HB Reavis podal žiadosť o udelenie štatútu významnej investície pre svoje projekty na Nivách a v Petržalke už v marci, J&T Real Estate sa pridal v auguste. Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu predložil návrhy na udelenie osvedčení 30. novembra. Ministerstvám, úradom a verejnosti však nechal na pripomienky len týždeň.
Skrátené pripomienkové konanie bolo odôvodnené výjazdovým zasadnutím vlády plánovaným na 13. decembra. „Zdôrazňujeme, že neexistujú dôvody pre skrátené pripomienkové konanie v zmysle Legislatívnych pravidiel vlády,“ uviedol v jednej z doručených pripomienok Úrad pre verejné obstarávanie.
Desiatky námietok
Napriek krátkemu času prišlo k žiadosti HB Reavisu 28 pripomienok a k žiadosti J&T Real Estate 37 pripomienok, vrátane hromadnej pripomienky k obom projektom spísanej samosprávnymi politikmi a podpísanej vyše 1 100 podporovateľmi. V oboch prípadoch tvorili aspoň polovicu zásadné pripomienky.
Hromadná pripomienka verejnosti odmieta tvrdenie, že projekty Stanica Nivy – Smart City a Spojená Bratislava sú vo verejnom záujme. Osvedčenie pre projekty podľa nej prinesie ústavne sporné zásahy do vlastníckych práv, obchádzanie štandardného územného a stavebného konania a rozhodovanie o verejnej infraštruktúre súkromnými investormi.
Upozorňuje na to, že sľubované investície do lanovky, električky či parkovacích domov nie sú záväzné. Iniciátorom sa tiež nepáči, že by mesto prišlo o poplatok za rozvoj a pripomínajú, že návrhy odmietli zastupiteľstvá mesta aj dotknutých mestských častí Ružinov, Staré Mesto a Petržalka.
Konkrétnejšie odôvodnenie, prečo sú projekty vo verejnom záujme, nakoľko je ich realizácia záväzná a či sú dopravné riešenia najlepšie možné, žiadajú aj viaceré ministerstvá. „Vlastný materiál ani doložka vplyvov neobsahuje dopravné a ekonomické posúdenie prínosov navrhovaných dopravných systémov vrátane posúdenia alternatív a verejnej diskusie,“ píše ministerstvo životného prostredia.
Problémom je električka pred SND
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka podotýka, že navrhované električkové trate nie sú v súlade s Územným generelom dopravy Bratislavy ani neboli posudzované porovnaním viacerých alternatívnych trás a módov dopravy.
„Nie je známe, či svojou funkčnosťou bude stavba zaradená do siete električkových dráh v meste, alebo pôjde o samostatnú nezaústenú dráhu pre komerčný záujem investora,“ upozorňuje ministerstvo dopravy. Ak sa nové koľaje nezačlenia do systému MHD a integrovanej dopravy, môžu podľa rezortu dopravy „prelievať cestujúcich aj s tržbami zo systému verejnej dopravy do súkromného systému“. Zámer tiež neodpovedá na otázku, kto bude financovať prevádzku novej električky, čo môže mať vplyv na verejné financie.
Navrhnutá električková trať - vizualizácia bulváru Pribinova Zdroj: J&T Real Estate
Proti trati popred novú budovu Slovenského národného divadla sa ostro postavilo ministerstvo kultúry. „Ministerstvo kultúry má bohaté negatívne skúsenosti s riešením problematiky električkovej trate pri rekonštrukcii Reduty, sídla Slovenskej filharmónie. Ani použitím najmodernejších materiálov a technológií pri rekonštrukcii uvedenej budovy či rekonštrukciou koľajovej trate sa nepodarilo úplne zabezpečiť odhlučnenie a eliminovanie vibrácií,“ vysvetľuje v pripomienke.