HB Reavis podal žiadosť o udelenie štatútu významnej investície pre svoje projekty na Nivách a v Petržalke už v marci, J&T Real Estate sa pridal v auguste. Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu predložil návrhy na udelenie osvedčení 30. novembra. Ministerstvám, úradom a verejnosti však nechal na pripomienky len týždeň.

Skrátené pripomienkové konanie bolo odôvodnené výjazdovým zasadnutím vlády plánovaným na 13. decembra. „Zdôrazňujeme, že neexistujú dôvody pre skrátené pripomienkové konanie v zmysle Legislatívnych pravidiel vlády,“ uviedol v jednej z doručených pripomienok Úrad pre verejné obstarávanie.

Desiatky námietok

Napriek krátkemu času prišlo k žiadosti HB Reavisu 28 pripomienok a k žiadosti J&T Real Estate 37 pripomienok, vrátane hromadnej pripomienky k obom projektom spísanej samosprávnymi politikmi a podpísanej vyše 1 100 podporovateľmi. V oboch prípadoch tvorili aspoň polovicu zásadné pripomienky.

Hromadná pripomienka verejnosti odmieta tvrdenie, že projekty Stanica Nivy – Smart City a Spojená Bratislava sú vo verejnom záujme. Osvedčenie pre projekty podľa nej prinesie ústavne sporné zásahy do vlastníckych práv, obchádzanie štandardného územného a stavebného konania a rozhodovanie o verejnej infraštruktúre súkromnými investormi.

Upozorňuje na to, že sľubované investície do lanovky, električky či parkovacích domov nie sú záväzné. Iniciátorom sa tiež nepáči, že by mesto prišlo o poplatok za rozvoj a pripomínajú, že návrhy odmietli zastupiteľstvá mesta aj dotknutých mestských častí Ružinov, Staré Mesto a Petržalka.

Konkrétnejšie odôvodnenie, prečo sú projekty vo verejnom záujme, nakoľko je ich realizácia záväzná a či sú dopravné riešenia najlepšie možné, žiadajú aj viaceré ministerstvá. „Vlastný materiál ani doložka vplyvov neobsahuje dopravné a ekonomické posúdenie prínosov navrhovaných dopravných systémov vrátane posúdenia alternatív a verejnej diskusie,“ píše ministerstvo životného prostredia.

Problémom je električka pred SND

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka podotýka, že navrhované električkové trate nie sú v súlade s Územným generelom dopravy Bratislavy ani neboli posudzované porovnaním viacerých alternatívnych trás a módov dopravy.

„Nie je známe, či svojou funkčnosťou bude stavba zaradená do siete električkových dráh v meste, alebo pôjde o samostatnú nezaústenú dráhu pre komerčný záujem investora,“ upozorňuje ministerstvo dopravy. Ak sa nové koľaje nezačlenia do systému MHD a integrovanej dopravy, môžu podľa rezortu dopravy „prelievať cestujúcich aj s tržbami zo systému verejnej dopravy do súkromného systému“. Zámer tiež neodpovedá na otázku, kto bude financovať prevádzku novej električky, čo môže mať vplyv na verejné financie.

Ak developeri dostanú osvedčenie, môžu vyvlastniť aj SND

Navrhnutá električková trať - vizualizácia bulváru Pribinova Zdroj: J&T Real Estate

Proti trati popred novú budovu Slovenského národného divadla sa ostro postavilo ministerstvo kultúry. „Ministerstvo kultúry má bohaté negatívne skúsenosti s riešením problematiky električkovej trate pri rekonštrukcii Reduty, sídla Slovenskej filharmónie. Ani použitím najmodernejších materiálov a technológií pri rekonštrukcii uvedenej budovy či rekonštrukciou koľajovej trate sa nepodarilo úplne zabezpečiť odhlučnenie a eliminovanie vibrácií,“ vysvetľuje v pripomienke.