Nedávne udelenie ceny Archmarathon v Miláne mostu Merchant Square (Merchant Square Footbridge) v Londýne poskytuje príležitosť pripomenúť toto dielo zaradené americkým mesačníkom Architectural Digest medzi najkrajšie mosty pre chodcov na svete.
Zdvíhací most dlhý dvadsať a široký tri metre navrhol špecialista na stavby tohto typu, britský Knight Architects s významnými aj zahraničnými realizáciami, napríklad v Nemecku (Leverkusen, 2013), na Novom Zélande (Whangarei, 2013) a Fínsku (Helsinki, 2015). Most preklenul vodnou dopravou zriedka využívanú Paddingtonskú nádrž vo Westminstri.
Stojí neďaleko jej slepého konca, navyše tesne pred ním umiestnili zábranu pre plavidlá, a tak sa uplatňuje najmä ako kinetická socha, slúžiaca najmä obyvateľom výškových bytoviek na komfortný priechod k protiľahlému obchodu.
Projektant Bartlomiej Halaczek sa podľa svojho vyjadrenia v interview pre Dezeen usiloval o čo najjednoduchší, až minimalistický dizajn. „Je vizuálne atraktívne, že sa bežný objekt dvíha k oblohe. Ozvláštnenie piatimi pozdĺžnymi segmentmi náklady podstatne nezvýšilo,“ dodal.
Populárny názov Vejárový most sa neujal z jeho iniciatívy, vytvorili ho médiá spolu s prirovnávaním k japonskému bojovému vejáru. Evokuje však napríklad aj páví chvost (pozrite si video).
Na južnom nábreží nemal projektant priestor na vytvorenie nástupnej mostovej rampy do požadovanej výšky umožňujúcej priechod lodí, ani na otočný variant. Optimálnemu riešeniu pohyblivého mostu dal „efektnú, nezvyčajnú a zároveň elegantnú podobu“.
Most sa pohybuje pomocou hydraulických zdvihákov, ktoré spolu s protizávažím umiestnili na severnom nábreží. Protizávažia zaisťujú stabilitu všetkých šesť- až sedemtonových dielov mostovky pri dvíhaní a spúšťaní, pričom podstatne redukujú spotrebu energie.
Pri zdvíhaní sa protizávažia zasúvajú do štyri metre vysokej šachty strojovne, kým segmenty nedosiahnu konečný sklon 16 až 67 stupňov. Duté kónické boxy z oceľových platní vyplnili po inštalácii na nábreží betónom.
Odbornému blogu The Happy Pontist pripomenula ich línia Operu v Sydney. Ako plastika nemá odvádzať pozornosť od mostu v čase aktivity, no má vytvárať akcent, keď je stiahnutý.
V tejto polohe sa vytvoria medzi protizávažiami žulové stupne, cez ktoré sa dá prejsť. Čas pravidelného dvíhania mostu pripomína špeciálna stránka.
Po zdvihnutí mosta sa otvorí v strede najnižšej časti mostovky priestor na prechod lode vysoký dva a pol metra nad hladinou a široký päť a pol metra. Pohyb každej z piatich štíhlych oceľových ramien aktivuje samostatné zariadenie.
Navrhli ich tak, aby aj pri pohybe za silného vetra na seba nenarážali. Vytvorenie „vejáru“ si, prirodzene, vyžaduje ich koordinovaný pohyb rôznou rýchlosťou.
Projektant testoval, či by na mostovku nemohol použiť hliník alebo nehrdzavejúcu oceľ. Lepšie parametre, najmä pomer medzi pevnosťou a hmotnosťou pri nižších nákladoch skonštatoval u štandardnej ocele. Umožnila vysokú presnosť pri inštalácii mostovkových „prstov“, realizovanú s toleranciou nižšou ako tri milimetre.
Kartáčovanú nehrdzavejúcu oceľ použil na zábradlia s držadlami z afrického odolného dreva iroko a s integrovanými LED, ktoré dostatočne osvetlili podlahu. Odtieň protišmykovej podlahy s povrchom z epoxidovej živice prispôsobili nábrežiu.
Most vznikol na mieste neosvedčeného Helix Bridge (2010), ktorý nazývali Vývrtka podľa oceľovej špirály na sklenenom tubuse krytia. Neďaleko stojí Skrútený, ďalší kinetický most cez nádrž (2004) od Thomasa Heatherwicka (pozrite si video).
Merchant Square Footbridge je súčasťou regenerácie 93-hektárového okolia Paddingtonskej stanice, na ktorej sa investor mosta podieľa rovnomenným komplexom Merchant Square. Jednou z etáp boli dve 21-poschodové bytovky, ktoré zrealizoval takmer súčasne s mostom.