Vo Vrakuni stavili na Spokojné bývanie

Rozhodli sme sa dať do popredia to, čo nás spája – a nie je to ani BYTOVÝ priestor zo studeného betónu, ani anonymný PODNIK. Ide nám o SPOKOJNÉ BÝVANIE. Takto sa nové vedenie Bytového podniku Vrakuňa pred vyše dvoma rokmi rozhodlo rozlúčiť so starým menom firmy. A predstaviť svojim klientom názov, pod ktorým fungujú dnes – Spokojné bývanie, s.r.o., Bratislava.

Rebranding bol súčasťou zmeny obecného bytového podniku na prozákaznícky orientovanú spoločnosť. „Bytový podnik v názve bola ťarcha, ktorá sa nedala ťahať. Jediným riešením bolo zbaviť sa jej,“ vysvetľuje konateľ firmy a poslanec obecného zastupiteľstva vo Vrakuni Marek Hargaš. Misiu ešte nepokladá za ukončenú, ale určite úspešnú. Za dôkaz považuje aj tretinový nárast klientov za dva roky.

Povolebné zmeny

Vrakunský bytový podnik spravuje polovicu bytových domov v tejto mestskej časti metropoly. Zmeny v ňom začali miestni poslanci zvažovať po ostatných komunálnych voľbách na jeseň 2002.

Vo Vrakuni stavili na Spokojné bývanie

„Bytový podnik fungoval ako iné svojho druhu – presne tak, ako by nemal. Klient bol rukojemníkom, prozákaznícka orientácia neznámym pojmom,“ spomína M. Hargaš. Prvoradým cieľom, ktorý si nové vedenie vytýčilo, bolo teda určiť si základné ciele a stabilizovať firmu.

Tým hlavným bolo vytvoriť prozákaznícky orientovanú spoločnosť poskytujúcu svojim občanom služby na vysokej úrovni. Minimálne na vyššej ako dovtedy, zdôrazňuje M. Hargaš. No tak, aby sa to dotklo cien pre koncových zákazníkov čo najmenej.

„Sme stopercentne vlastnení samosprávou, čiže naším prioritným cieľom nie je profit, ale servis pre našich občanov,“ objasňuje konateľ firmy. Tá má okrem správy bytov vo svojom portfóliu aj výrobu a distribúciu tepla.

Súčasťou novej firemnej filozofie bola spomínaná zmena názvu. Okrem toho museli zmeniť prístup aj zamestnanci. Bytové podniky vlastnené samosprávou sa na Slovensku s trhovým prostredím vyrovnávajú len ťažko.

Pracovníci Spokojného bývania sa potrebovali naučiť, že odteraz sú tu oni pre ľudí. A nie naopak. „Museli pochopiť, že klient je najväčšie aktívum firmy. Že keď majú zákazníci problém, oni ho majú riešiť. Podľa možnosti ihneď,“ vysvetľuje M. Hargaš.

Spokojné bývanie to docielilo vďaka interným tréningom a team buildingu. Nie je to stopercentné, ale oproti pôvodnému stavu je to výrazný posun, hodnotí konateľ vrakunskej obecnej firmy.

Vysvetľovať!

Docieliť zmeny vnútri spoločnosti však podľa M. Hargaša nebolo najťažším orieškom. „To sa dá dosiahnuť aplikáciou manažérskych postupov,“ domnieva sa. Ťažšie bolo získať si samých ľudí. A vysvetliť im, čo môže správca bytov ponúknuť a čo už v jeho kompetencii nie je.

Že zanedbané ihriská či chodníky riešiť nemôže. Že pokazený sporák či batériu v kúpeľni tiež nepríde opraviť údržbár z bytového podniku. A že o spoločné priestory, ktorých vlastníkmi sa stali spolu s bytmi, sa treba tiež starať.

Stavili na vysvetľovaciu kampaň. Školenia, semináre, účasť na schôdzach domových samospráv. Predĺženie stránkových hodín. Pomohlo to? „Určite. Treba byť realistom. Vrakuňa nepatrí medzi najrozvinutejšie bratislavské štvrte a nie všetci klienti úplne chápu, čo sa snažíme robiť,“ opatrne hodnotí dvojročný posun M. Hargaš.

Za dôležité považuje, že firma funguje transparentne. Dovnútra i navonok. Každý klient sa môže prihlásiť na webový portál a zistiť si, koľko a za čo platí. A takisto môže aj nahliadnuť do evidencie, koľko a za čo platí firma. „Všetko robíme pomocou verejného obstarávania,“ prízvukuje M. Hargaš. A účty skladajú aj svojmu majiteľovi – miestnemu úradu.

Expanzia z Vrakune

Výsledky sa dostavili. Kým v roku 2003 spravovalo Spokojné bývanie 50 bytových domov, v súčasnosti je to o 16 viac. V oblasti správy domov má samosprávou vlastnený podnik v mestskej časti vyše polovičný trhový podiel. V hlavnom meste poskytuje správcovské služby porovnateľného rozsahu už iba jeden komunálna inštitúcia – Bytový podnik Petržalka, príspevková organizácia tamojšieho miestneho úradu. Tej však z vyše 150 bytových domov každoročne ubudne okolo päť percent.

Podľa M. Hargaša je zvýšenie počtu klientov o tretinu za dva roky dôkazom, že „cesta, ktorú sme nastúpili, má správny smer“. Pripisuje to predovšetkým dôkladným direct marketingovým aktivitám, ale aj referenciám podávaným ústne.

Obecná firma už nechce byť viazaná len na hranice svojej mestskej časti. „Máme záujem expandovať aj mimo Vrakune, ak to bude pre nás zaujímavé,“ netají sa ambíciami M. Hargaš. Spokojné bývanie už prvý krok urobilo. Jedným z najnovších prírastkov je bytový dom v Petržalke.

Foto – Miro Nôta