"Mestá budúcnosti nemôžu byť iba o budovách, ale predovšetkým o tých, ktorí v nich žijú. Autá by mali ustúpiť chodcom a cyklistom, extravagantné tvary stavieb nesmú byť dôležitejšie ako verejné priestranstvá, ktoré ich obklopujú," tvrdí renomovaný dánsky architekt a urbanista Jan Gehl. Uviedol to na utorkovom podujatí, ktoré pri príležitosti 30. výročia usporiadala Slovenská komora architektov (SKA).
Zmena je možná všade, výhovorka typu „u nás sa to nedá“ podľa J. Gehla neplatí. Je presvedčený, že Bratislava by sa nemala inšpirovať Dubajom a jeho výškovými budovami. Vzorom by mali byť skôr talianske sídla s dôrazom na kvalitu verejných priestranstiev. „Dobrým znakom mesta je, ak na jeho uliciach stretnete veľa ľudí, vrátane detí a seniorov. Nie áut,“ upozorňuje J. Gehl. Mestá budúcnosti by teda nemali byť hlavne o technologických „vychytávkach“, ale mali by rešpektovať ľudskú mierku, pešiu, prípadne cyklistickú dopravu, preferovať hustejšiu zástavbu na úkor rozvoľnenej modernistickej architektúry, ktorú na Slovensku poznáme predovšetkým zo socialistických sídlisk.

Ako príklad zmeny uviedol dánsku metropolu Kodaň, kde boli v minulosti bežné štvor až päťprúdové cesty pre autá a v súčasnosti sú nahradené dvojprúdovými cestami a dôraz sa kladie na pohyb po vlastných nohách, prípadne na bicykli. „Hlavnou atrakciou miest boli vždy ľudia. Preto treba dať priestor im. Bez toho, aby mohli voľne chodiť a stretávať sa, to nepôjde,“ tvrdí.
Trvalá udržateľnosť
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?