Bytový dom Red Apple v Sofii ocenili v apríli striebornou medailou dizajnérskej ceny A'. Niektorých z držiteľov platinovej medaile A' Design Award TrendReality už predstavil: Medzinárodné letisko v Bombaji a ICE v Krakove.
Dvanásťposchodový Red Apple stojí v rohu Južného parku v zelenom páse, ktorý sa od neho tiahne šesť kilometrov. Parkom Borisova gradina siaha až k námestiu Orlov most v centre.
Objekt sa vyznačuje prvkami loftového štýlu, ktorý priniesli v 70. rokoch minulého storočia prestavby tovární a skladov v manhattanskej štvrti SoHo (skratka „južne od Houston Street“, severnou hranicou je Canal Street).
Najvýraznejším loftovým znakom Red Apple sú okná cez dve poschodia v obývačkách tretiny bytov – najatraktívnejší je z nich výhľad na blízke končiare masívu Vitoša.
Treba dodať, že v pravých loftoch, ktoré prestavali z priemyselných budov, niekedy rozčleňovali vysoké priestory aj na tri podlažia, a to na otvorené galérie so spálňami a pracovňami, čo sa však považuje za odchýlku od štýlovej čistoty, takzvaného Hard Loftu. Vysoký obývací priestor v Red Apple obracia loftové princípy naruby, vysoký priestor totiž vytvorili vsunutím bytu na vyššie poschodie.
Názov Red Apple je spojením farby tehlovej fasády a zvratu Big Apple podľa loga turistickej kampane New Yorku v roku 1971, čiže z počiatkov výstavby loftov. Logo vychádzajúce z černošského slangu malo vytvoriť imidž jasnej a veselej metropole proti vžitej predstave temného a nebezpečného mesta.
Ako uviedol vedúci projektant Plamen Bratkov v rozhovore pre bulharský časopis Arhiteakture, materiál i názov s podtitulom „Ako chutí New York“ mu v zadaní vyhovoval: „znel silnejšie“ a názov Apple (jablko) v angličtine v mužskom rode bol netradičný. Domáci developeri totiž preferujú ženský rod a staviteľ domu nie je výnimkou (Michelle, 2004; Jaclyn, 2006).
K ponáškam na lofty, ako je tiež režné murivo, stropy zo surového betónu alebo kovové schody, nepatria oceľové balkóny s priehľadným zábradlím a podlahou, obrátené dopredu užšou stranou.
Nadväzuje na liatinové požiarne schody, ktoré v USA zriaďovali od začiatku minulého storočia. V SoHo sa zachovali aj na najvýznamnejších stavbách z prelomu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov 19. storočia na Green Street a v jej bezprostrednom okolí.
Server najväčšieho svetového výrobcu tehál Wienerberger vtipne postrehol, že fasáda pripomína prostredie z raných počítačových hier Pac-Man a Tetris.
Takzvaným „novým starým domom“ vytvorili, ako sa vyjadril P. Bratkov pre server ArchDaily, protiváhu okolitej sídliskovej zástavby zo 70. rokov minulého storočia. Mal by pôsobiť ako revitalizovaná časť mesta, ktorá „získala šarm minulých čias a zároveň súčasné vymoženosti“.
V opačnej severovýchodnej časti Sofie sa pritom zachoval významný priemyselný komplex, cukrovar belgického investora (1898). Po skončení výroby doslúžil aj ako televízny filmový archív a napriek návrhom na prestavby na galériu moderného umenia alebo na lofty chátra.
V Red Apple zo železobetónu a s 25-centimetrovými doskovými stropmi dominuje tehla. Fasádu vytvorili kombináciou dvoch typov.
Tradičná flámska väzba sa strieda s reliéfnou zo spolovice vysunutých tehál, vytvárajúcich pravidelné rady vertikál. Tieto „zježené“ časti fasády možno prirovnať k vzorovanej látke (pozrite si video).
Budova prispôsobená tvaru parcely sa pôdorysne blíži trojuholníku, s dvomi približne rovnakými priamymi stranami a s dvomi vypuklými časťami so zaostreným vrcholkom na dlhšej strane. Ostrým západným nárožím pripomenie takisto tehlový Chilehaus v Hamburgu (Fritz Höger, 1924).
Dodatočnou komplikáciou 44-metrového, ako zdôraznil P. Bratkov, v súčasnosti v Bulharsku ojedinelého tehlového bytového domu, bola požiadavka jeho odolnosti voči zemetraseniu s magnitúdom 9 stupňov Richtera. Vysoko prekračuje najsilnejšie registrované otrasy (6,6 – 7 stupňov v roku 1858 a 5,8 stupňa v roku 2012).