Tento týždeň otvorili v New Yorku pavilón Okulus Dopravného uzla Svetového obchodného centra, ôsmy projekt stanice Santiaga Calatravu.

Stanica projektovaná na kapacitu 250-tisíc cestujúcich denne je určená pre prímestské vlaky PATH premávajúce na druhú stranu rieky Hudson a pre linky metra. Okulus, ktorý tvorí jej hornú časť, nazvali latinským slovom oko.

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

Ohraničujú ho jemne zaoblené rebrá z 11-tisíc ton ocele s výplňou z takmer tisíc kusov špeciálneho rakúskeho skla odolného voči výbuchu. Monumentálnu halu položenú pod úrovňou terénu neprerušujú stĺpy.

Je dlhá vyše sto metrov, obklopená podobne ako známa stanica Grand Central Terminal balkónovým ambitom. New York Times ju prirovnal k „lodi katedrály od Gaudího“.

Je „trocha sterilná“, poznamenal k jej belostnosti z juhotirolského mramoru Lasa server New York Curbed. Položil si otázku, „ako dlho ostane nepoškvrnená pri toľkej návštevnosti?“

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

Santiago Calatrava pavilón stvárnil ako architektonickú sochu (pozrite si video) – podľa vlastných slov ako „vtáka vylietavajúceho z rúk dieťaťa“. Vyjadril to aj na slávnostnom začiatku stavby v septembri 2005, keď s dcérou Sofiou vypustili holubice na znak znovuzrodenia tohto miesta.

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

Medzi krídlami Okulusu širokými pätnásť metrov je takzvaná svetelná stuha alebo Svetelný klin, ktorý budú pri priaznivom počasí otvárať. Otvoria ho vždy na 102 minút vo výročia teroristického útoku z 11. septembra – na čas jeho trvania od nárazu Boeingu do Severnej veže po jej zrútenie.

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

Pôvodne mali byť krídla aj pohyblivé podobne ako na Calatravovom pavilóne Quadracci v Múzeu umenia v Milwaukee (2001, pozrite si video) a na Floridskej polytechnickej univerzite (2014, pozrite si video). Tento efekt nezrealizovali najmä z finančných dôvodov, pre ktoré uvažovali aj o zmenšení Okulusu. K rozhodnutiu v roku 2008 viedla však aj stiesnenosť okolia pavilónu.

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

Z bezpečnostných dôvodov zdvojnásobili počet rebier, čím krídla stratili vtáčiu ľahkosť a transparentnosť pôvodnej verzie. Ich vzhľad utrpel aj protipožiarnym náterom, keď na splnenie požiadavky architekta ich dokonale vyhladiť chýbali podľa neho peniaze.

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

K Dopravnému uzlu patrí pasáž West Concourse nazývaná pre jej rebrá „veľrybie brucho“ (pozrite si video). Otvorili ju v októbri 2013 predbežne ako súčasť dočasnej stanice z roku 2003, náhradu World Trade Center (1971) zničenej 11. septembra, ktorú onedlho zbúrajú.

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

Práce na Dopravnom uzle sú naďalej v plnom prúde. Na jeseň otvoria ďalšie dve nástupištia PATH, na sklonku roku Medziposchodie (Mezzanine) pod Severnou nádržou (pozrite si video) na námestí National September 11 Memorial medzi rozostavanými 2 WTC (Bjarke Ingels Group, 403 m, 2020) a 3 WTC (Rogers Stirk Harbour + Partners, 329 m, 2018).

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

Medziposchodie malo mať sčasti sklenú, v noci podsvietenú strechu. Investor sa rozhodol pre parkovú úpravu a projekt museli adaptovať na väčšiu záťaž stromami a zavlažovanou pôdou.

V Okuluse a v pasážach pripravujú etapovité otváranie obchodov v luxusnom malle Westfield World Trade Center, ktorý tu bude organizovať aj koncerty, módne prehliadky a iné spoločenské podujatia. Otvorenie mallu s očakávanými tržbami 600 až 900 miliónov eur ročne ohlásili na august.

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

Médiá sa pozastavujú nad takmer dvojnásobným nárastom nákladov na Dopravný uzol v porovnaní s odhadom dve miliardy eur v čase zverejnenia projektu v roku 2004, keď rátali s dokončením o päť rokov. O tri roky korigovali odhad na 3,1 miliardy, v roku 2012 na rozpätie 3,3 až 3,7 miliardy.

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby

Politické rozhodnutia vedenia mesta zasahujúce do projektu pritom viedli k zvýšeniu nákladov, ako vyplýva z analýzy New York Times z roku 2014, o 850 miliónov eur. Náklady na Okulus boli nemalé, tvoria však okolo päť percent, z toho, čo stojí Dopravný uzol.

Podľa Steva Platea, vedúceho projektu zhruba šesť a pol hektárového Svetového obchodného centra, prebieha jeho obnova v rámci rozpočtu v rozmedzí 13,6 až 14,5 miliardami eur.

Na mieste manhattanských dvojičiek narástlo „brucho veľryby