Prvé plnoautomatické vlaky bez vodičov začnú na novej trase U5 viedenského metra jazdiť až o osem rokov. Už teraz dopravný podnik Wiener Linien vybral v medzinárodnej súťaži dizajn jej staníc.

Do súťaže prišlo 33 návrhov z ôsmich európskych krajín, okrem Rakúska aj z Francúzska, Holandska, Nemecka, Lotyšska, Poľska, Švajčiarska a Veľkej Británie. Zúčastnili sa aj renomované štúdiá ako Zaha Hadid Architects.

Uspel však spoločný projekt dvoch mladých viedenských štúdií YF Architekten a Franz Architekten. Víťazný návrh síce vychádza zo základov 45-ročnej tradície viedenského metra, prináša však moderný inovatívny dizajn.

Najväčšou novinkou budú vstupné portály do staníc na viedenských uliciach. Tvoriť ich budú rámy v tvare držadiel z prvých viedenských súprav zo 70. rokov dvadsiateho storočia a postupne sa zväčšujúce medzery medzi nimi vyplní sklo.

Stanice metra U5 vo Viedni
Zdroj: YF Architekten & Franz Architekten

Základom celého dizajnu je svetlo spolu s kombináciou bielej a tyrkysovej farby, ktorá bude trasu označovať v mapách a cestovných poriadkoch. Tyrkysové pruhy na bielych povrchoch sa budú po celej dĺžke stanice postupne zužovať či rozširovať a nadviažu tak na vstupný portál. Architekti tento efekt symbolizujúci brzdenie a rozbiehanie sa vlaku nazvali Partitúra rýchlosti.

Cestujúcich bude na nástupiskách od koľajiska oddeľovať sklenená stena, ktorá sa otvorí zároveň s otvorením dverí na vlaku. Prinesie to vyššiu bezpečnosť pasažierov a čistotu stanice. Minimalistický dizajn myslel aj na dobrú orientáciu cestujúcich, odolnosť povrchov voči opotrebeniu aj vandalizmu.

Farbu označujúcu novú trasu vybrala vlani v lete v internetovom hlasovaní verejnosť. Zo 143-tisíc ľudí, ktorí odovzdali hlas, volilo 65 percent tyrkysovú a len 35 percent uprednostnilo ružovú. Pribudne tak k červenej U1, fialovej U2, oranžovej U3, zelenej U4 a hnedej U6.

Stanice metra U5 vo Viedni
Zdroj: YF Architekten & Franz Architekten

Nová U5 bude prvá plne automatická trasa metra vo Viedni. Stavať sa začne o tri roky spolu s predĺžením U2. Od roku 2023 by mala byť v prevádzke v úseku od Karlsplatzu po Frankhplatz/Altes AKH. Prvá fáza znamená investíciu vo výške 950 miliónov eur a 16-tisíc nových pracovných miest. Do roku 2025 sa má predĺžiť až po Elterleinplatz vo štvrti Hernals.

Výhodou plnoautomatického metra má byť podľa dopravného podniku možnosť skrátiť interval spojov z 2,5 na 1,5 minúty. Dopravný podnik má byť tiež schopný pružnejšie zareagovať na zvýšený počet pasažierov pri veľkých kultúrnych, športových akciách alebo demonštráciách.

Stanice metra U5 vo Viedni
Zdroj: YF Architekten & Franz Architekten

Vyžiada si objednanie 45 nových vlakov, ktoré sa začnú testovať už o tri roky. Budú klimatizované, vybavené wi-fi pripojením na internet a bude sa dať prechádzať medzi vagónmi. Súťaž na ich dodávateľa vypísal dopravný podnik v júni. Zmluva by mala byť podpísaná do konca budúceho roka.

Porovnateľné automatické systémy sú už v prevádzke v 30 mestách sveta, napríklad v Paríži, Ríme, Bruseli, Kodani alebo Barcelone. Podľa Wiener Linien sa v súčasnosti 80 až 90 percent nových tratí metra stavia ako plnoautomatické.

Ako bude automatické metro fungovať a aký bude dizajn oboch konečných staníc, predstavuje aj video, ktoré zverejnil dopravný podnik Wiener Linien.