Záujemcovia o nové byty sa v Bratislave prebudili, zameriavajú sa však na niekoľko dokončených alebo takmer hotových projektov, z ktorých si vyberajú to najlepšie. Iné projekty sa takmer nepredávajú. Mediánová cena ponúkaných nových bytov v Bratislave klesla ku hranici dvetisíc eur za štvorcový meter s DPH. V regiónoch dopyt stále stagnuje.

Vyplýva to z najnovšieho prieskumu rezidenčného trhu spoločnosti King Sturge, ktorý ohlásila včera. „Situácia na trhu nových bytov sa výrazne zmenila,“ hovorí Michal Padych zo spoločnosti. V druhom polroku 2009 sa podľa neho výraznejšie prejavila zmena cien a ponuky zo strany predávajúcich.

Kým mediánová cena klesla na konci roka 2009 o 9,15% na 2116 eur/m2 s DPH, priemerné predajné  ceny sa znížili ešte výraznejšie. Spadli o vyše desatinu na 2276,50 €/m2. „Medziročný pokles priemerných cien nových bytov je teda dokonca o niečo prudší, ako zlacnenie starších bytov podľa štatistiky NBS,“ porovnáva M. Padych. Pokles cien sa pokladá za motor oživenia dopytu po novostavbách od leta minulého roka.

Zákazníci si vyberajú hrozienka

Index absorpcie trhu sa v druhom polroku opäť podľa výpočtov King Sturge dostal do kladných čísel na úrovni 9,44% voľných nových bytov. Predala sa teda približne desatina ponuky, ktorú mali zákazníci k dispozícii. V prvom polroku bol index -1,6%, keď zákazníci často odstupovali od podpísaných kúpnych zmlúv aj za cenu obetovania zloženej zálohy. Pred krízou sa tento ukazovateľ pohyboval zhruba na úrovni 20%.

Reálny dopyt zo strany kupujúcich sa sústreďuje na byty, do ktorých sa možno nasťahovať hneď alebo do niekoľkých mesiacov. Najviac nových predajov zaznamenali počas 2. polroka 2009 podľa King Sturge Jégého alej, Nové bratislavské centrum, Eurovea, Retro a Cubicon. Až dve tretiny všetkých predaných bytov pripadli na desať úspešných projektov.

Na jednej strane zásoba populárnych bytov sa rýchlo míňa, na druhej strane ostáva nepovšimnuté množstvo iných projektov, o ktoré je malý záujem. V 24 projektoch napríklad počas sledovaného obdobia nezaznamenali žiadny predaj. „Ich ďalší osud je otázny,“ konštatuje King Sturge.

„Kritickým faktorom úspechu sa stáva obchodná stratégia, ako aj mix a štruktúra ponuky.“ Podľa M. Padycha sa na trhu otvárajú možnosti pre nové projekty s detailne pripravenou obchodnou stratégiou, ktorá sa „pozerá pravde do očí“.

Ilustračné foto - Orco