Južný breh rieky tvoria prevažne priemyselné areály. Nová štvrť má prepojiť východný koniec HafenCity s labskými ostrovmi a tým aj štvrť Veddel s centrom mesta. Projekt zahŕňa 46 hektárov, na ktorých má vyrásť 880-tisíc štvorcových metrov nadzemnej podlahovej plochy. Predstavuje to zhruba tretinu HafenCity.

Počíta sa s využitím existujúcich budov a vytvorením niekoľkých kilometrov verejných nábreží, zelených plôch a kvalitných mestských verejných priestorov. Cieľom je vytvoriť živú zmiešanú mestskú štvrť spájajúcu nové a staré štruktúry, bývanie s prácou a prístavom.

Projekt pre olympiádu

Prvý návrh novej obytnej a kancelárskej štvrte na tomto mieste predstavil Hamburg už v rámci kandidatúry na Olympijské hry 2024. Projekt od špičkových urbanistov a architektov už vtedy vyvolal medzinárodnú pozornosť a mnohé jeho prvky a riešenia využíva aj aktuálny návrh.

Ako rozšíriť centrum a spojiť brehy rieky? Hamburg postaví novú štvrť

Nová hamburská štvrť Grasbrook - vizualizácia pohľadu zo severu Zdroj: HafenCity Hamburg / Hosoya Schaefer Architects

„Mestá sa stali najdôležitejšou pôdou pre testovanie futuristického rozvoja,“ uviedol Jürgen Bruns‐Berentelg, šéf mestskej akciovej spoločnosti HafenCity Hamburg GmbH zodpovednej za rozvoj bývalého prístavu, v tlačovej správe k predstaveniu projektu.

„Ekologická udržateľnosť, nové formy mobility, nízkoemisné zdroje energií, sociálna spravodlivosť, rôznorodá ponuka bývania a tvorba pracovných miest pre budúcnosť, s prísnymi štandardmi a konceptami zameranými na budúcnosť, HafenCity je medzinárodný líder inovácií bývania a práce v 21. storočí, čo ďaleko presahuje kvality jeho urbanizmu,“ opísal J. Bruns – Berentelg.

Ekologické riešenia

Grasbrook budú tvoriť tri časti - obytný Moldauhafen, zmiešané Freihafenelbquartier a Hafentorquartier s rôznymi komerčnými funkciami a kombináciou nových a pôvodných budov. Komerčná časť previaže novú štvrť s časťou Kleiner Grasbrook, ktorá je stále využívaná najmä na účely prístavu.

Podobne ako v iných veľkých rozvojových projektoch v Hamburgu bude tretina bytov dotovaná. Na všetky budovy sa uplatnia vysoké environmentálne štandardy. Súčasťou projektov tak bude napríklad využitie solárnej energie alebo podpora elektromobilov.

Podobne ako v celej východnej časti HafenCity, ktorá je aktuálne v príprave, je súčasťou projektu ambiciózny koncept smart mobility. Cieľom priekopníckeho konceptu v rámci Európy je výrazne zredukovať využívanie súkromných áut, šetriť zdroje a náklady.

Výsledkom je napríklad zníženie počtu parkovacích miest na 0,4 stojiska na jeden byt. Až 30 percent parkovacích miest bude vyhradených pre systém zdieľania áut. Ďalších 40 percent stojísk bude vybavených nabíjačkami pre elektromobily.

Postupná výstavba

Výstavbu bude mať na starosti mestom vlastnená akciová spoločnosť HafenCity Hamburg založená na premenu prístavu a rozvoj tejto časti mesta. Projekt predstavila v októbri na mníchovskom veľtrhu Expo Real.

Na prípravu súťaže na územný plán využije mestská developerská spoločnosť poznatky z vyčerpávajúceho prieskumu o hlavných témach rozvoja. Vyčistenie pozemkov a výstavba infraštruktúry je plánovaná už na rok 2019.

Ako rozšíriť centrum a spojiť brehy rieky? Hamburg postaví novú štvrť

Nová hamburská štvrť Grasbrook - plán výstavby Zdroj: HafenCity Hamburg / Hosoya Schaefer Architects

Výstavba novej štvrte nebude postupovať z jednej strany na druhú ako v HafenCity, kde postupná výstavba od západu na východ chráni už dokončené časti od stavebného ruchu. Prvá fáza Grasbrooku sa sústredí na Moldauhafen, v ďalších častiach sa budú stavať individuálne projekty. Napojenie na sieť metra a železničný uzol Elbbrücken spočiatku zabezpečia autobusy. Neskôr sa predĺži trať metra smerom na juh.

Príprava novej štvrte si vyžiadala mnohé dohody. Mestu sa podarilo dohodnúť s Českou republikou výmenu pozemkov prenajatých susedným štátom okolo prístavných bazénov Moldau a Saale za pozemky v oblasti Kuwerder Hafen.

Prvý mrakodrap pre Hamburg

Po odhalení plánov novej štvrte predstavil hamburský starosta Olaf Scholz spolu s predstaviteľmi developerskej, stavebnej a architektonickej spoločnosti aj definitívny návrh výškovej dominanty HafenCity. Kým na západnej strane novú časť mesta ohraničuje ikonická Labská filharmónia (Elbphilharmonie), na východnej strane ju uzavrie Labská veža (Elbtower).

Ako rozšíriť centrum a spojiť brehy rieky? Hamburg postaví novú štvrť

Vizualizácia Elbtower - pohľad z Elbparku Zdroj: Signa / Chipperfield

S 235 metrami bude najvyššou budovou v Hamburgu. Výstavba by sa mala začať v roku 2021 a trvať zhruba štyri až päť rokov, stáť by mala 700 miliónov eur. Veža s podlahovou plochou stotisíc štvorcových metrov bude mať zmiešané využitie – v kanceláriách, hoteli, zábavných zariadeniach, obchodoch, reštauráciách, wellness a fitnescentre má pracovať tritisíc ľudí.

Porota vybrala koncom januára spomedzi troch finalistov návrh renomovaného londýnskeho architekta Davida Chipperfielda. Súťaž na stavebníka vyhrala rakúska firma Signa Prime Selection AG.