Zvážili ste všetky pre a proti a rozhodli ste sa požiadať o hypotekárny úver. Pripravte sa potom na veľké papierovačky. Banka bude od vás žiadať viacero rôznych dokladov. Ak potrebujete vedieť, ktoré to sú, pomôže vám nasledujúci prehľad tých najdôležitejších:
Ako preukázať totožnosť:
- Občianskym preukazom – predkladá ho žiadateľ, spolužiadatelia, ručitelia ako aj osoby, ktoré vlastnia nehnuteľnosť nehnuteľnosť, ktorá sa bude zakladať v prospech banky. V prípade cudzích štátnych príslušníkov s pobytom na Slovensku ho nahrádza povolenie na trvalý alebo prechodný pobyt. V prípade žiadateľa s trvalým pobytom v zahraničí je hlavným dokladom pas.
- Druhým dokladom totožnosti – môže to byť napr. vodičský preukaz, pas, preukaz poistenca alebo rodný list. Ale nie všetky banky ho požadujú
- Rozhodnutím o rozvode, prípadne rozhodnutím o rozdelení bezpdieloveho spoluvlastníctva manželov alebo jeho zúžení, ak je to v čase podávania žiadosti aktuálne
Ako preukázať príjem
Na dokladovanie príjmu žiadateľ predkladá banke:
- Potvrdenie o príjme - štandardne na tlačive konkrétnej banky. Niektoré banky tento doklad nežiadajú, nakoľko príjem klienta overujú prostredníctvom Sociálnej poisťovne
- Výpisy z účtu – záleží od banky, či ich potrebuje a taktiež za aké obdobie. Štandardne sa poskytujú za 1 až 3 mesiace
- Kópiu pracovnej zmluvy vyžadujú banky najmä od klientov, ktorí sú zamestnaní v zahraničí
- Daňové priznanie za posledný ukončený kalendárny rok vrátane príloh, ak ide o klienta živnostníka alebo vlastníka či spoluvlastníka obchodnej spoločnosti (s.r.o., a.s.)
- Potvrdenie o výške daňovej povinnosti a daňových nedoplatkoch – vystaví ho daňový úrad na tlačive banky za poplatok 1,50 eura.
Ako preukázať účel úveru
Prostredníctvom hypotekárneho úveru riešia žiadatelia rôzne životné situácie. Predstavíme najzákladnejšie účely využitia hypotéky a poradíme k nim doklady, ktoré musíte zabezpečiť.
1. Kúpa nehnuteľnosti
- Kúpna zmluva / Zmluva o budúcej kúpnej zmluve/ Zmluva o výstavbe, príp. iná zmluva, ktorá potvrdzuje nadobudnutie. Banky štandardne k žiadosti požadujú návrh zmluvy bez podpisu, avšak s takouto zmluvou nemusíte vždy pochodiť.
2. Výstavba nehnuteľnosti
- Právoplatné stavebné povolenie
- Projektová dokumentácia – najdôležitejšie sú pôdorysy a pohľady na dom
- Geometrický plán
- Rozpočet stavby - položkový rozpočet z projektovej dokumentácie alebo klientom vypracovaný. Následná výstavba sa preukazuje dokladmi z registračnej pokladnice (bločkami) a faktúrami alebo fotodokumentáciou.
- Zmluva o dielo resp. zmluva o výstavbe v prípade výstavby na kľúč
3. Rekonštrukcia, údržba alebo modernizácia
- Ohlásenie stavebných prác stavebnému úradu alebo stavebné povolenie – súhlas stavebného úradu závisí od rozsahu prestavby alebo rekonštrukcie nehnuteľnosti
- Predpokladaný rozpočet nákladov súvisiacich s rekonštrukciou
- Projektová dokumentácia, ak bolo vydané stavebné povolenie
4. Splatenie iného úveru
- Pôvodná úverová zmluva
- Potvrdenie o aktuálnom zostatku úveru, príp. aj súhlas s predčasných splatením úveru (banky ho málokedy požadujú k žiadosti)
Ako dokladovať založenú nehnuteľnosť
Dokladovanie nehnuteľnosti, ktorá bude hypotéku zabezpečovať, sa opiera predovšetkým na znalecký posudok. Banke ho predložíte štandardne v jednom až dvoch písomných vyhotovenia a aj v elektronickej verzii na CD-nosiči. Banky zvyčajne požadujú, aby bol posudok nový, t. j. nie starší ako 3 mesiace ku dňu podania žiadosti. V prípade niektorých účelov, ako napr. refinancovanie úverov, v banke uspejete aj s niekoľkoročným posudkom, ale musíte doložiť aktuálnu fotodokumentáciu stavu nehnuteľnosti.
Súčasťou znaleckého posudku bývajú nasledujúce doklady, ktoré musíte zabezpečiť:
- List vlastníctva a kópia z katastrálnej mapy – štandardne banky akceptujú aj výstupy z katastrálneho portálu. Tieto dva dokumenty sú vždy súčasťou znaleckého posudku
- Doklad o veku stavby – myslí sa ním kolaudačné rozhodnutie, príp. potvrdenie od správcu bytového domu
- Pôvodný titul nadobudnutia, t. j. zmluva, ktorou nadobudol súčasný vlastník nehnuteľnosť
- Vyhlásenie obce o prevzatí príjazdovej cesty do užívania alebo Zmluva o zriadení vecného bremena na príjazdovú cestu sa využíva v prípadoch, ak je účelom kúpa pozemku alebo výstavba domu, pričom príjazdová cesta ešte nie je vo vlastníctve obce alebo spoluvlastníckom podiely žiadateľa.
Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.