„Citlivo vnímam pripomienky Ružinovčanov a som rád, že sa konečne o tému náhradných nájomných bytov začali zaujímať aj mestskí poslanci, ale nemôžem postupovať protizákonne, preto toto uznesenie nemôžem podpísať,“ konštatuje primátor.

Podľa právnej analýzy niektoré body uznesenia odporujú zákonom, podľa ktorých mesto musí náhradné nájomné byty zabezpečiť do konca roku 2016. Zároveň podľa súčasne platnej legislatívy ani nie je možné zastaviť či zrušiť už vyhlásený postup verejného obstarávania.

Treba stavať

„Mesto je ako medzi dvoma mlynskými kameňmi, na jednej strane sú občania, ktorí výstavbu vo vybraných lokalitách odmietajú, na druhej strane je zákonná povinnosť, ktorú si mesto jednoducho musí splniť a zabezpečiť občanom, ktorí na to majú nárok, bývanie,“ povedal I. Nesrovnal.

Zároveň sa vyjadril, že je proti akýmkoľvek extrémnym riešeniam. „Musíme spolupracovať so všetkými komunitami Bratislavčanov, ktorých sa to týka, rovnako aj s vládou SR, pretože je to práve zákon, ktorý nás jednoducho núti stavať a nedáva nám na výber.“

„V závislosti od rokovaní s ministerstvom dopravy sme pripravení procesy zabezpečenia náhradných nájomných bytov prehodnotiť. Dnes však nemôžem konať inak. Nemôžem urobiť to, čo môj predchodca - nerobiť nič,“ dodal Nesrovnal.

Nič však ešte nie je definitívne, magistrát hľadá vhodné miesto na stavbu aj v iných lokalitách. „Navyše v konečnom dôsledku má všetko v rukách stavebný úrad,“ povedal primátor.

Do konca roka

Zákon prikazuje mestám do konca roku 2016 postaviť 580 náhradných nájomných bytov, v opačnom prípade bude musieť z mestského rozpočtu vyplácať štyri milióny eur, čo je približne polovica voľných zdrojov mesta, ktoré sú určené na rozvoj, ako rozdiel medzi trhovým a regulovaným nájomným majiteľom reštituovaných bytov.

Podľa časti uznesenia mestského zastupiteľstva však primátor Bratislavy dostal mandát rokovať s rezortom dopravy o zmene zákona o poskytovaní dotácií na obstaranie náhradných nájomných bytov.

Súčasné znenie zákona predstavuje podľa zastupiteľstva vážne riziko negatívneho dopadu na rozpočet hlavného mesta a zníženia kvality života Bratislavčanov v dôsledku úbytku zelene a zvýšenia dopravného zaťaženia dotknutých lokalít.

„O túto časť uznesenia sa budem opierať aj pri rokovaní s ministerstvom a poslancami NR SR, aby upravili zákon, ktorý všetko hádže na plecia mesta. Jedna krivda je totiž nahrádzaná druhou a tento problém nemôže stavať Bratislavčanov proti sebe,“ dodal primátor.