Finančná a investičná skupina WOOD & Company nedávno posilnila svoju prítomnosť v bratislavskom Auparku. Aktuálne v ňom vlastní už 87 percent.
Aupark však nie je jediným projektom, do ktorého sa „woodi“ rozhodli vstúpiť a investovať. Na pozadí dvoch rokov pandémie získali nový pohľad na reality, ale ambiciózne plány podľa Martina Šmiguru, investičného riaditeľa WOOD & Company zodpovedného za realitné aktivity skupiny na Slovensku, zostávajú.
Čo znamená zvýšenie vášho podielu v Auparku pre spotrebiteľa?
Z pohľadu bežného návštevníka sa nič nemení. Spoločnosť URW (Unibail-Rodamco-Westfield) má naďalej mandát na správu a lízingové aktivity Auparku. Spotrebiteľsky aj investorsky je dôležité, že návštevnosť sa vracia na predcovidové úrovne, čo je viditeľné aj pri bežnej návšteve centra. V reakcii na to pribúdajú nové prevádzky.
Do Auparku je možné priamo investovať. Evidujete trvalý záujem investorov o takúto formu investície?
Aktuálne zvýšenie podielu na 87 percent sa realizovalo v dvojnásobnom objeme oproti pôvodnému plánu. To dokazuje, že záujem o investovanie do Auparku je silný. Transakcie boli z veľkej časti financované z peňazí od individuálnych investorov, ktorí Aupark pravidelne navštevujú a vidia, že sa mu darí. Ukazuje sa, že práve silné meno a stabilita sú v tomto prípade rozhodujúce. Darí sa aj realitnému fondu, cez ktorý možno do centra investovať. Ten má stanovený cielený dividendový ročný výnos na úrovni päť až šesť percent.
Okrem Auparku ste oveľa viac prítomní v bratislavských administratívnych a kancelárskych realitách. Je tento trh už saturovaný?
Myslíme si, že nie. Karty čiastočne pomiešala pandémia, množstvo developerov reagovalo na prudký dopyt po bytoch aj tým, že stopli investície do kancelárskych projektov alebo došlo k ich prekresľovaniu na rezidenčnú funkciu. V dôsledku toho prestala ponuka nových kancelárií rásť takým tempom ako v minulosti. Po covide a skončení obdobia home officeu však dopyt narástol, z čoho profitujú zabehnuté kancelárske budovy vrátane našich. Predpokladáme, že tento trend potrvá ešte niekoľko rokov, kým sa developeri opäť pustia do nových kancelárskych projektov.
Nedávno ste oznámili kolaudáciu novej budovy Lakeside Park 02, ktorá nadväzuje na známy projekt pri bratislavskej Kuchajde. Nemali ste problém s novými nájomcami?
Tento projekt bol pre nás veľkou školou. Nielen preto, že sme sa pri ňom zatiaľ najviac dotkli developmentu [budovu realizovali v spolupráci so spoločnosťou Immocap – pozn. TRENDU], ale aj preto, že jeho výstavba prebiehala v čase totálneho marazmu spôsobeného pandémiou. V marci 2020, keď sa začali prvé lockdowny, sme práve realizovali základy. Zrazu bol nedostatok všetkého – stavebného materiálu aj robotníkov. V tom čase boli nálady rôzne, no podržali nás banky, ktoré projekt zafinancovali. Aj vďaka tomu sa podarilo stavbu dokončiť bez väčších zdržaní. Dnes je v podstate prenajatá. Zafungovali tri faktory – aktivita lízingového tímu, trocha šťastia a lokalita, ktorá je pre firmy atraktívna.
Ako s odstupom času vidíte investície do budov Lakeside Park, BBC5, Aupark Tower či Westend Tower?
Za všetko hovorí ich viacročná vysoká obsadenosť nad 95 percentami a to, že investorom dlhodobo prinášajú zhodnotenie. Fond, ktorý má tieto budovy v portfóliu, dosahuje od svojho založenia v roku 2017 anualizovaný výnos 11,54 percenta. Cielime na ročný výnos osem až desať percent, takže dodávame investorom aj niečo navyše. Druhá vec je veľkosť portfólia. V roku 2017 sme začínali práve s Westend Tower na bratislavskej Patrónke, dnes máme v portfóliu desať budov s celkovou plochou viac ako 200-tisíc štvorcových metrov. Na to, že v realitnom biznise pôsobíme päť rokov, je to celkom úspešný príbeh.
Zmenila aktuálna ekonomická neistota vašu obchodnú stratégiu v tejto oblasti?
Vnímame niekoľko indikátorov, ktoré pre nás môžu byť smerodajné. Na jednej strane valuátori avizujú možný nárast yieldov [yield je čistý príjem z prenájmu vydelený hodnotou budovy – pozn. TRENDU], no vidíme, že financovanie projektov je drahšie a zároveň prichádza k zníženiu objemu transakcií. Neznamená to, že nemáme chuť rásť, ale určite neplánujeme vstupovať do nových projektov za každú cenu.
Prečo objem transakcií klesá?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?