Petržalský starosta Ján Hrčka vníma prijatie VZN drvivou väčšinou poslancov pozitívne, zároveň však zdôrazňuje, že reálna práca samosprávu ešte len čaká.

„Musíme vyznačiť parkovacie miesta a hlavne potrebujeme dobrú spoluprácu s mestskou políciou, aby sa parkovacia politika vymáhala. Akékoľvek dokonalé pravidlá, akýkoľvek zavedený systém, ktorý nie je vymáhateľný, je úplne zbytočný,“ poznamenal s tým, že mestská časť spoluprácu prisľúbenú má.

Euro za hodinu v noci

Medzi najväčšie výzvy označuje vyznačenie 26-tisíc vyhradených parkovacích miest. Aj keď priznáva, že až takú ambíciou samospráva nemá, keďže je to finančne a časovo náročné. Vyznačiť však chce mestská časť čo najväčšie množstvo parkovacích miest.

„Lebo čím väčšie množstvo parkovacích miest bude vyznačené, tým výraznejšie budú obyvatelia s trvalým pobytom v Petržalke zvýhodnení,“ doplnil J. Hrčka.

Petržalčania by tak mali vedieť zaparkovať bezplatne 24 hodín denne sedem dní v týždni. Obyvatelia bez trvalého pobytu v Petržalke budú môcť bezplatne parkovať len počas dňa, teda medzi 8:00 a 18:00 a počas víkendov.

V noci bude pre nich parkovanie spoplatnené sumou jedného eura za každú začatú hodinu, respektíve budú musieť parkovať mimo vyhradených parkovacích miest.

Tým, ktorí nebudú mať trvalý pobyt v Petržalke, umožní mestská časť prihlásiť sa na takzvaný administratívny trvalý pobyt.

Petržalčan s právnym vzťahom k autu sa stane rezidentom zaregistrovaním do elektronického informačného systému, a to buď osobne vyplnením krátkeho formuláru na webovej stránke, alebo prostredníctvom mobilnej aplikácie.

Ostatné fyzické osoby zaregistrované do systému na dočasné parkovanie budú klasifikované ako návštevníci.

Suma za dočasné parkovanie sa bude uhrádzať prostredníctvom mobilnej aplikácie, SMS správy alebo parkovacieho lístka. Jej zaplatenie v prvých dvoch prípadoch bude kontrolované overením evidenčného čísla v elektronickom informačnom systéme, v prípadne parkovacieho lístka fyzickou obhliadkou.

Samospráva plánuje pilotný parkovací systém začať zavádzať najprv v lokalite Dvory, postupne bude nabiehať na celom území mestskej časti. Takto zregulovaná by mohla byť do polovice budúceho roka.

Najprv upozornenia

V prvej etape budú vyznačené dočasné parkovacie miesta na parkoviskách po novom už modrou farbou. V ďalších etapách sa pridajú aj kolmé parkovacie miesta a miesta na parkovanie pri cestách.

„Pochybenia“ vodičov chce samospráva riešiť v prvom kroku dohovormi a upozorneniami, až pri opakovaných porušeniach pravidiel sankciami či odtiahnutím auta.

Najväčšia bratislavská mestská časť tak využíva možnosť zaviesť vlastný pilotný parkovací systém v medziobdobí, kým začne v roku 2021 platiť schválená celomestská parkovacia politika.

Prvú zónu rezidentského parkovania plánuje do konca roka spustiť Ružinov. Týka sa najstaršieho ružinovského sídliska 500 bytov na Nivách, a to najmä v dôsledku aktuálnych dopravných obmedzení v danej lokalite.

Od jesene plánuje mestská časť dopravný prieskum, ktorý má slúžiť ako podklad pre parkovaciu a dopravnú politiku Ružinova.

Miestne VZN pripravuje aj Nové Mesto, ktoré má základné dokumenty schválené od roku 2012. Spracované má aj niektoré projekty na takzvané rezidentské parkovanie.