Štát má po celom Slovensku rozmiestnených tisíce prázdnych, schátraných a nevyužitých budov, no nevie sa o ne postarať. Takzvané brownfieldy majú výrazný potenciál pre bytovú výstavbu, ak by parlament prijal zákon, ktorým by zabezpečil ich premenu na živé štvrte namiesto výstavby na zelenej lúke. Presne to navrhovali samosprávy už pred pár mesiacmi.
Odvolaná vláda Eduarda Hegera zvolila opačnú cestu. Založila novú štátnu agentúru s nejasným poslaním, ktorou sa presunuli značné kompetencie na investorov a záujmové združenia. Byty postavia dvaja investori za 1,5 miliardy eur, ktorí získajú výrazné daňové výhody na 50 rokov. Je však pravdepodobné, že k žiadnej masovej výstavbe nedôjde. Viac prezrádza v rozhovore pre TREND ústredný riaditeľ Kancelárie Združenia miest a obcí na Slovensku (ZMOS) Michal Kaliňák.
- V rozhovore s Michalom Kaliňákom, ústredným riaditeľom Kancelárie Združenia miest a obcí na Slovensku (ZMOS) sa dozviete
- prečo sa na trhu neobjaví masívna výstavba štátnych nájomných bytov
- na čo by bolo vhodné využiť prázdne a schátrané budovy, ktoré štát neudržiava
- prečo sa bez príspevku zamestnávateľa štátne nájomné priblíži ku komerčnému nájmu
- akú nerovnováhu na trhu vláda zaviedla a koho výrazne zvýhodnila na úkor ostatných
Samosprávy dlhodobo podporujú nájomné bývanie. Čo však hovoríte na pravidlá výstavby nájomných bytov vicepremiéra Štefana Hollého zo Sme rodina, ktoré ešte vlani schválil parlament?
Už od začiatku legislatívneho návrhu sme celý koncept kritizovali. Podpora výstavby nájomných bytov bola veľmi nezvyčajne rýchlo prenesená na nové záujmové združenie, konkrétne pod vytvorenú Agentúru štátom podporovaného nájomného bývania. Akoby sa štát chcel úmyselne vzdať svojej kompetencie priamo vplývať na takúto výstavbu.
Sme rodina domáce firmy k výstavbe štátnych nájomných bytov nepustila. Niektoré už dávno stoja
Napokon, od tohto roka zo samotného názvu rezortu vypadlo slovíčko výstavby. Viac ako 20 rokov funguje v tejto oblasti Štátny fond rozvoja bývania [ŠFRB – pozn. TRENDU], ktorý s ministerstvom dopravy ponúka pre samosprávy osvedčený a dôveryhodný produkt, pričom priamo podporuje rozvoj nájomného bývania.
Ministerstvo dopravy zmenilo názov. Výstavba nevypadla len z názvu, ale čiastočne aj z kompetencií ministerstva
Štátna pomoc pri podpore bývania pre súkromný sektor bola v roku 2022 minimálna, a to aj napriek veľmi dobre vypracovaným žiadostiam, tvrdí ŠFRB. Kde je hlavný problém tohto stavu zo strany miest a obcí?
Finančné limity v schéme štátnej pomoci pre privátny sektor boli označované za najväčší problém minulého roka. Nestačili súkromníkom pokryť finančné náklady na projekty, a preto im fond musel ich žiadosti vrátiť. Treba sa však reálne pozrieť na tých, ktorí nájomné byty stavajú, dve tretiny sú obce a jedna tretina mestá.
Mestá limitujú najmä nevysporiadané pozemky na takúto výstavbu, čo dáva zelenú práve rôznym developerským projektom. Obciam robia problémy pomaly riešené územné plány, ale aj drahé stavebné materiály. Výhodou podpory ŠFRB je, že sa úver na takúto výstavbu nepočíta do celkového zadlženia obcí, čo je pre mnohé istým lákadlom.
Vláda často hovorí o programe, ktorým sa má vo väčšom pokryť výstavba takýchto bytov. Jedna vec sú však plány, druhá realita.
My sme za ZMOS navrhovali, aby štát zriadil novú Agentúru pre správu štátneho majetku, ktorá by na svojom webe transparentne a otvorene zverejnila všetky voľné pozemky a nevyužité štátne budovy v mestách a obciach.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?