Aktuálna správa Shopping centre index (SCI) mapuje 16 regionálnych nákupných centier (šesť krajských miest, päť okresných), teda približne 235-tisíc štvorcových metrov nákupnej plochy s takmer 1 200 maloobchodnými prevádzkami, ktoré v roku 2018 navštívilo necelých 69 miliónov zákazníkov.

Tí v nákupných centrách podľa CBRE minuli vlani zruba rovnaké množstvo peňazí ako rok predtým. Tržby rástli len mierne a veľkosť priemerného nákupného košíka zostala takmer nezmenená.

Konkurencia e-commerce a retail parkov

Priemerný obrat v posudzovaných nákupných centrách vzrástol v roku 2018 na úroveň 2 571 eur/m², čo predstavuje medziročný nárast o 1,1 percenta.

Výkon jednotlivých posudzovaných centier bol rozdielny. Najlepšie nákupné centrá dokázali zvýšiť svoje obraty o takmer päť percent v medziročnom porovnaní, zatiaľ čo slabšie nákupné centrá, ktoré sa nevyrovnali s rastúcim konkurenčným prostredím, prípadne nereagovali flexibilne na zmeny v zákazníckom správaní a trendoch, zaznamenali niekoľkopercentný prepad obratov.

Ako sa darilo nákupným centrám? Návštevníkov viac nebolo, tržby rástli iba mierne

Zdroj: CBRE

Vo svete kamenných prevádzok začína byť boj o priazeň zákazníka tuhší. Menšie retail parky vznikajú už aj v obciach s 5-tisíc obyvateľmi, čo výrazne odkrajuje z množiny potenciálnych návštevníkov v spádovej oblasti lokálnych nákupných centier a vplýva to aj na nižšiu frekvenciu návštev.

„Na rozdiel od nárastov celkových obratov, ktoré medziročne rástli prípadne rôzne klesali v jednotlivých nákupných centrách, bol počet návštevníkov v jednotlivých nákupných centrách prevažne stabilný, z čoho môže vyplývať, že nákupné centrá už nie sú schopné pritiahnuť k sebe viac zákazníkov, čo môže obmedzovať ich potenciálny rast v budúcnosti. Na druhej strane môže byť tento fakt vnímaný aj pozitívne, keďže si nákupné centrá dokázali udržať počet návštevníkov aj napriek zmene otváracích hodín počas sviatkov a narastajúcej konkurencií v podobe e-commerce a retail parkov,“ uvádza sa v správe CBRE.

Nájomné v priemere kleslo

Nákupné centrá pritom čelia v Európe podobným trendom a čo im naďalej praje, je rekordne nízka nezamestnanosť, pozitívna spotrebiteľská nálada a ochota nakupovať.

„Nákupné centrá v súčasnosti integrujú model omnichannel, in-store wi-fi, využívajú rôzne nástroje na analýzu zákazníckeho správania a snažia sa nákupným mixom a vizualitou pritiahnuť mladú generáciou návštevníkov. Zákazníci sú stále náročnejší na produkty a služby vo vzťahu k vlastnej osobe. Viac investujú do starostlivosti o svoje zdravie, do športovania, užitočného trávenia voľného času a do kvality stravovania,“ uvádza Luiza Moraru, Head of Property Management CEE, CBRE.

Z prieskumu SCI pramení, že nájomné v slovenských nákupných centrách vlani kleslo o 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa