V Bratislave sa stále predávajú nové byty. Sú to však iba tie, ktoré sú dokončené alebo krátko pred finišom, v príjemnej lokalite a za prístupnú cenu. V segmente luxusných nehnuteľností sa predáva iba málo, hoci klienti hľadajú aj takéto byty. Vyplynulo to z diskusie v paneli „Ako stavať byty v kríze?“ počas druhého dňa TREND konferencie Reality a development 2010 v Bratislave.

Michal Padych, vedúci odboru rezidenčných nehnuteľností poradenskej spoločnosti King Sturge predstavil štúdiu, podľa ktorej je v Bratislave na predaj v rôznom štádiu rozostavanosti a po dokončení takmer 4 400 nových bytov, tento počet však mierne klesá.

V druhom polroku 2009 sa podľa neho index absorpcie trhu zvýšil z mínusovej oblasti na takmer desať percent celkovej ponuky, čo svedčí o raste dopytu. Najviac ponúkaných nových bytov je za ceny 2 150 až 2 400 eur s DPH, dopyt je však najvýraznejší okolo úrovne 2 000 eur s DPH. 

Banky brzdia nové byty

Vedúca oddelenia financovania nehnuteľností UniCredit Bank Gréta Slaninková si myslí, že hovoriť o veľkých projektoch je dnes ešte predčasné. Majú záujem financovať projekty, ktoré sú v zastavanom území a majú najviac 40-50 bytov.

Banka očakáva väčší podiel vlastných zdrojov, ktoré by developerovi mali vystačiť až do fázy hrubej stavby, pretože až potom je v súčasnej situácii reálny predpredaj a ním podmienený úver od banky.

Vysvetľuje, že banky všeobecne nemajú chuť púšťať sa do úverovania, kým sa neminú zásoby nepredaných bytov: „Nedá sa hovoriť, že ideme masívne do nových projektov, skôr musíme vyriešiť problémy z obdobia boomu, keď sa toho postavilo viac a v nevhodnej štruktúre.“ Podľa nej by sa to malo vyčistiť tento a budúci rok, a to aj cestou individuálnych zliav.

Je presvedčená, že pre developerov, ktorí teraz ešte potrebujú predať voľné byty je celkom prospešné, že sa trochu zbrzdila nová výstavba: „Je to regulácia trhu zo strany bánk a ich akcionárov, ktorí nám predpísali určité kritériá financovania, je to taká samoregulácia trhu."

„Banky vyzerajú, že to brzdia, ale tým, kto rok váhal, bol kupujúci. A to bolo nepríjemné pre každého, kto mal v takýchto projektoch peniaze - či už vlastné prostriedky alebo úverové zdroje,“ uzatvára G. Slaninková v diskusii na TREND konferencii Reality a development 2010.

Martin Popik z firmy ISI Group k problematickému predpredaju nových bytov hovorí, že si nemyslí, že by ľudia vôbec nechceli kupovať. Boja sa však, že kúpia zle, tak radšej čakajú, či ceny ešte neklesnú.

V projekte Malý raj, ktorý rozbiehajú preto klientom garantujú predaj za najnižšiu ponúkanú cenu – teda ak by neskôr znížili ceny, aj skôr zazmluvneným klientom sa cena automaticky zníži. Malo by to pomôcť znížiť obavy a neistotu na trhu.

Ilustračné foto - Peter Kremský