Realitný trh mimo Bratislavy neexistuje. Pri pohľade na menšie a lacno vyzerajúce novostavby v niektorých slovenských mestách si to myslia viacerí. No hlavné mesto taktiež zďaleka neponúka len architektonické skvosty a len dobre riešené byty. Preto sa pri Rande s realitou oplatí zájsť za metropolu a spoznať, ako fungujú developeri v ďalších krajských mestách. Prípad Riviéry Trenčín ukazuje, že často lepšie ako v Bratislave.
Projekt ležiaci priamo na brehu Váhu môže pripomínať nábrežné projekty v hlavnom meste. To síce pramení z jeho bezprostredného okolia a možnosti hádzať žabky do Váhu priamo z terasy, no tu sa podobnosť končí. Riviéra Trenčín nie je okázalá, nehrá sa na extra luxusnú ani prehnane prepychovú adresu. Nedáva každým kúskom fasády najavo, že je drahá a že bývanie je tu len pre „celebrity“.
Rande s realitou
Práve čítate - Riviéra - bratislavské byty závidia (pohľad redakcie)
Prepnite na - Riviéra Trenčín - medzi Váhom a štvorprúdovkou (pohľad odborníka)
Prepnite na - Fotogaléria z Riviéra Trenčín
Okolie sa vydarilo
Komplex medzi rušnou Električnou ulicou, jednokoľajovou železnicou a najdlhšou slovenskou riekou ponúka zatiaľ štyri identické šesťpodlažné veže spojené podnožou. Navzájom sa odlišujú len farbou fasády.
Projekt ponúka štyrikrát po sedemnásť bytov, celkovo teda 68 dvoj- až štvorizbových jednotiek s terasami. Všetky sú aspoň jednou stranou orientované na rieku. Developerská spoločnosť z radov holandských fondov Cereff B.V. tým eliminovala nevýhodu ruchu z juhovýchodnej strany bytoviek, čomu pomohla aj lepšie izolujúcimi oknami z tejto strany.
Bezprostredné okolie je podarené, z jednej strany je štvorprúdovka oddelená železničným násypom, z druhej sa nachádza už priamo hrádza a Váh. V čase našej návštevy, ktorá trvala približne dve a pol hodiny doobeda v pracovný deň, neprešiel okolo jediný vlak. Počas 24 hodín ich údajne chodí zhruba osem. Ako nevýhodu môžu obyvatelia vnímať ruch z hrádze, keď okolo jazdia cyklisti a chodia zvedaví chodci, nakoľko okná a terasy projektu sú tesne na ňu nalepené. Nepekne pôsobí zle udržiavaná zeleň v okolí – z dlažobných kociek a kríkov okolo chodníkov prerastá burina.
Málo prekážok
Bytovky ponúkajú kompletne bezbariérový prístup. Zväčša komplikovaná odpoveď developera na otázku, ako sa domov dostane mamička s kočíkom, tak v tomto prípade netrvá dlho. Do vchodu nevedú schody, všetko vrátane pivníc, garáží a hlavného vchodu sa nachádza na jednej úrovni. To je rozumné, chodby sú navyše vďaka veľkým oknám a orientácii najmä na juhovýchod presvetlené, čo je pri novostavbách skôr výnimočné.
Komornosť projektu podporuje maximálne 17 bytov v jednej veži, teda dva až tri na poschodí. Výmery voľných jednotiek dosahujú 60 až 100 štvorcových metrov. Ich ceny sú na pomery Trenčína s priemernými cenovkami v kraji (jediný dostupný údaj podľa Národnej banky Slovenska, zahŕňa nové i staré byty v celom kraji) na úrovni 693 eur/m2, vysoké. Byty v Riviére Trenčín totiž stoja približne 1 600 eur/m2 vrátane DPH bez parkovacieho státia. Zaň treba zaplatiť ďalších 5- až 10-tisíc eur. Aktuálne je podľa developera predaná polovica bytov.
Pri návšteve bytov však vidno, za čo sa pripláca. Okrem komornosti potešia aj samotné jednotky. Všetky dokončené v slušnom štandarde, kde interiérové dvere i parkety pôsobia ako z masívu, hoci to je samozrejme subjektívny dojem. Dispozície sú nezvyčajné, no bez zbytočné plytvania a prízemné byty majú vďaka dohode s povodím Váhu aj menšie predzáhradky.
Rovnako značka sanity i kotla v každom byte hovorí o tom, že sa nejako nešetrilo. Každý byt má terasu a vonkajšie žalúzie, niekde ovládané elektronicky. Vo vnútri síce počuť hluk zo strany cesty, no iba pri otvorených oknách. Na druhej strane, smerom k rieke už ruch nevnímame, väčšie terasy majú dokonca v štandarde markízy. Klimatizácia v bytoch nie je.
Murované a zakryté
Developer nešetril ani na garážach a pivniciach. Pivniciam síce chýba omietnutie, no sú murované, priestranné a radíme ich medzi to najlepšie, čo sme doposiaľ videli. Jednopodlažnú krytú garáž skrýva podnož pod celým projektom, niekoľko miest vzniklo aj medzi domami a ďalšie vonku na pozemku. Na 68 bytov je 68 parkovacích miest, ktoré možno kúpiť a viac než desiatka voľne dostupných vonku. Garáže pôsobia dostatočne priestranne a orientačne veľmi jednoducho, poteší ich omietnutie i slušne zakryté stropy. Výhodou projektu je jeho izolácia od okolitých stavieb i služieb, takže v budúcnosti pravdepodobne väčšie problémy s parkovaním kvôli zamestnancom alebo obyvateľom z okolia nehrozia.
Investor nedávno dokončil peší tunel pod koľaje, ktorý ústi na svetelných priechod pre chodcov cez Električnú ulicu. Dá sa ním pešo dostať až do centra Trenčína. Horšie je to dostupnosťou pre autá obyvateľov, kde je potrebné vo veľkom obchádzať okolité ulice. Vzhľadom na nízky počet bytov a domov v okolí by však dopravné zápchy nemali hroziť.
Resumé
Projekt, ktorý dokončili na jar minulého roka je príjemný najmä z toho titulu, že sa nesnaží tváriť ako niečo prehnane luxusné a povýšenecké. Práve naopak, ukazuje cestu, ktorou by sa mali vydať viacerí developeri. Stavať na pohľad nenápadné bytovky menšieho objemu, ponúkať rozumnú skladbu i dispozície bytov s kompletne bezbariérovým prístupom, výhľadmi na všetky strany a dostatočne priestrannými chodbami. Z Riviéry Trenčín nevidno šetrenie, no ani plytvanie, čo je na nej asi to najsympatickejšie. I keď šetriť potom nemôže ani kupujúci, keďže byty patria medzi najdrahšie v krajskom meste.
Rande s realitou
Práve čítate - Riviéra - bratislavské byty závidia (pohľad redakcie)
Prepnite na - Riviéra Trenčín - medzi Váhom a štvorprúdovkou (pohľad odborníka)
Prepnite na - Fotogaléria z Riviéra Trenčín
V Rande s realitou sme recenzovali aj Manhattan, Tri veže, Parkville a ďalšie.
Prečítajte si všetko aj to, ako hodnotíme.