Nové byty pôjdu s cenami nadol o desatinu, tretinu či dokonca polovicu. Mnohí diskutujúci na internetových fórach na prelome rokov 2008 a 2009 takto predpovedali vývoj v rezidenčnom sektore.
Drastické zníženie cien prišlo, no len zriedkavo sa týkalo nových bytov. Postretlo najmä staré panelákové. Nové sa tvária, akoby sa ich kríza, a teda i nižšia kúpyschopnosť a horší prístup klientov k úverom, nemali týkať. Developeri dokončených projektov si názor diskutujúcich neosvojili.
Byty v novostavbách ostali v mnohých oficiálnych cenníkoch na úrovni spred roka. Ak zlacňujú, tak len pod pultom v kancelárii developera a možno o desať, pätnásť percent. Alebo dostanú „neodolateľnú ponuku“ privátni klienti bánk financujúcich daný projekt, ktoré tak chcú pohnúť so zaspatým predajom. No všeobecne investori spolu s bankami radšej čakajú na oživenie trhu a dopredaj za pôvodné ceny, tie súčasné oficiálne znižujú v priemere do desať percent.
Štatistiky Národnej banky Slovenska pritom hovoria za vlaňajšok o prvom medziročnom poklese cien starých i nových bytov od vstupu krajiny do Európskej únie. Celoslovenský prepad dosiahol jedenásť percent. No ceny ťahali nadol hlavne staršie byty. Veď v ponukách realitných portálov sa z času na čas objavujú ponuky, aké boli pred rokom v rovine snov. Za starší panelák sa neraz pýta o tretinu menej.
Nahlas či radšej potichu
Reči o zľavách a šuškanie o tom, že ten, či oný projekt je vo výpredaji, spustila finančná skupina J&T. Jej River Park na bratislavskom nábreží sa vďaka nákladnému marketingu dostal do povedomia 40-percentnými zľavami. Hoci štyridsať nebolo vždy štyridsať a ceny i po zľave zostali pre časť záujemcov o takéto bývanie privysoko.
No zľavu z reklamnej kampane začali mnohí klienti očakávať ako štandard i pri iných projektoch. Za celý rok sa vo veľkom nič podobne bombastické neopakovalo. Zľavy sa ponúkajú potichu a týkajú sa zväčša niekoľkých projektov v problémoch, takých, kde už banke došla trpezlivosť.
„Pripravujeme produkt, ktorý by sekundárnemu trhu konkuroval.“ | „Jedna zľava vytvára túžbu po ďalšej.“ | „Ak je produkt taký zlý, že ho nikto nechce, nepomôže žiadna zľava.“ |
---|
Vo zvyšnej časti textu spoznáte názory konzultanta i bankára na zlacňovanie nových bytov, ako aj dôvody prečo ceny nejdú výraznejšie nadol. Celý text bol zverejnený v tlačenom TRENDE, preto je dostupný len pre predplatiteľov. Prečítajte si ho po prihlásení (kliknite tu).