Minulý mesiac v holandskom Rotterdame oficiálne otvorili Timmerhuis, rozšírenú budovu mestského úradu.
Prístavbu z kvádrov z ocele, hliníka a skla, ktorú nazývajú pixlová, navrhol Office for Metropolitan Architecture (OMA), svetová architektonická extratrieda, druhá v rankingu časopisu BauNetz. Tvorí ju mriežka s modulom 7,2 x 7,2 x 3,6 metra zakončená dvomi vežami, štrnásťposchodovou Severnou (Noordtoren) a jedenásťposchodovou Južnou (Zuidtoren).
Multifunkčnú budovu, v ktorej okrem kancelárií mesta zriadili byty, múzeum a obchody, prisunuli k dvom pamiatkovo chráneným krídlam (1953) v tvare písmena L. Vypĺňa priestor medzi nimi tak, že stará dvorová fasáda sa zmenila na vnútorné múry.
Rem Koolhaas, hlavný architekt OMA neváhal nazvať novostavbu „beztvará“. Odzrkadľuje podľa neho ráz mesta obnoveného po zničení Luftwaffe pred 75 rokmi.
„Nadmiera tvarov si momentálne vyžaduje subtílnosť a mnohoznačnosť,“ skonštatoval R. Koolhaas. Práve takto – subtílne a mnohoznačne – vyzerá z jednej strany, zdôraznil jeho kolega, hlavný projektant Reinier de Graaf (pozrite si video). „Z iného uhla pôsobí takmer symetricky a až monumentálne.“
R. de Graaf tvrdí, že pre mesto, ktoré „má po toľkých prudkých zvratoch krajne improvizovaný vzhľad“, chceli vytvoriť budovu „pôsobiacu improvizovane, nedokončene, akoby vznikla náhodou. Neukazujeme, ako by to malo v mesto vyzerať, zobrazili sme ho, aké je.“
Prípadné prístavby, ktoré modulárny dizajn umožňuje vytvoriť pomerne jednoducho pridaním blokov, nezmenia nepravidelné kontúry, vytvárajúce dojem nedokončenosti, čím budova ladí s okolím. Rovnako ľahko sa dajú bloky odobrať a recyklovať, dokonca sa dá meniť funkcia častí, napríklad vytvoriť z administratívnej bytovú.
„Zdalo by sa, že štandardizáciou vznikne fádna budova, tu sa však totálna štandardizácia spája s extrémnou variabilitou,“ argumentuje R. de Graaf a dodáva, že variabilitu, vďaka ktorej je z 84 bytov len šesť rovnakých, dosiahli minimom materiálu.
I tak by podľa údajov realizátora, tretej najväčšej holandskej stavebnej spoločnosti Heijmans, štyritisíc ton stavebnej ocele stačili na polovicu eiffelovky.
Serveru Stylepark pripomína oceľový skelet sochy klasika konceptualizmu a minimalizmu Američana Sola LeWitta (pozrite si foto). Konštrukcia z vysokopevnej belgickej ocele triedy S355 s dvoma podperami a axiálnym spevnením umožnila presahy konštrukcie do sedemnástich metrov.
Na miestach, kde by diagonály prekážali, použili štvorité 35-tonové nosníky. Vďaka vysokej prefabrikácii postavili nosnú časť za deväť mesiacov.
Mriežku pretínajúcich sa traverz a diagonál exponovali v dvoch átriách cez päť poschodí. Ich dolná časť patrí k prvej z troch vertikálnych zón (kliknite na „entree“ v interaktívnej vizualizácii).
Verejné priestory, átriá a pasáž tvoria podstatnú časť dolnej zóny. V starej časti umiestnili obchody, v novej zriadili Múzeum Rotterdamu, ktoré otvoria na budúci týždeň.
Stylepark ocenil v interiéri otvorené schodištia, ktoré lákajú nenastúpiť do výťahu, ale prejsť po nich do administratívnej časti v druhej alebo bytovej v tretej zóne.
Podľa pôvodnej koncepcie mal byť na prízemí jednotný nečlenený bezstĺpový priestor s informačným centrom (Stadswinkel), čo zmenili až v priebehu výstavby. V pôvodnom riešení by lepšie vynikol „vznášajúci sa oblak“ (zwevende wolk) alebo, ako strednú a hornú zónu nazývajú architekti, „oblak zo skla a ocele“ (wolk van staal en glas).
Výšku strednej zóny s administratívnymi priestormi prispôsobili starej päťposchodovej manzardovej budove. Na základe predpokladu reálnej obsadenosti pracoviska s 1 850 zamestnancami pripravili so zohľadnením polovičných úväzkov a práce doma 1 200 pracovných jednotiek, nijaká z nich nebude slúžiť jednej osobe.
Klient očakával špičkovú ekologickú architektúru. Ako prvá multifunkčná budova v Holandsku získala certifikát BREEAM Excellent, o čo sa údajne zaslúžila najmä jej variabilita a systém vetrania cez átriá.
K pozoruhodným ekologickým prvkom patrí vyspelý systém skladovania tepelnej energie a jej rekuperácie a trojité zasklenie s transparentným zatienením. Na spoločné využívanie ponúkajú obyvateľom štyri elektrické automobily BMW nabíjané z 27 strešných solárnych panelov.