interiérom nemal byť vyšší ako 6 °C. Jednotné nastavenie teploty v kanceláriách je z pohľadu úspor energií veľmi efektívne. Klimatizácia sa odporúča používať maximálne 4 hodiny denne. Prúd vzduchu by mal smerovať popod strop mimo priameho dosahu ľudí. Pri odchode z práce a počas vetrania treba klimatizáciu vypnúť. Najúčinnejšia rada pre všetkých, ktorí zbytočne znižujú teplotu a tým aj vysušujú vzduch znie nasledovne: keď je ti teplo vyzleč sa a až potom začni chladiť.

Podobne to platí aj pri vykurovaní. Zvyšovanie teploty nad 20 °C znižuje kvalitu vnútorného prostredia a prispieva k znižovaniu koncentrácie. Každý 1°C zvýšenia navyše znamená až 6 % nárast vykurovacích nákladov. Vykurovať treba iba tie priestory, ktoré sa využívajú. Pri odchode z práce treba teplotu znížiť. Správne používanie termostatických ventilov môže ušetriť 20 až 30 % tepelnej energie. Vykurovacie telesá nesmú byť zakryté príliš širokými parapetmi alebo iným nábytkom. Teplota v miestnosti sa reguluje vykurovaním, nie vetraním.

Ešte pár užitočných rád...

Vetranie je dôležité aj z hľadiska produktivity práce. Výmena vzduchu by mala byť pravidelná a regulovaná. V priebehu hodiny sa odporúča vymeniť 30 m3 vzduchu na osobu. Čím je výmena vzduchu intenzívnejšia, tým je vnútorné prostredie kvalitnejšie. Výmena vzduchu však musí byť regulovaná a zabezpečená tak, aby nedochádzalo k zbytočným energetickým stratám.

Pokiaľ majú nájomníci k dispozícii otvárateľné okná je pri vetraní nevyhnutná disciplína. Vhodné je krátke a intenzívne vetranie. Pred otvorením okna však treba vypnúť klimatizáciu a uzatvoriť termostatické ventily. Po odchode posledného zamestnanca z práce nesmú okná zostať otvorené.

Neplytvať vodou znamená upozorniť údržbu na kvapkajúci kohútik, pretekajúci pisoár alebo WC. Pre lepšiu predstavu výšky možných úspor poslúži nasledujúci príklad: 10 kvapiek za minútu znamená 170 l vyplytvanej vody za mesiac.

Z hľadiska elektrickej energie treba dbať aj na správne narábanie s kancelárskymi spotrebičmi. Pri odchode práce treba vypnúť všetky spotrebiče (kopírka, tlačiareň, fax, PC), aj tie, ktoré pracujú v úspornom „stand by“ režime. Namiesto šetričov obrazovky sa odporúča nastaviť počítač tak, aby sa obrazovka po určitom čase nepoužívania vypla.

Na prvý pohľad ide o drobnosti. Jednoduchý návod správania sa v efektívnej budove však prinesie nielen výhody v podobe nižších prevádzkových nákladov, ale aj v podobe zdravšieho životného prostredia.

Efektívna kancelária na TRENDreality.sk každú stredu v spolupráci so spoločnosťou Colliers International. Prečítajte si celý seriál.