Medzi finalistov ceny Najlepšie nákupné centrum, ktorú o mesiac udelia na realitnom veľtrhu MIPIM v Cannes, vybrali Victoria Gate v Leedsi. V minulom dieli série Svetová architektúra sme predstavili finalistu inej kategórie Quay Quarter Tower.
Nákupný komplex prémiového segmentu vo východnej časti centra anglického veľkomesta otvorili pred štvrťrokom a je mimoriadne úspešný (pozrite si video). Už prvý týždeň ho navštívilo okolo 650-tisíc ľudí.
Je dosiaľ najväčším projektom londýnskeho ateliéru ACME, ktorý sa v roku 2007 odštiepil od známych Foreign Office Architects. Stojí na rušnom mieste pri okružnej križovatke City Center Loop, ktorou prechádza rýchlostná cesta A61.
Victoria Gate tvoria tri bloky. Západný, Pasáže Victoria Gate s dvoma zaoblenými krytými nákupnými ulicami, je najväčší, oblúkom sa na križovatku obracia parkovací dom, medzi nimi stojí obchodný dom John Lewis.
Dizajn komplexu nadväzuje na bohatú ornamentiku viktoriánskych „arcades“ Victoria Quarter (pozrite si foto), ku ktorým sa prechádza z Victoria Gate krátkou uličkou. Dielo Franka Matchama z roku 1901, slávneho autora londýnskych divadiel, sa podľa všeobecnej mienky vyrovná dobovým londýnskym a parížskym pasážam.
Nedávno nadviazalo na jej vysokú prestíž nákupné a zábavné centrum Trinity Shopping Centre (Chapman Taylor, 2013). V roku 2015 mu newyorská Rada nákupných centier udelila cenu VIVA za dizajn a development roka.
Catherine Hennessy, ktorá sa podieľala na všetkých troch objektoch Victoria Gate, definovala cieľ projektu ako „oživenie „arcades“ v modernom duchu s prispôsobením sa ich rytmike, materiálom a proporciám”. Oproti juhozápadnému nárožiu Pasáže Victoria Gate stojí ďalšia historická inšpirácia ACME, bohato zdobená časť najväčšej európskej tržnice Kirkgate, hala z roku 1904 so sklenou strechou.
Každý z troch blokov má osobitú fasádu. V Pasáži Victoria Gate ju tvoria panely betónových prefabrikátov a tehál alebo terakoty.
Hrdzavo-bronzové reliéfne konzoly, kliny a rímsy obohacujú fasádu tieňohrou. K vzoru sa skôr blíži južná fasáda s kompozíciou materiálov ako protiľahlá s ich rytmickým striedaním (pozrite si video).
V rozbiehajúcich sa a opätovne spojených priechodoch pasáží pokračuje dekoratívnosť rybou kosťou dlaždíc v pätnástich odtieňoch sivej a v hlbokých kosoštvorcových vrypoch v obkladoch z GRP (plast vystužený skleným vláknom), ktoré britský týždenník Building Design prirovnal k vybíjaným vzorom na koži.
Dekór vrcholí v interiéri klenutými diagridovými stropmi, ktoré sa v najvyššom mieste vypínajú vo výške dvadsaťdva metrov. Z plochy nad vstupom sa sklená klenba s plášťom zo štíhlych oceľových mriežok rozvinie v severnej pasáži do okulusu.
Dotvárajú ho visiace jeden a pol metrové zlaté svietidlá od talianskeho výrobcu Viabizzuno. Building Design poznamenal, že pripomínajú Yorkshirskú ružu, symbol grófstva, kam patrí Leeds.
Obchodný dom John Lewis je prvou tunajšou a zároveň najväčšou mimolondýnskou budovou reťazca pôsobiaceho od čias kráľovnej Viktórie. Prefabrikovaná fasáda z až štrnásťtonových panelov z bieleho leptaného betónu a s kosoštvorcovými oknami kopíruje diagrid, na rozdiel od Pasáže Victoria Gate, kde ho fasáda prikrýva.
Parkovací dom pre osemsto automobilov v pôvodnom projekte nebol. Ohyby v pásoch stovák zvislých rebier z anodizovaného hliníka umožňujúce prirodzené vetranie vytvárajú analogický vzor ako fasáda obchodného domu, ibaže v negatíve.