Administratívna veža Lachta centrum v Petrohrade, ktorá by podľa plánu mala byť o dva roky hotová, svojimi 462 metrami vystrieda ako najvyššia budova Európy moskovskú Vežu Federácie (450 m, 2016).
Minulý mesiac jej už vytiahli jadro do dvoch tretín výšky (pozrite si aktuálne foto). Hoci napohľad je to budova jednoduchá, o realizácii podobnej by sa v minulosti bez dnešných vyspelých technológií a materiálov nedalo ani pomyslieť.
Členitý tvar, päťkrídlový v reze, vznikal v 3D. Konštruujú ho z takmer dvestotisíc oceľových komponentov, z ktorých iba dva sú identické, celkovo z viac ako milióna častí. Dubajský staviteľ, spolurealizátor Burdž Chalífa, preberá dielce od výrobcov po overení súladu s predlohou laserovým 3D skenovacím systémom.
Až štyridsať percent betónu, čiastočne najvyššej pevnostnej triedy B80, použili v kompozitných nosníkoch s vysokopevnou oceľou S355 a S465. Informácie o precíznosti výstavby získavajú z globálneho navigačného satelitného systému GLONASS. Kvalitu konštrukcie, zaťaž a deformácie základov, ktoré budovali minulý rok, monitoruje 330 senzorov.
Guinessova kniha rekordov registruje základovú dosku Lachta centra ako najväčšiu súvislo liatu dosku tohto typu na svete (pozrite si video). Ide o spodnú, najhrubšiu z troch dosák veže, ktorá sa množstvom použitej ocele približuje Eiffelovou veži.
Základovým boxom s troma doskami obstavanými stenami sa projektanti vyrovnali s náročným podložím. Pevná horninová vrstva sa na tomto mieste začína až v hĺbke okolo dvesto metrov.
Miesto extrémne dlhých pilót podľa vzoru bývalých najvyšších budov na sveta dvojičiek Petronas (452 m, 1989) v Kuala Lumpure sa stavitelia rozhodli spevniť základy boxom. Vstavali ho do výkopu hlbokého necelých sedemnásť metrov.
Pod jadrom vyhĺbili nezvyčajne hrubé dvojmetrové pilóty. V takto stabilizovaných základoch stačilo uložiť pilóty do hĺbky o niečo viac ako osemdesiat metrov.
Na pilóty pod jadrom tvoriace približne tretinu z vyše dvoch stovák hlbinných základov sa prenesie gros zvislej záťaže. Zvyšok preberú ostatné pilóty po obvode, ktoré sú užšie aj kratšie (pozrite si video).
V extrémnej situácii poškodenia väčšiny ostatných nosných prvkov by jadro udržalo budovu. Ako bezpečnostná stabilizačná poistka poslúžia aj takzvané výškové základy, priečne nosníky rozmiestené po sedemdesiatich metroch cez tri poschodia, ktoré by udržali vežu po znefunkčnení tretiny nosníkov.
V suteréne rezervovanom pre technické zariadenia budujú chladiaci akumulátor, ktorý bude cez noc vyrábať až tisíc ton ľadu pre klimatizáciu, aby sa znížili maximá záťaže siete a zredukovali emisie CO2.
Hladký tvar reflexnej fasády dosiahnu sklenými panelmi ohýbanými za studena. Deliace zóny jej dvoch vrstiev umožnia prirodzené vetranie. Bude ho riadiť centralizovaný inteligentný systém, ktorý bude regulovať aj ohrievania vonkajšej fasády a deliacej zóny, čím eliminuje zaľadňovanie v tunajších drsných zimách.
Na 62- metrovej špičke, ktorá bude čisto architektonickým akcentom dotvárajúcim dominantu ako námornú bránu do Petrohradu, odstráni ľad krátkym elektrickým impulzom.
Kontrolný systém s desiatkami tisícov senzorov bude v rámci udržiavania mikroklimatickej rovnováhy otvárať a zatvárať ventilačné okná, regulovať sklon okenných clon podľa aktuálnej polohy slnka, vypínať a zapínať svetlo. Zvolí nielen intenzitu, ale aj farebnosť pre navodenie optimálnej atmosféry.
Postará sa aj o to, aby čakanie v špičkách na expresné výťahy typu double-decker, kabíny twin alebo zvyčajné netrvalo dlhšie ako tridsať sekúnd. Double-deckery dopravia návštevníkov na vyhliadkovú plošinu vo výške 357 metrov. Bude najvyššia v Európe a ôsma na svete. Pod ňou otvoria reštauráciu a kaviareň.
Pôvodnú, veľmi kontroverznú, o niečo nižšiu verziu tejto super vysokej budovy neplánovali v tejto lokalite na polostrove medzi Lachtanským a Fínskym zálivom v okrajovej mestskej časti Primorskij rajon.
Pred desiatimi rokmi ju terajší autori, rusko-britská dvojica Gorproject a RMJM, naprojektovali ako Gazprom City, neskôr Ochta Center podľa miesta na brehu riečky v ústí do Nevy priamo oproti Smolenskej katedrále, čiže bezprostredne pri historickom centre (pozrite si video).