Nová štátna koncepcia zvažuje ako vhodné riešenie vytvorenie vertikálneho, obojstranne priepustného systému bývania rôzneho štandardu - systému prestupného bývania.
Zahŕňal by rozličné typy prechodného ubytovania, ako sú ubytovne, nocľahárne či útulky až po nájomné byty na sociálne bývanie. Pôsobil by preto motivujúco, nakoľko by umožnil získanie kvalitnejšieho typu bývania.
Prestupné bývanie
Za absolútne nutnú podmienku prestupného bývania označuje nová koncepcia systematickú sociálnu prácu s dotknutými klientmi a konštatuje, že vytvorením tohto systému by sa zároveň mohlo vo väčšej miere predchádzať vzniku sociálno-patologických javov akým je aj bezdomovectvo.
V Nemecku sa na takomto systéme podieľajú aj cirkvi. Zakladajú sociálne podniky financované z viacerých zdrojov, vrátane verejných, ktoré získavajú na konkrétne projekty.
Napríklad Diakonia Rosenheim poskytuje takéto prechodné ubytovanie ľuďom, ktorí sa vrátia z väzenia či liečby závislosti, bezdomovcom, týraným ženám a rôznym iným ohrozeným skupinám. V zariadeniach sú aj pracovné dielne, priestory pre arte terapiu či záhrada.
Diakonia Rosenheim - prechodné ubytovanie v Nemecku Zdroj: Zuzana Šebejová
Prekonaný prístup
Za sociálne je v podmienkach Slovenska označené primerané a ľudsky dôstojné bývanie ľudí, ktorí si ho nemôžu obstarať vlastným pričinením. Hovorí o tom zákon o dotáciách na rozvoj bývania a zákon o sociálnom bývaní. Ako posudzujúce kritérium slúži všeobecný identifikátor sociálneho statusu užívateľov bytov - príjem.
Slovensko sa tak radí k európskym krajinám, v ktorých je sociálne bývanie chápané široko ako bývanie poskytované s podporou verejných prostriedkov a určené pre domácnosti do určitého príjmu. Z hľadiska rozsahu je sociálne bývanie totožné s verejným nájomným sektorom. Potrebu zmeny vyvolalo konštatovanie, že takýto prístup je prekonaný.
Podľa zistení Európskeho štatistického úradu z roku 2011 až 56,4 percenta obyvateľov Slovenska vo veku od 25 do 34 rokov býva stále s rodičmi a dopyt po novom bývaní je stále vysoký.
Vysoká miera nezamestnanosti mladých ľudí a neistota na trhu práce zapríčinili, že najmä mladí odkladajú na neskôr veľké investície, akou je kúpa bytu. „Bývanie vo vlastnom“ je však na Slovensku stále preferované aj napriek tomu, že sa kupujúci veľakrát zadlžia aj na 30 rokov.
Podpora rozvoja bývania (mil. eur) | |||
2013 Čerpanie | 2014 Čerpanie | 2015 Rozpočet | |
Výstavba a obnova bytového fondu (dotácie) | 22,20 | 37,88 | 20 |
- obstarávanie nájomných bytov | 16,74 | 33,48 | n |
- obstarávanie technickej vybavenosti | 1,05 | 2,71 | n |
- odstránenie systémových porúch | 4,41 | 1,69 | n |
Štátny fond rozvoja bývania (na podpory) | 154,66 | 177,59 | 174,50 |
(z toho transfer zo štátneho rozpočtu) | -54,90 | -54,90 | n |
Štátny príspevok k hypotekárnym úverom | 28,76 | 30,10 | 33 |
Štátna prémia k stavebnému sporeniu | 38,92 | 41,53 | 41 |
Náhradné nájomné byty | 1,60 | 0,32 | 25,50 |
Spolu | 246,14 | 287,41 | 294 |
Zdoj: Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja |
Diakonia Rosenheim - prechodné ubytovanie v Nemecku Zdroj: Zuzana Šebejová
Rozširovanie možností
Štát prostredníctvom štátnej bytovej politiky prispieva k rozširovaniu a zveľaďovaniu bytového fondu a pomáha občanom, aby si zaobstarali primerané bývanie v závislosti od svojich možností.
Priamu podporu štátu – podporu rozvoja bývania - predstavujú dotácie na obstaranie nájomných bytov a odstránenie systémových porúch bytových domov i zvýhodnené úvery cez Štátny fond rozvoja bývania, určené predovšetkým na obstarávanie nájomných bytov a obnovu bytového fondu.
Nepriamu podporu štátu v súčasnosti občania čerpajú vo forme štátneho príspevku k hypotekárnym úverom pre mladých do 35 rokov či ako štátnu prémiu k stavebnému sporeniu, ktorú však môžu získať aj spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
Podľa Koncepcie štátnej bytovej politiky do roku 2020 je potrebné výdavky zo štátneho rozpočtu do oblasti podpory rozvoja bývania (priama podpora štátu) stabilizovať stanovením podielu z hrubého domáceho produktu, podobne ako vo vyspelých európskych krajinách. A pri rozhodovaní o výške prideľovaných verejných zdrojov zohľadniť multiplikačné efekty aktivít v oblasti rozvoja bývania.