Zastrešiť sa „dáždnikom“ alebo nie?
Blog Rastislava Štalmacha

Dvadsať rokov pracuje v obchode, financiách a realitách. V roku 2006 založil a vedie úspešnú slovenskú realitnú spoločnosť - ARCHEUS celoslovenská sieť realitných kancelárií. Každá kancelária je samostatný právny subjekt fungujúci na princípe franšízingu. Zároveň je členom predsedníctva NARKS (Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska) a jej školiteľom. Prečítajte si aj ďalšie blogposty.

Začal som hľadať a dostal sa mi do ruky časopis z Čiech, kde bol článok o tom, že na Slovensko práve prichádza nová franšízová realitná sieť s desiatkami rokov skúsenosťami. Veľmi som sa potešil a kontaktoval vtedajšieho prokuristu. Bol veľmi ochotný sa stretnúť aj so svojim skúsenejším kolegom z Čiech. Prebrali sme podrobnosti a vysvitlo, že na Slovensku začínajú, a že práve idú otvárať office a začínajú budovať webstránku a zázemie.

Keďže som bol netrpezlivý, dohodli sme sa, že sa pôjdeme pozrieť na už fungujúce kancelárie v Brne a Zlíne. Úprimne povedané, veľmi ma to „chytilo“ keďže u nás boli väčšinou realitné kancelárie „zašité“ na x-tom pochodí a nikto o nich nevedel. V Brne bola realitná kancelária priamo v nákupnom centre a malo to svoju úroveň ešte aj vtedajšia manažérka vyzerala veľmi šikovná (samozrejme, bola to Slovenka).

Vtedy sme sa rozhodli, že ideme do toho naplno. Bola už len otázka, či s danou značkou alebo sami. Je dôležité pripomenúť, že v tom čase to bola jediná zahraničná sieť a nemohol som si to porovnať s inými, ale najdôležitejšie bolo, že v tom čase ju nikto na Slovensku nepoznal.

Taktiež nemali webovú stránku a realitný portál bol tiež len jeden. Rozhodujúce bolo aj to, že v Prešove, kde sme začínali, boli na trhu iba dve realitné kancelárie, ktoré mali viac ako jedného makléra. Takže pri našom začiatku v celkovom počte šesť ľudí a z toho päť maklérov sme v podstate nemali konkurenciu.

Tak ako som si naplánoval, podarilo sa nám do polroka byť číslo jeden v regióne. Dnes by som už veľmi, veľmi zvažoval či ísť do toho sám a obdivujem maklérov, ktorí sa rozhodnú odísť resp. začať na zelenej lúke bez ohľadu na región. Šanca, že uspejú sami je 5 %, tak ako v iných podnikaniach, pretože za tých desať rokov sa konkurencia a spôsob predaja nehnuteľnosti podstatne zmenil.

V minulom blogu som spomínal, že veľa realitných maklérov začína s veľkými očami a málo financiami. Očakávajú, že už v prvom mesiaci budú zarábať. Je to tak a vidím to aj u našich nových franšízantov. Majú však obrovskú výhodu a to, že im viem na 99 % povedať ako majú uspieť, čo majú robiť, ako to majú robiť, s kým to majú a dôležité je, aj s kým nemajú. To je tá najväčšia výhoda pri franšíze, ak máte pri sebe partnera, ktorému záleží, aby ste boli úspešný, pretože je to aj jeho zodpovednosť za každú novootvorenú pobočku.

Pred mesiacom na jednej franšízovej výstave som sa stretol s prezidentom SFA (Slovenská franšízová asociácia) Ing. Šetáffym, vysvetlil mi ako funguje asociácia a čo jej prínosom pre členov. Po niekoľkých dňoch sme vstúpili do SFA a dohodli sme sa pomôcť a vzdelávať fungujúcich, ale aj nových podnikateľoch na Slovensku pri expanzii prostredníctvom franšíz.

V porovnaní s Českom sme takmer v plienkach, čo sa týka povedomia ľudí o systéme fungovania franšízingu. Katalóg českých firiem obsahuje stovky franšízových konceptov fungujúcich na trhu. Na Slovensku je ich niekoľko desiatok.

Česi už pochopili, že je lepšie kúpiť si zabehnutú licenciu, ktorá ma niekoľkoročné skúsenosti na danom trhu a okamžite začať zarábať, ako je to aj bežné v celej Európe a USA. Slováci to začínajú chápať len veľmi pomaly.

Niektorí majitelia kancelárií fungujúci na realitnom trhu 20 rokov, majú svoju „značku“. Pričom si neuvedomujú, že ledva prežívajú. V kancelárií sú sami, pretože v dnešnej rýchlej a konkurenčnej dobe nemajú čo ponúknuť ani klientom ani maklérom okrem seba (niekedy to stačí, ale väčšinou už nie). Klienti sú stále náročnejší a zbehlejší v problematike. Preto vyžadujú aj vyššiu úroveň služieb, pričom vlastný právnik, hypotekárny poradca a marketingový špecialista už sú takmer nevyhnutnosťou, aby realitná kancelária mohla fungovať na úrovni ako v zahraničí.

Pred týždňom bola naša maklérka u jedného klienta (Rakúšan). Mal iba päť otázok.

Koľko ľudí pracuje vo vašej kancelárii? Ako dlho fungujete na trhu? Koľko máte pobočiek po Slovensku? Budem platiť nejakú sankciu (náklady) ak by sa nepodarilo predať nehnuteľnosť do určitej doby? Ste členom nejakej asociácie?

Keďže mu odpovedala na jeho otázky tak, ako očakával, automaticky uzavrel Exkluzívnu sprostredkovateľskú zmluvu na predaj jeho nehnuteľnosti.

To je len jeden z dôvodov, prečo si klienti stále viackrát vyberajú realitnú kanceláriu „zastrešenú dáždnikom“ s logom jednej značky.