Na hracie priestory divadla sa stanovujú prísne normy a mimoriadne nároky na úroveň hladiny hluku. V historickej budove SND, Redute a ďalších budovách divadiel v historickom centre je podľa skúseností ministerstva počuť hluk a cítiť otrasy aj napriek rekonštrukciám tratí a použitiu nových technológií.

Ministerstvo kultúry sa obáva, že jazdy električiek by znehodnotili umelecký zážitok návštevníkov predstavení. Trať by divadlu spôsobila prevádzkové problémy a ohrozila bezpečnosť návštevníkov prichádzajúcich pešou zónou. V navrhovanej trase je aj podzemné parkovisko a technologické priestory.

Zároveň by narušila koncept budovy a divadelného námestia vytvorený trojicou architektov Peter Bauer, Pavol Paňák, Martin Kusý. Súčasťou projektu trate bolo aj presunutie fontány Kaskáda, čo by narušilo príbeh priestoru divadla tvorený viacerými nadväzujúcimi dielami.

V zozname sú aj pozemky pod SND a prístavom

Ministerstvo kultúry tiež upozorňuje, že v zozname pozemkov, ktoré majú investície zasiahnuť, sú nielen parcely priamo pod plánovanou traťou pred budovou SND, ale aj pozemky okolo celej budovy divadla patriace štátu. „Spoločnosť J&T Real Estate si tak nárokuje zasiahnuť do celého priestoru (parkoviska aj budovy SND), a to bez podrobného a záväzného zverejnenia ich plánov,“ píše sa v pripomienke. Divadlo nesúhlasí so zabratím ani len časti pozemkov, ktoré potrebuje pre svoje fungovanie.

Ak developeri dostanú osvedčenie, môžu vyvlastniť aj SND

Zámer HB Reavisu Stanica Nivy - Smart City Zdroj: HB Reavis

V oboch projektoch sú zahrnuté aj pozemky celého Zimného prístavu. I keď ani jeden z developerov v žiadostiach neuvádza žiadne projekty na tomto území, o jeho premene na mestské funkcie sa už dlhšie vedú debaty. Pritom na pozemky v správe spoločnosti Verejné prístavy sa vzťahuje špeciálny právny režim prioritného investičného majetku, ktorý nie je možné predať ani previesť do vlastníctva iných subjektov, nepodlieha ani exekúcii či konkurzu.

Ministerstvo dopravy tiež upozorňuje na viaceré rovnaké pozemky v zoznamoch oboch projektov. Ak by obe firmy dostali osvedčenia na rovnaké územie, vznikli by predpoklady sporných nárokov a právnej neistoty.

Ministerstvá a úrady preto žiadajú špecifikovať a zdôvodniť, ktoré pozemky budú predmetom obmedzenia vlastníckych práv a z akého konkrétneho dôvodu na základe zákona o významných investíciách k tomu dôjde.

Ak developeri dostanú osvedčenie, môžu vyvlastniť aj SND

Zámer J&T Real Estate Spojená Bratislava Zdroj: J&T Real Estate

Koľko to vyjde mesto a štát?

Hoci ministerstvo financií neprišlo so žiadnymi pripomienkami k návrhom, iné ministerstvá poukazujú aj na chýbajúce vyčíslenie finančných vplyvov projektov. Uvádzajú pritom nárok na odpustenie miestneho poplatku za rozvoj.

Developeri ho v prezentáciách k žiadostiam vyčíslili spolu na takmer 28 miliónov eur. „Prípadné neuhradenie poplatku za rozvoj zo strany žiadateľa by bolo posudzované ako poskytnutie neoprávnenej štátnej pomoci,“ upozorňuje navyše ministerstvo hospodárstva.

Nejasné sú prípadné náklady na prevádzku električky a lanovky. Okrem toho vyše 70 percent pozemkov, s ktorými projekty počítajú, sú vo vlastníctve verejnej správy. „Len trhová hodnota pozemkov vo vlastníctve štátu, štátnych podnikov a organizácií zriadených ministerstvami presahuje podľa nášho odhadu 100 miliónov eur,“ odhaduje ministerstvo pôdohospodárstva.