Minulý týždeň oficiálne otvorili Terminál verejnej dopravy (OV-terminal) v holandskom Arnheme.
Návštevu tzv. transferovej haly z poslednej etapy výstavby, vyznačujúcej sa ohybmi a krivkami (pozrite si video), nazval denník NRC Handelsblad „architektonickou promenádou“.
Hovorca investora Franc de Korte budovu charakterizoval ako „železničnú katedrálu“. Zakrivené sú v nej nielen steny, strop a ich veľké okná, ale aj podlaha reflektujúca terén, ktorý sa tu zdvíha z juhu na sever o dvadsať metrov.
Amsterdamský ateliér UNStudio inšpirovali krivky v Holandsku vzácnych okolitých vŕškov Hoge Veluwe. Ovplyvnila ich hra svetla v interiéri Grand Central Station v New Yorku (1913, 2000) a zložitý geometrický tvar, podobne ako dvojitá špirála v ich Múzeu Mercedes – Benz v Stuttgarte (2006; pozrite si video).
Bezstĺpovú halu v Arnheme umožnil Twist (Skrut), ako nazvali autori takmer centrálnu konštrukciu. Tento stĺp sa tak ako Kleinova fľaša skladá zo „skrutu“, „protiskrutu“ a „trubky“ (pozrite si video).
Nesie širokú pravotočivú rampu vychádzajúcu na Novú staničnú ulicu (Nieuwe Stationsstraat). Celú budovu podopiera ďalších päť mohutných betónových stĺpov v tvare písmena V – niektoré ohraničujú schodište do podzemnej garáže, iné svetlíky.
Tisíce odlišných dvojnásobne zakrivených oceľových dosák, z ktorých sformovali múry a stropy, zhotovil Centraalstaal z Groningenu, niekdajší dodávateľ prefabrikátov pre holandské lodenice, dnes zároveň realizátor monumentálnych plastík. Spoje dosák z tzv. lodnej ocele (scheepsstaal) nechali exponované ako na lodi.
„Architektúra ukazuje smer, a nie smerovky“ (pozrite si video), zdôraznil Ben van Berkel, vedúci architekt UNStudia a označil to za jednu z hlavných stratégií projektu. Zo stredu haly je dokonale vidieť na stanovisko taxikov, vstup do garáže, odstavnú plochu pre bicykle, autobusové zastávky a vlakové nástupištia.
B. van Berkel považuje terminál za „stroj na transfer“. „Je skôr o ľuďoch, než o architektúre,“ zdôraznil pre server Architectuur.
„Hoci obliny budovy pôsobia arbitrárne, dizajn je výsledkom precízneho postupu s využitím počítača, čo bolo v čase vzniku projektu novátorské,“ napísal časopis ASCE (Americkej stavebníckej spoločnosti). Stanica je v Holandsku jednou zo šiestich, ktoré nesú názov „Centraal“: popri amsterdamskej, bredskej, haagskej, rotterdamskej a utrechtskej.
Pre náklady na premenovanie „station Arnhem“ na „Arnhem Centraal“ odhadované na osemstotisíc eur investori NS a ProRail tento krok sprvoti odmietali. Ešte pred otvorením sa napokon zaviazali ich uhradiť – partnerský magistrát, ktorý presadzoval zmenu, financoval len doplnenie nápisu na budove.
O nahradení stanice (1954) postavenej po zničení predchádzajúcej v bitke o Arnhem (1944) uvažovali od konca osemdesiatych rokov minulého storočia. Prvú skicu predstavili UNStudio a amsterdamská pobočka Arup v roku 1996 v urbanistickom návrhu.
Zvýšenie nákladov na transferovú halu na 90 miliónov eur – o takmer tretinu oproti odhadu – v súvislosti s tendrom na konci roka 2008 uprostred realizácie projektu spôsobila podľa ASCE najmä potreba garantovať kvalitu betónu, ktorý mal mať jednotný odtieň a mal byť bez trhlín.
V čase hospodárskej krízy realizáciu náročnej haly odložili, čo projekt, ktorý si získal prezývku Sagrada Família podľa barcelonskej baziliky (1882 – cca 2028), napokon oneskorilo o šesť rokov.
Nový tender na halu v roku 2012 priniesol tak ako v Erasmusbrug v Rotterdame (1996), slávnom moste od UNStudia, zmenu monolitného betónu točitej časti na úspornejšie a časovo menej náročné riešenie oceľovej konštrukcie, pričom je vystavená podstatne nižším silám, ako keby bola z betónu.
OV-terminal tvorí podzemná garáž z prvej fázy výstavby na prelome storočí, dve výškové administratívne veže Rínska a Parková (Rijntoren a Parktoren, 70 m, 2005), štyri vlakové nástupištia z ocele, hliníka a so strechou z tvarovaného skla (dĺžka 210 m, šírka 9 – 14 m, 2011), nástupištia trolejbusových liniek a autobusov mestskej a medzimestskej dopravy, a 45-tisíc štvorcových metrov vonkajšieho verejného priestoru s kamennou dlažbou, ktorá prechádza z interiéru, s podsvietenými stupňami a zeleňou (pozrite si video).
V nasledujúcich piatich rokov sa očakáva zvýšenie kapacity z dnešných 46-tisíc cestujúcich denne na 110-tisíc.